Gå till innehåll

Mantis Problem


Broschan

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har ett RSM 130D som börjar komma till liv efter ex. antal månader av "uppstart". Har i två omgångar köpt städpartuller som en efter en har dött. Då jag är ny på saltvatten har jag kliat mig väldigt mycket i huvudet för att försöka förstå varför? (även lusläst forumet)

Till slut var jag förbi Triton & pratade med leffe om mitt problem att det är någonting som äter upp mina städare men även gräver hål i levande stenen. Leffe frågade oxå om jag hade hört ett klickande ljud ibland & det har jag ju hört "ofta".

Jag fick råd av en annan kund i butiken att skära av toppen på en 50cl pet flaska & vända den inåt likt en hummer tina & det tog inte mer än 10 minuter så hade jag en mantis i fällan som var 2cm ungefär. Jag har nu lagt i fällan igen & direkt så kom det minst 10st pyttesmå mantis (tror jag) som galna efter räkan jag lagt i flaskan. Kan jag ha fått något slags mantis kollektiv i levande stenen jag köpt? :)

Så är det någon som är sugen på en liten mantis är det bara att komma å hämta. Eller så hamnar den i Tequilan i kväll

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ush tvi, den stora funkade inge vidare med tequilan vid 12 slaget :)

Nädå, Jag har försökt kolla på de mindre "räkorna som jag fångat vid den andra fångsten & dom ser precis lika dan ut som den jag tog först & även de jag lyckats googla & sett på triton. Men jag lyssnar såklart med ett öra på er här på forumet :) dom jag fångat ligger just nu i en stor bunke för utvärdering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Rickard säger så var de små "räkorna" också Mantisar och inte märlkräftor. Var och hämtade dom igår och de var riktigt häftiga! Såfort jag la in den stora så simmade han först runt väldigt nyfiket och sen stannade han upp efter ett tag och börja stirra på mig och kom närmare glaset för att utvärdera mig lite. Men sen försvann han snabbt in till nån sten. Lockade fram han senare med lite artemia och då kom han fram en snabbis för att sen gömma sig igen!

Längtar till han börjar visa sig mer så man kan börja studera den!

Tack Rickard för Mantisarna är jätte glad över att jag fick dom!! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har med åtgång på mina städpatruller. Det knäpper och smäller i karet då och då. Några av skalen jag hittat är det hål i vissa har sprickor. pistol eller mantis? hur ser man skillnad på rästerna efter d har käkat djuret har jag aldrig sätt röken av. Men jag har ju iuf massor med sten i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur får jag syn på honom?

Det enklaste är nog att titta efter om det ser ut att vara utgrävt under någon sten. Likaså om det ser ut som att någon täppt till håligheter i stenen med sand/grus. Hittar du dessa spår skulle jag satsa mina pengar på att det bor en pistolräka där. Om du vill se den får du nog sitta uppe på natten med en lampa med rött ljus och kanske lägga nån liten algtablett vid det misstänkta tillhållet. Det var så jag lyckades se Clint första gången.

/Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det knäpper i mitt akvarium också, tror inte att det är en mantis dock

Sannolikheten är nog rätt stor. Brorsan har plockat ut 2 Mantis ur samma batch sten.

Undrar om hon jag köpte stenen av var medveten om vad hon bjöd på ;)

/sent from phone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, tur för mig, otur för dig så verkade knäppandet suttit i stenen du köpte.

Jag gissar på den stora stenen, stoppa i extra salt vatten eller häll kolsyrat vatten i hålen så kommer garanterat knäppo att komma fram.

/sent from phone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kul att den kom till nytta MarinaS.

Det har dock fortsatt att knäppa :( Lyfte ur all sten igår för att ev. få syn på nåt men tyvärr. Satt bredvid akvariet alldeles nyss å fick syn på den :) japp en mantis till i akvariet & den här gången får den stanna i.

Har hört att man inte kan fånga fler med samma metod, att dom lär sig. Så PET flaskan kan man kasta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...