Gå till innehåll

Hjälp att hitta felet


Rekommenderade inlägg

Hej!

Hoppas det är ok att vi som museum slänger ut några frågor.

Vårt mest korallfyllda kar har haft problem till och från sen länge(läs alltid..). Och innan jag tömmer allt vatten och gör en total återstart så tänkte jag se om jag glömt nåt.

Sen länge har våra montiporor (digitata?) mått dåligt. Detta efter en lång tids väldigt bra tillväxt. De har dålig PE och på vissa ställen har det bleknat fort och dött. Möjligen mörknat lite också. Detta fick vi stopp på tidigare. Kanske med de stora vattenbyten som gjordes, kanske nåt annat som jag inte vet. Nu är det samma sak. Och fler koraller visar tecken på att må dåligt. Nån acropora har blekta toppar. Vet inte riktigt vart jag ska börja, då jag tycker det mesta borde vara ok. Men så här ser system och värden ut.

Volym - 2000L

Cirk - Ganska bra. Inget ändrat på länge (kan kolla upp allt mer exakt men känns onödigt just nu)

Ljus - 4x400 reeflux

Sten - Förmodligen konstgjord LS som köptes för minst 6 år sen. Rätt mycket.

Sand - 1-3cm djup levande sand, den finkorniga varianten. Vart i karet i 4 år tror jag.

Skummare - En lagom stor och ny. Skummar ganska lite.

Ozon - 300mg/l (inställd väldigt lågt)

Ca-reaktor

Ca-mixer

Lite fosfatremover och kol i påsar

Vatten

Temp - 24 (Just nu. Upp mot 28 på sommaren)

pH - 8,2 ( beror på mätare osv, men den vanliga 0,2 variationen över dygnet)

Salt 34,8 ppm

NO3 - 2,5 ( Här tillsätter vi KNO3 efter Lasses recept, annars sjunker det)

PO4 - 0,00-0,04

Ca - 400-420

kH - 7,3

K - Har det ej i huvudet, men det var iaf över havsnivå förra veckan, inte tillsatt sen i våras (farligt?)

Sr - Gillar jag inte att mäta. Men har legat högt sist jag mätte (kan va läge att kolla igen)

Mg - 1300

Salt - Grotech korallsalt

Osmosvatten

Sen vet jag inte om jag ska säga att grejer jag försökt hitta på för att få en vändning men några är iaf:

Bytt ca 1/3 vatten från ett välfungerande system (gav absolut ingen skillnad alls)

Bytt massa vatten, med nyblandat (i november byttes ca 30% varje vecka)

Slutat med alla tillsatser, förutom KNO3

Stängt ozon

Höjt temp som halkat mot 23 grader

Gör rent sand 1ggr/vecka för att undvika svavelväte osv

Och lite mer.

Karet har ganska få och små fiskar. Inget nytt förutom en sandätande gobi. Sjöstjärnor i sanden, plus två sjögurkor.

Vad kan man testa mer? Kan sanden vara boven? Temp som gått ned? Nån ämne som tar slut? Kan någon ha slängt i ett mynt eller nåt annat dumt? Kemiskt krig mellan koraller? Dålig sten? Gammalt akvarium(har vart igång i ca 6 år tror jag)?

Gratis årsbiljett till den som löser detta! ;) Nä, men är väldigt tacksam för ideer. Känns kass när korallerna mår dåligt och man inte har en aning om vad det kan vara.

Mvh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Faktum är att kH just nu äntligen kommit upp över 7-8 utan extra tillsatser. Och vid ett tillfälle fick vi bleka toppar då vi höjde kh. Kan visserligen gått för fort då.

Så visst kunde det vart högre men kH har legat lägre en ganska lång tid. Kan verkligen ett kH mellan 7-8 vara så illa?

Mvh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, salthalten ligger lite onödigt högt. Går absolut att justera ned. Men så länge den är stabil (och inte över 35) så känns det inte så farligt tycker jag.

Kollade i loggen idag och bytte ut två av 4 lampor. Men tyvärr sitter flera av de sämre korallerna under lampor som är ett par månader gamla bara. Får se om det gör skillnad med de jag bytte idag.

Tack för ideer förresten. Uppskattas mycket!

Mvh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet inte jag hur stora korallerna växt sig men om ni inte gjort några ändringar i cirkulationen sen uppstarten och det då växt på sig sen dess så kanske ni ska se över den biten, cirkulation behöver ses över med jämna mellanrum i takt med att korallerna växer och blockerar eller skapar stillastående zoner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte lätt sådant här. Jag skulle justerat upp tempen till 25 i alla fall. Om något ämne tagit slut så borde det nu varat åtgärdat med tanke på hur mycket vatten som bytts. Sanden skall inte behöva rengöras varje vecka. Har du dubbelkollat så nitratvärdet verkligen stämmer, kanske är testkittet för gammalt? Kan det vara något problem med saltet som används, eller har ni möjligen gått över till ett nytt märke det senaste 1/2 året?

Det var bara några funderingar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore inte fel att pröva med att höja temperaturen till mellan 26 och 27 grader. Ta ur fosfatremovern - Montipora är den korall som brukar vara först att reagera på fosfatbrist. Är det mycket storpolypiga koraller i karet kan aktivt kol vara av fördel. Hos mig har aldrig Montipora reagerat på lågt kH om det varit över 6. 7 är ju naturligt värde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker värdena ser väldigt bra ut, tror inte temp på 23-24 ska vara nåt problem, jag har tidigare ofta legat på 23 med bra tillväxt, däremot tänker jag på några andra saker som nämnts redan. Näring, ni doserar ju KNO3, så risken finns att ni bottnat ur på fosfat, har gröna koraller ändrat färg? (detta är bara en känsla jag har i maggropen och har fått liknande indikationer ifrån några andra akvarister, att grönt brukar tappa gnistan (blir mer blek gulgrön) när fosfat sjunker för lågt)...

Cirkulation är en annan bov som adddo sa, samt belysning är ju en risk om den blivit gammal och skiftat i spektra och ljusstyrka....

Salthalten tycker jag personligen är perfekt, precis som naturligt saltvatten, liksom alla de värden ni har haft....

Kh, inga problem med 7, inte sett problem förrän under 6, snabba variationer i kH däremot slår relativt hårt, men då oftast mot acroporatoppar mer än montiporor...

Att just montiporor har varit de som primärt har mått dåligt får mig ju mest att tänka på näringsvärden, speciellt Nitrat, men det har ni ju perfekt i...

Edit: Stigs tips om aktivt kol är intressant, speciellt om man har ett blandkar, även om ni har ozon, men ni hade det lågt... kan ju vara kemisk krigsföring som spökar också... Och jag förstår dig om Sr testet, helt galet test, tror jag orkade med det en eller två gånger innan det låg längst bak i skåpet och blev gammalt..

Edit 2: Är väl 100% på att det är så, men antar att du menar en salthalt på 34.8ppt och inte ppm :) Been there done that :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har inte bytt saltmärke, dock fått in ny leverans. Får ta och mäta vårt nyblandade vatten. Vi hade fått en del suspekta utfällningar i vår blandningbehållare. Därför blandar vi nu i vår mindre behållare som vi vet är ok. Den andra ska plastas om.. Men det känns ändå konstigt att det bara skulle synas i ett akvarium när vi använt vattnet till alla våra.

Fosfatremover har vi nu 3dl, vilket är lite. Samtidigt som vi får utslag med Hanna. Så vi borde inte vara så nära noll. Visserligen har vi haft problem tidigare (misstänker vi)med både låg fosfat och nitrat. Så under en ganska lång tid tillsatte vi både NO3 och PO4 dagligen. Slutade med PO4 i somras för att testa om man kunde se skillnad men jag tyckte inte det blev det. Men nu kanske det är dags att testa igen? Fosfatremover får vara kvar då den kanske kan göra mer nytta än binda fosfat(har jag läst nån gång och inbillar mig att det stämmer..). Som kanske framgår är detta ett tväromsystem där näringen bara försvinner.

Vår gröna acropora är fortfarande ganska grön men men sämre PE. Även någon topp som bleknat tyvärr. Men ingen färgskillnad vad jag kan se. Fast det finns iofs andra koraller som saknar djup i färgen. Ja, det kanske är dags att höja både NO3 och PO4.

Cirkulationen kan givetvis vara bättre men de flesta utblåsen sitter såpass fritt så det borde inte göra så stor skillnad att korallerna växt.

Hehe, ja det va ju lite fel i salthalten där. Per tusen skulle det vara :)

Nitraten mäter vi med Salifert och att det är säkert inga exakta värden. Men vi tittar mer på trender än det exakta värdet då vi använt samma märke i flera år. Och ser man det så har vi höjt nitraten från 0,2 till över 2,0 senaste året, bara för att vara på säkra sidan. Algerna växer jättebra på rutan.

Snart på jobbet, ska kolla över vår loggbok och se om jag kan hitta nåt jag har missat.

Tack för all hjälp!

Mvh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej är ingen expert så har vi rett ut det men ideer har man.

Mjukorallerna i karet mår dom okej ?Om det alltid varit problem med detta kar så måste det vara annat än

Vattenkvallite kanske finns det något annat kar som har liknande koraller

Funkar det där ? Vad skilljer mellan dessa korallers plasering ljus ? Höjd ? Filteranläggning ?

Enligt http://se.reeflex.net/tiere/593_Montipora_digitata02.htm

Om det är denna typ av korall eller liknande så står det så här om temp och mat

Temperatur: 24°C - 27°C

Foder: Plankton, Zooxanthellen / Ljus

Om det nu stämmer så skall den ju tåla 24-27 men naturligtvis inte för snabba

Svängningar.Ljus finns ju i överflöd men kanske fel ljus ?

Och så det där med mat Plankton eller liknande behövs det med i lagom delar antar jag.

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Conjor!

Nja, vi har bara lite skivanemoner. Men dessa mår helt ok. Är dock lite för mycket ljus tror jag, så de håller sig i halvskuggan. Kolonialanemonerna(tror jag) mår också fint.

Så det är mestadels SPS-korallerna som lider. Har en Galaxea sp stor som en basketboll som ser ut att må fint den med.

Tyvärr är det så att koraller på alla ställen med olika ljus och cirkulation reagerar ungefär samma. Plus att de har suttit länge på samma ställe med samma fysiska förutsättningar och växt på bra innan. Därför tror jag inte ljus, cirkulation, föda och filter är fel.

Mvh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag letat igenom loggen, allt vi gjort med akvariet. Och jag har fastnat lite på fosfatnivån. Två saker vi gjorde under september.

-Fixat till kalkmixer som tidigare gått på halvfart och slutat med PO4-tillsatser. kH var lågt och eftersom vi körde ganska hårt med reaktor höjde vi även mixern.

-Lagt ned tillsatser med PO4. Som test gjorde jag detta. Plus att vi satte in en sandätare som jag tänkte skulle ge sig på orörda ställen på botten och "skita ned". Och sen har ju Hanna-testet gett utslag så jag har tänkt att det ändå fanns att ta av.

Så förutom att värma upp till 26 grader kommer jag att tillsätta PO4 idag och en tid framöver. Vilken nivå bör jag EJ överskrida? Finns det nån bra säkerhetsnivå man kan ligga på?

Temp nu kl 9 var 25 grader, men en extra värmare lades till idag ändå.

Mvh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra med loggar! Exakt vilken nivå visar Hanna på fosfaten idag? Kanske skulle du testa med att öka till dubbla värdet?

Jag vill minnas att 0,03 är en sådan där nivå som man inte vill överstiga, men det där skall jag verkligen låta vara osagt eftersom jag inte är någon korallkännare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, nu börjar jag bli lite nervös. Med Hanna har vi 0,12 i PO4. För en vecka sen låg det på 0,02. Och jag bytte fosfatmedia för 3 dagar sen.

Körde ett test med Salifert. Det visar inget utslag alls!

Jaha. Vad göra då? Köpa ny ännu ett testkit? Lite blint på Hanna?

Mvh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya test.

Hanna gav 0,03

Salifert gav 0

Jag får helt enkelt gissa att jag slarvade med det första Hanna-testet.

Tillsätter en liten dos PO4 till akvariet. Vet att vi har välmående koraller i akverier med PO4-värde över 0,1 så lite marginal tror jag vi har.

Ursäkta snabba och slarviga svar. Lite stressad av att se fina koraller tyna bort...

Mvh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...