irwin_fletch Postat 23 januari 2013 Postat 23 januari 2013 Är orolig för vad som händer med min Euphyllia. På 24 timmar gick den från fint utslagen till att jag inte ser några polyper alls och den blottar sitt skelett. Runt om slemmar den rejält (brun/vitt slem)Värden i karet på 250 liter ( kör aktivt kol och alubaserad fosfatremover)Temp 25Salthalt 1.025KH 9,5pH 8,0Mg 1350Ca 440Nitrat ca 5Fosfat: en antydning till blått på saliferts test (0,03)Ska försöka få in en bild senare men vad tror ni på det ni har att gå på. Jag tycker det ser ut som att korallen är död. Tråkigt, men något jag får leva med. Det som oroar mig mer är att det ska hända mina andra Euphyllia. Ska jag plocka ut den redan idag eller kan den repa sig?Värdena har sett bra ut men misstänker att pH kan ha legat något lägre under en dag. I fredags presenterade jag en Euphyllia ancora i karet. Vb gjordes i söndags ( byter 25 liter i veckan). Citera
freguz Postat 23 januari 2013 Postat 23 januari 2013 Hade oxå en glabrescens som inte trivdes (och dog). Jag hade bra värden men, den stod alldeles för strömt, insåg jag försent, tror det var det iaf. Hur strömt står din? Citera
Vandal Postat 23 januari 2013 Postat 23 januari 2013 min glabrescens gjorde likadant för ett par år sen... sök på brown jelly disease... svårt att göra något åt... Citera
Yodelking Postat 23 januari 2013 Postat 23 januari 2013 När jag hade så på en Euphyllia, så höll jag det lite framför en streamer och fick bort det bruna slemmet, sedan satt jag den i andra änden av karet.Den klarade sig. Citera
irwin_fletch Postat 23 januari 2013 Författare Postat 23 januari 2013 Den har stått ganska strömt faktiskt. När jag presenterade ancoran flyttades glabrenscens 2-3 centimeter där flödet var om möjligt något mindre. Kan detta har stressat den så mycket att den dör på 24 timmar? Det drabbade inga andra Euphyllia när din dog? Har några andra sorter av Euphyllia som jag är rädd om.förebyggande åtgärder?nytt aktivt kol?sätta igång uv-filter?ska lägga upp en bild senare, men tror domen är hård! Den ser verkligen död ut. Citera
irwin_fletch Postat 23 januari 2013 Författare Postat 23 januari 2013 Hmm, intressant! Brown jelly disease har jag läst om. Men smittar det andra Euphyllia? Om inte så kan det ju vara värt att blåsa bort slemmet och sätta ner den på något lugnare ställe. Citera
irwin_fletch Postat 23 januari 2013 Författare Postat 23 januari 2013 Jag är sjuk och hemma från jobbet idag, inte bra för mig att oroa mig på detta vis.När jag tände karet nu inser jag att jag lika gärna kan plocka ut korallen. Nu är jag LIVRÄDD att mina andra ska bli smittade. Citera
ppihlstrom Postat 23 januari 2013 Postat 23 januari 2013 Trist, det ser ju inget vidare ut... :-( Citera
irwin_fletch Postat 23 januari 2013 Författare Postat 23 januari 2013 Nä Jag har tagit ut den nu, gått för långt för att testa att hålla den framför en pump kände jag. Fick med allt slem när jag håvade upp den men finns antagligen lite slem i karet som lossnat. Ska öka cirkulationen lite nu tänkte jag. Otroligt snabbt förlopp på detta ( på 24 timmar var alla huvuden drabbade hårt).UV-filter gör ingen skillnad i detta fall? Antar att det bara är att vänta nu och se om mina andra Euphyllia drabbas. Suck! Citera
Yodelking Postat 23 januari 2013 Postat 23 januari 2013 Jag hade fortfarande hållt den framför en streamer, du kan ta en håv och samla upp slemmet, flytta sedan korallen.Fortsätter den att slemma kan du slänga den. Är den ihopdragen, låt den vara något dygn och se om den blir bättre eller sämre. Citera
DaTrucka Postat 23 januari 2013 Postat 23 januari 2013 Ser klart ut som brown jelly tyvärr, ibland kan dom dumpa symbiosalgerna men då är det i regel en slempropp ur munnen på den.Och ja, det går oerhört fort när det börjat, några timmar om man har otur.Är inte mycket man kan göra åt det, det enda är dom tips du redan fått.Alla euphyllior vill stå i ganska lågt flöde. Brukar säga ungefär 5cm/sekund, alltså den tid det tar för partiklar i vattnet att förflytta sig i strömmarna.Gärna lite turbulenta strömmar så det inte flödar från samma håll hela tiden.Det samma gäller generellt för dom flesta lite köttigare LPS. Citera
stigigemla Postat 23 januari 2013 Postat 23 januari 2013 Hål koll på de andra. Pumptricket fungerar bra om angreppet inte är för stort. Citera
irwin_fletch Postat 23 januari 2013 Författare Postat 23 januari 2013 Tack för era tips! Blir till att hålla ögonen öppna framöver för att snabbt kunna ingripa om någon mer korall drabbas. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.