Gå till innehåll

Vertikala koraller


Blåbert

Rekommenderade inlägg

Min scape innehållet en hel del vertikala, eller branta ytor. En revkeramik med diverse hyllor och en pelare byggd av tre rejäla bitar ls.

Skulle behöva tips på koraller som kan täcka detta på ett snyggt sätt, samt korller som vill sitt högt men inte växer på höjden till överdelen på pelaren smt de överst hyllorna

post-6894-14468928105184_thumb.jpg

Obs, det har hänt lite sen bilderna togs, men stenen är placerad såhär

post-6894-14468928104739_thumb.jpg

post-6894-14468928104959_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det mesta i släktet Cnidaria är mer eller mindre giftigt. Vissa knappar är väldigt giftiga dock. Men så länge man inte skär, kokar eller klämmer på dem så behåller de giftet i sig.

Personligen avstår jag från knappar av två orsaker. Jag har småbarn & farsan höll på att stryka med i den berömda universeum-incidenten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nån krypande Montipora vore kanske ett alternativ?

Knappar får man mest strul med när man håller på o fraggar dom eller stressar dom på nåt annat sätt så incidenter är inte så vanliga.

Vill minnas att det finns nån på forumet som fått lite stänk i ögat vilket inte var så behagligt...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till väggarna:

Stjärnpolypper som föredlagits är ett trevligt inslag, dock sprider dom dig ganska bra när dom trivs.

Montipora "superman" och "hulken" är grymma.

Montipora Capricornis kanske?

Till toppen

Flakväxande Montipora confusa, trivs den väger den mer en cm i månaden...minst.

"vanlig" flakväxande montipora kanske, dom kan med fördel sättas mitt på en vägg med.

Finns ju flakväxande acroporor med, men generellt växer dom relativt långsamt.

Någon pavona cactus kanske.

Lite seriatoporor, styloporor och pocciloporor, funkar väl bra upptill med.

Finns ju sååååååå mycket fint.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för att påpeka att de flesta knappar som känner att de får förlite ljus kan sträcka på sig rätt rejält, sådär 5cm i skälken vilket de som sitter längst ner troligtvis kommer att göra.

Om det var så enkelt så vore det ju inga problem, men om andra raden börjar tävla med första raden om ljuset så får resten inget ljus alls. Jag vet inte hur knappar växer vilt men jag har svårt och tro att de växer vertikalt det går liksom mot dess natur.

Ska man ha stjänpolyper så ska man vara medveten om att den lätt blir en pest som sprider sig, så ha den på en avgränsad sten i så fall.

Alla ljusdyrkande koraller tävlar om ljus, sätter du en herre på täppan så kommer den breda ut och försöka ta så mycket ljus som möjligt, det finna ingen anledning för den att gå på höjden. Sätter du två koraller brevid varandra så kommer de börja och kriga mot varandra om ljuset.

Skulle jag bara ha fiskar så skulle jag också ha revpelare det är häftigt med dynamiken mellan höga och låga partier. Men nu är jag ju en sån korallnörd så då vill man ju ha maximal med yta för korallerna att växa på och minimalt med skillnad mellan höga och låga partier för att alla ska kunna få bra med ljus. Därav är mitt akvarie bara 55 högt fast 100 x 120 = stor yta och i en dels ögon lite tråkig utformning av revet.

Om du vill ha SPS:er så får du sätta dem lite sicksack så alla får ljus och sen får du hålla efter och ansa de som sitter högre och försöker stjäla ljuset från de andra.

Det finns ju också Acroporo(tables) som naturligt växer vertikalt men de är lite svårare att hålla iom. att de har mindre förgreningar så blir det mindre med polyper och då blir det mindre med mat som gör att den växer långsammare.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med knappar är väl att dem är oerhört lätta att förväxla med varandra nästa omöjligt i vissa fall. Det ända jag varit med om ang knappar är metallsmak i munnen samt lite illamående. Då tappade jag en sten jag en visste hade knappar på sig i badkaret. annars har jag fraggat dem och haft mig. bara man inte tar sönder dem så är det ingen större fara. Sedan finns det ju knappar som är olämpliga att ha. ofta inte så färgsprakande.

en mjukis vägg? lite stjärnpolyper olika varianter på Alcyonium, Paraminabea dem blir ofta inte jätte stora. lite flakväxande i botten ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det mesta i släktet Cnidaria är mer eller mindre giftigt. Vissa knappar är väldigt giftiga dock. Men så länge man inte skär, kokar eller klämmer på dem så behåller de giftet i sig.

Personligen avstår jag från knappar av två orsaker. Jag har småbarn & farsan höll på att stryka med i den berömda universeum-incidenten.

Universeum-incidenten?

På vilket sätt blir man förgiftad av knappar? Är det luftburet? Måste man svälja nåt den kommit i kontakt med eller handlar det om att bara ta i den? För om det handlar om att bara ta i den så är det väl inget problem med småbarn? Dom når väl ändå inte upp eller kan sträcka sig ner så pass att dom tar på knappen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse och ett antal till hanterade ett par hundra kilo levande sten som även hade knappar på sig, och tydligen så klämdes dessa och släppte ifrån sig ett gift som blev luftburet och fick in ett antal personer på sjukan en längre tid.

Lasse eller ormet kan säkert ge bättre info om händelsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Universeum-incidenten?

På vilket sätt blir man förgiftad av knappar? Är det luftburet? Måste man svälja nåt den kommit i kontakt med eller handlar det om att bara ta i den? För om det handlar om att bara ta i den så är det väl inget problem med småbarn? Dom når väl ändå inte upp eller kan sträcka sig ner så pass att dom tar på knappen?

Lite info. Kommer inte ihåg om just den incidenten är med i tråden, men intressant läsning änd.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?7937-Varning-Zoanthids-are-they-toxic

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gör ni för att fästa grejorna , jag har btn som jag tänkte limma direkt på, men när jag tänker mer på det så är det kanske ingen höjdare att limma giftiga knappar om man sen skall flytta eller uppgradera burken.

Problemet blir väl ännu störe när de sprider sig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stefan, jag borrade hål i BTN limmade på 3cm långa bitar av akvarieslang och sedan har jag använt skäggband att fästa små stenar och bara tagit sps:er och satt rakt i slangarna. Men jag måste varna det har gått långt under förväntan. Vet inte om BTN är preparerat med något men korallerna har svårt att börja fästa där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...