Gå till innehåll

Vad händer med min Euphyllia glabrescens?


irwin_fletch

Rekommenderade inlägg

Är orolig för vad som händer med min Euphyllia. På 24 timmar gick den från fint utslagen till att jag inte ser några polyper alls och den blottar sitt skelett. Runt om slemmar den rejält (brun/vitt slem)

Värden i karet på 250 liter ( kör aktivt kol och alubaserad fosfatremover)

Temp 25

Salthalt 1.025

KH 9,5

pH 8,0

Mg 1350

Ca 440

Nitrat ca 5

Fosfat: en antydning till blått på saliferts test (0,03)

Ska försöka få in en bild senare men vad tror ni på det ni har att gå på. Jag tycker det ser ut som att korallen är död. Tråkigt, men något jag får leva med. Det som oroar mig mer är att det ska hända mina andra Euphyllia.

Ska jag plocka ut den redan idag eller kan den repa sig?

Värdena har sett bra ut men misstänker att pH kan ha legat något lägre under en dag. I fredags presenterade jag en Euphyllia ancora i karet. Vb gjordes i söndags ( byter 25 liter i veckan).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den har stått ganska strömt faktiskt. När jag presenterade ancoran flyttades glabrenscens 2-3 centimeter där flödet var om möjligt något mindre. Kan detta har stressat den så mycket att den dör på 24 timmar? Det drabbade inga andra Euphyllia när din dog? Har några andra sorter av Euphyllia som jag är rädd om.

förebyggande åtgärder?

nytt aktivt kol?

sätta igång uv-filter?

ska lägga upp en bild senare, men tror domen är hård! Den ser verkligen död ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:( Jag har tagit ut den nu, gått för långt för att testa att hålla den framför en pump kände jag. Fick med allt slem när jag håvade upp den men finns antagligen lite slem i karet som lossnat. Ska öka cirkulationen lite nu tänkte jag.

Otroligt snabbt förlopp på detta ( på 24 timmar var alla huvuden drabbade hårt).

UV-filter gör ingen skillnad i detta fall? Antar att det bara är att vänta nu och se om mina andra Euphyllia drabbas. Suck!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser klart ut som brown jelly tyvärr, ibland kan dom dumpa symbiosalgerna men då är det i regel en slempropp ur munnen på den.

Och ja, det går oerhört fort när det börjat, några timmar om man har otur.

Är inte mycket man kan göra åt det, det enda är dom tips du redan fått.

Alla euphyllior vill stå i ganska lågt flöde.

Brukar säga ungefär 5cm/sekund, alltså den tid det tar för partiklar i vattnet att förflytta sig i strömmarna.

Gärna lite turbulenta strömmar så det inte flödar från samma håll hela tiden.

Det samma gäller generellt för dom flesta lite köttigare LPS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...