Gå till innehåll

Plattfisches 540:a


plattfische

Rekommenderade inlägg

Hej!

Detta blir mitt första saltkar och det ska bli mycket spännande att se hur det hela går... Råmaterialet är detta:

post-6465-14468927902287_thumb.jpg

Har ägnat helgen åt att rengöra det hela och ska idag åka och skaffa lite teknik:

Skummare Deltec MC500

Tre cirkulationspumpar

Lite död LS att bygga upp revet på

Salt

Tänker köra utan sump och med befintlig ljusramp (som ni ser på bilden finns det ett visst behov av att förhindra nedfallande skräp att hamna i vattnet). Målet är att ha mjukkoraller, lite rörmaskar, ormstjärnor och annat bottenlevande, samt ett gäng fiskar. Wish me luck :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är mycket en ekonomisk och estetisk fråga. Slippa köpa nytt plus att alu går väldigt bra ihop med rummets i övrigt utseende. Jag hoppas på att det ska fungera med alu. Jag har silikonat ramens och tvärstagets undersidor, sedan blir det ju till att torka rent slabbvatten efter sig, eftersom aluminium ju blir ganska fult i kontakt med saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du har tagit steget till saltvattenssidan :) Välkommen du kommer inte att ångra dig. Ta det lungt och låt allt ta sin tid så kommer du att få ett fantastiskt akvarium.

Har man akvariet under trappen så kommer det att falla ned skräp, damm mm vet själv hur det är. Det är bara att se till att göra rent täckglaset så blir det bra om det inte strular med tempen. Fördelen är att det inte dunstar så mycket vatten. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du har tagit steget till saltvattenssidan :) Välkommen du kommer inte att ångra dig. Ta det lungt och låt allt ta sin tid så kommer du att få ett fantastiskt akvarium.

[...]Lycka till!

Tack! Ja jag tar det lugnt, tänkte följa Knops (Korallrevsakvaristik för nybörjare) metod för igångsättande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men skall du ha koraller måste du uppgradera ljuset.

Det vanliga för ett 540 är att man har 6 st 54w T5 lysrör med reflektorer.

Men du kan ha en del mjukkoraller, skivanemoner och kolonianemoner (knappar) i betydligt svagare ljus.

Men med 2x 36w utan reflektorer skall du inte vänta dig att någon korall överlever.

Nu finns det en hel del djur att välja bland förutom koraller och fiskar så det behöver inte bli något tråkigt kar för det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dock har jag sätt ledrör som jag tror skulle kunna fungera men d va inte billiga men det blir ju inte med watt för det. Så komlitera med en ramp till eller köpt ny belysning hel och hållet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig har rätt (givetvis) du behöver uppdatera ljuset. Kika runt här på köp o sälj så kanske du kan hitta en bra ramp för en billig peng. Personligen slår jag ett slag för en ramp med kombinationen MH och T5 så får du ett snyggt glitter i vattnet. Ex 2st 150w MH och 2-4 st 54w T5 rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men men, smaken är som baken, personligen tycker jag dock att aluram ser förjävligt ut :P

Ja den saken behöver vi ju inte slåss om ;)

Ljusrampen har plats för 4 st T8:or, 36W. Tänkte evt komplettera med clip-onreflektorer. Kan det funka, tro?

Just nu är kruxet att skummaren inte går att hänga på kanten, aluramen skjuter över. Plan A är att bygga en "ståplats" till skummaren, plan B att såga bort några cm aluram...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med aluram så finns det en sak du bör göra och det är att silikonera popnitarna som håller ihop mittstaget, annars korroderar dom och släpper.

Skummarn du har är helt ok, men jag skulle inte ha den till nåt större än ett 300-375 kar.

Jag vet vad tillverkaren säger att den skall klara av men det är lite väl optimistiskt, tar du det försiktigt med belastning och matning så funkar det.

När det kommer till ljus så håller jag helt med dom andra, du kommer inte speciellt långt med det du har.

LED är lite klurigt, det handlar om effekt även här och långt ifrån alla dioder/system gör någon nytta(tex. dom du tittat på).

Det man är ute efter är dioder som ger rätt frekvens av ljus och som har nog med effekt för att korallerna skall kunna utnyttja ljuset, annars eldar man för kråkorna.

Vill du komma billigare undan och lyckas med ett snyggt kar så är mitt tipps att byta burk mot nåt lite mindre.

Kostnaden kan beräknas som rätt konstant per liter när det gäller saltvatten till skillnad från sötvatten där kostnaden per liter sjunker med ökad volym.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får jag skicka med en liten varning (som vanligt baserad på eget misstag)

Jag hade förut ett Juwel RIO 300 med en MCE 500 monterad på exakt samma sätt som du har, i hörnet och med vit vägg/tapet precis bakom.

Förr eller senare kommer din skummare att bubbla över ( t ex efter algskrapning). Då är risken mycket stor att du inte längre har en vit tapet/vägg bakom. Dessvärre är det heller inte alltid helt lätt att få bort missfärgningen, speciellt inte om det hinner torka in lite..

Så någon form av skydd för tapeten kan nog vara klokt..-ger upp

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, 1000 tack för det Luddox; jag ska fundera på en lösning. Den har ca 6,5 cm från skummarens bakkant till väggen, jag lämnade en glipa på 0,5 cm mellan skummaren och akvariet ifall det skulle rinna över något.

Körde igång skummaren igår och attans vad det skummar på, vågade inte lämna den obevakad över natten. Ska ställa in den så småningom, men den ska enligt The Aquarium Solution gärna gå ett par dygn först... Plus att den låter som bara fasen, får se om jag kan ljuddämpa den i upphängningen. Kanske blir bättre när en större del av den är under vatten också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips annars är att skapa ett hörn i karet där du sätter skummaren i, då får du en ytavrinning som gör att du slipper en hinna på vattnet som även det hindrar ljus att nå ner i karet.

I hörnan sätter du doppvärmare, skummaren och en liten returpump som också bidrar med lite cirkulation i karet.

Kika tex på länken ovan på Peters kar, där har du ett förslag, och vill du inte skärma av en så stor bit av karet så går det utmärkt att sätta en glasskiva på tvären i hörnan, bara du har tillräckligt med plats för skummaren, doppvärmare och en returpump.

Kul med en till i krokarna förresten. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

här går det undan; jag kommer säkert att ångra det men i alla fall, nu ser installationen ut som nedan. Tekniken sitter så klart temporärt monterad i väntan på LS (som ska i på fredag tänkte jag). Saltet ligger på 1,026, jag tänkte ta ner den ngt när jag fyller på det sista vattnet efter att jag lagt i LS:en. Fortfarande lite skitigt vatten, men sånt brukar ju lägga sig med tiden.

Cirkulationspumpen är f.ö. en Aquarium Systems NewWave 9,7. Den kommer till en början få sällskap av en mindre AquaClear 50 som får röra om lite i ytvattnet. Den senare räknar jag med att byta mot en till NewWave.

@Laggeman: Du får väl komma och kika när det börjar ta sig. I slutet av sommaren kanske ;)

post-6465-14468927944777_thumb.jpg

Ändrat av plattfische
EDIT: Bilden hamnade upp och ner, vattnet hann tack och lov inte rinna ur.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ofta lite pyssel med att få bort ljud pga av vibrationer med MCE500. Jag la lite skumgummi i infästningen som hjälpte en aning. Men det var ofta nödvändigt att peta på den lite för att hitta ett tyst läge..

Ja pillande hjälper, även på cirkulationspumpen. Jag funderar på att sätta såna dämpfötter som hifi-nördar kör med i alla kontaktpunkter mellan akvarium och skummare. Får se om det kan fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Jaha, ja, då var värdena såna här:

nitrit < 0,05

nitrat 20-50

salt 1,0025

temp 25°

pH 7

Det är väl pH som är lite tveksamt, men det är (?) osäkerhet i den mätningen eftersom den är gjord med ett JBL-test för sötvatten. Salt är på gång.

Hur som helst så blev det en tur till den lokala zoobutiken för lite inköp, två eremiter, tre snäckor och en ormsjöstjärna. Så nu börjar det hända saker!

post-6465-14468928310946_thumb.jpg

(Alltså vad som hände med bilden på eremiten vet jag inte, men ja ja...)

post-6465-14468928310708_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som du säger så är nog pH-mätningen högst tveksam, skulle gissa att det faktiska värdet är högre..

Inget mer spännande framkrupet ur LS:en? (i mitt fall hängde bl a en liten krabba med som nu flera år senare är stor som en femkrona över skölden..)

Lycka till i fortsättningen:smiley20:

post-4970-14468928312232_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det följde med två krabbor som jag såg när jag lade i stenen (stora som typ tioöringar – för er som minns dem ; ) men dem har jag inte sett röken av sedan dess. Några rörmaskar. Några mjukkoraller av ett par olika arter, någon slags rörkorall som kan vara xenia, och något annat; annars är det inte mycket. Alger... Men jag har ingen aning om vad jag kunde förvänta mig i termer av fripassagerare...

Har beställt nytt pH-test, så det vet jag snart mer säkert hur det ser ut.

Lycka till i fortsättningen:smiley20:

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då vet vi att inte heller JBL:s pH för sötvatten går särskilt bra i salt (fast det står faktiskt i broschyren att det ska fungera för salt). pH:t med Saliferts test ligger mellan 8,0 och 8,3. SÅ NU ÄNTLIGEN!

(Ja, jag vet, jag ska mjukstarta...)

Några tips på bra mjukkoraller att starta med? Xenia? Sarcophyton? Lobophytum? Litophyton?

Lättskötta fiskar? Jag hade tänkt stoppa i ett par Z. flavescens sinom tid, men någon blenny/goby vore trevligt till att börja med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...