Gå till innehåll

Eget foder


Guest

Rekommenderade inlägg

Tänkte dela med mig lite. Villa ha lite feeback på detta vad ni tycker osv .

Hart kört denna variant några år nu till mina diskus.

Lax 400G

Sill 250G (mycket omega 3 säger dem som vet :P) Binder bra

Räkor med skal 800g

Mysis 200g

Musslor 200g efter skalning

Ärtor 1kg byta ut mot nori ?

Spenat färsk 500G

Spirulina 70g

3 klyftor vitlök

3 multivitamit tabletter

2msk gnagarvitamin

Oxhjärta burkar ta ett halvt (skippar detta olämpligt i saltkaret ?)

Bindmedel agar

Testade och slänga i lite i saltkaret detta va mycket uppskattat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte dela med mig lite. Villa ha lite feeback på detta vad ni tycker osv .

Hart kört denna variant några år nu till mina diskus.

Lax 400G

Sill 250G (mycket omega 3 säger dem som vet :P) Binder bra

Räkor med skal 800g

Mysis 200g

Musslor 200g efter skalning

Ärtor 1kg byta ut mot nori ?

Spenat färsk 500G

Spirulina 70g

3 klyftor vitlök

3 multivitamit tabletter

2msk gnagarvitamin

Oxhjärta burkar ta ett halvt (skippar detta olämpligt i saltkaret ?)

Bindmedel agar

Testade och slänga i lite i saltkaret detta va mycket uppskattat.

Hoppa över oxhjärtat. Jag är tveksam till däggdjursprotein/fett i fiskmat. Enligt vissa undersökningar har många fiskar svårt att bryta ner detta (leverproblem). Bra idé med Nori istället för Ärtorna. Jag tror att det är ett bra foder under förutsättning att det inte grisar ner för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo Oxhjätrtat är för diskusarna jag hade kan ej gå in på mer varför osv för då bryter jag mot forumsreglerna.

Astaxantine Glömde jag att skriva en röd alg tänker kirurger?

Jo att byta ut ärtorna mot nori känns ganska lågiskt något säger mig att nori är bättre för magen? någon som vet detta bättre känns som marina fiskar inte kan bryta ner ärtorna lika bra som afrikanska fiskar stämmer detta?

Ium agar som är en alg som är kanon som bindmedel så smular det inte alls mycket:)

Såg mandarinen ta en lite bit i skrivande stund :)

Laxen tänker jag fetfisk man kan köpa den kanon billigt av fiskbilen sisst fick jag en massa gosaker gratis. Sådant som ej går att sälja spillbitar mosade räkor musslor med sprickor mm mm allt är fullt ätbart ser bara inte så fint ut o va gör det när det ska malas:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag gjorde/använde mix till Tanganyika ciklider upplevde jag att det skitade ner och täppte till överallt. Skulle inte rekommendera detta om du inte avser och byta väldigt stora mängder vatten. Till det söta är vattenbyten betydligt enklare och framför allt billigare. Rent foder är bättre till saltvatten.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För det första tycker jag hela idéen låter ganska kass, kommer skita ner som *** och till vilken vinst?

Sen... du är medveten om att du gör ~3½kg mat där? om du envisas med att göra det, gör hälften så mycket max.. tror att maten blir frysskadad under en så lång tid

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt detta i 6 år utan problem med vatten till Diskusarna. nu har jag dock ändrat lite på det. Oxhjärta (Diskus växer bra) bort nori istället för ärtor.

Tack för all input vad är det som gör att man ej ska använda?

Nerskitning av vatten? Ej märkt något av det under 6 år med diskus. Spenaten? bubbelmage? Laxen för fet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte att det är en kass ide, kör på... Jag vet inte vilken biotop du ska använda detta i eller vilka djur och koraller du tänkt ha. Beroende på det hade jag oroat mig över "skita ner faktorn" Italienarna körde ju en egen matvariant som kallades för "pappone" eller blue coral method ( om jag inte minns fel ) med en liknande blandning och så lite växthormoner. kan vara värt att kika på växthormonerna kanske inte är så relevanta dock.

Jag hade silat maten, så att all saft rinner bort.. så att jag kan mata med fodret oftare, men om du vill ha det för filtrerare och mat för småpolypiga koraller så kan du ju låta den vara kvar, fast då får man nog mata lite mer sällan. ( googla lite på blue coral method ) kan vara värt det.

Finns också en tidigare tråd som är ganska intressant, med tidigare försök - https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?21634-G%F6ra-eget-foder-till-fiskarna!&highlight=eget+foder

Men jag tror personligen, för att kunna göra ett effektivt foder för ditt kar, behöver man veta vad du tänkt ha i karet, samt specifikationer på filtrering storlek och belastning etc etc...

Mvh

Sunny

Ändrat av Sunny
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör mix kar inte så mycket sps då jag tycker dem ser stela ut. mycket LPS och mjukt samt semi belastning . Medlar på näringen men har svårt att få upp nitraten 0.2 vill ha upp den en hel del för mjukisarna phosphaten ligger på 0.01 Just nu har jag ett lite mindre kar då mitt 250L sprack i botten. så har jag ett 200L med sump i karet som består av 20L wetdry filtrering undermålig skummare rio nano skimmer gjort för max 100L men kör på denna tills nya karet är köpt runt 700L och RO vatten 20% vattenbyte/vecka. Boende i karet 1 palettkiriug hepatus, 2 bengaler, 2 mandariner, 2sandvändare, 3 percula, 1 Pictichromis paccagnellae, Lite olika nytto djur. en dröse mix koraller alla koraller och fisk mår prima:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok men då eftersträvar du inte ett ULNS system, så jag hade inte oroat mig allt för mycket, hade fortfarande silat maten för att bli av med saften. Kan inte säga mycket om innehållet.. men hade nog skippat oxhjärtat och laxen. Jag kör själv riven pilgrims-mussla i mitt kar, men jag silar den noga efter att ha rivit/mosat den.

Annars har ju Ocean Nutrition har ju olika "formula" som är gjorda för att täcka näringsbehovet för olika fiskar och innehåller roliga saker som svamp etc etc

Men finns inget som säger att de skulle vara bättre, men många av dem är anpassade efter maginnehållet på fiskarna som de olika fodrena riktar in sig på.för att få ideer, kan du kanske titta lite på innehållsförteckningen på dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska kika på det som sagt oxhjärta är bara till för Diskusen inget annat så den är ej med i gemet. Laxen tänkte jag fet fisk men kanske bättre slope den och köra bläckfisk istället?

Super låga värden är inte på tapeten i detta kar har problem att få upp nitraten som det är :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu ligger jag på o.o1 i phosphat :) har blaskat ihopa käk nu och den gillar det det och det flyger inte runt så farligt i karet :) vart nästan 4kg :( så det räcker nog ett tag har ju några kar igång så det brukar gå åt en del. skippade laxen vart bläckfisk väldigt finfördelad så den kan ej fastna :)

Tackar för all input

Tom korallerna käkade av det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske är dags att reda ut några begrepp. Det finns en "sanning" som har levt med inom akvaristiken och som man kan läsa om i många äldre akvarieböcker (och även nyare). Denna "sanning" konstaterar att fisk inte klarar av fet foder eftersom det blir leverskador om fodret är för fett. Den här "sanningen" kommer från den tidiga laxodlingen i sverige. Sverige var världsledande inom laxodlingen fram till mitten på 1980 talet. Detta var vi eftersom den Svenska Vattenkraftsutbyggnaden alltid följdes av ett utsättningskrav av smolt för att kompensera fisket. Ett institut bildades - Svenska Laxforskningsinstitutet - och där gjorde man forskning (och på EWOS i Södertälje) som visade att ett fettinnehåll högre än 5 % medförde skador bland annat på levern. Det fett som användes då var däggdjursfett som till mycket stor del är mättat och har en hög smältpunk. För ett kallblodigt djur gäller att det har fetter som är "lösa" även vid lägre temperaturer - annars stelnar de. Vid denna tid kände man inte till betydelesen av omega 3 och fleromättade fetter hos kallblodiga djur. Det var först när den Norska Laxodlingen (och foderproduktionen) kom igång i mitten av av 80 talet som detta blev allmänt känt. Idag ger man odlad lax foder med fettinnehåll upp mot 30 - 40 % för en snabb tillväxt.

Det här gäller våra akvariefiskar också - det är viktigt att de får fett, men av rätt ursprung och form, eftersom fett är fisks primära energikälla (vår är kolhydrater). Fisk kan som oss förvandla fett till proteiner. Proteiner av aquatiskt ursprung är också nödvändigt.

Detta innebär att man behöver inte vara så himla rädd för fett när det gäller fisk. jag vill gärna berika mitt foder med Omega 3 och när jag är riktigt seriös så tinar jag min vuxna artemia, klämmer i lite vitlök och blandar ihop med cyclop-eeze. Det foder som du gjort är ännu bättre tycker jag, men cyclop-eeze och askorbinsyra skulle förbättra ännu mer. Sötvattensakvaristerna har användt räkmix i många år och det är också ett utmärkt foder för marina djur. Får man med just omega 3 och karotin så är det ännu bättre.

Riktigt bra torrfoder som New Life Spectrum Fish Food bygger just på principen om 100 % bra råvaror. Gör jag en blandning som jag beskrev ovan brukar lata jag lägga i rätt så mycket pellets av just Spectrum Thera +A Formula för att slippa all omständig blandning :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Askorbinsyra är det en del i vitamintillsattsen som jag använder :) Ska köra lite mix av dessa 2 jag gjort nu och se resultatet jag tror på det.

Jag tror att lyckan till framgång är ett varierat foder. Man se många som kör mycket på artemia och vad jag har läst mig till så är just vuxen artemia väldigt dåligt foder inte mycket till näring.

Jag kör en hel del levande foder i den mån man får tag i det. på sommaren är det håven som är på tapeten och vada i gölarna :)

Tack Lasse för din input. Jag gick nog lite på hörsägen där av en enskild mix med lax/musslor som bas. Tom mandarinerna tog detta foder. Pressade lite av fodret och SPSerna vart glada :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gjorde en egen variant av det vi hade hemma då fiskarnas frysmat tagit slut och de har bara fått torrfoder ett par dagar vilket smutsat ner akvariet något oerhört.

Lax

Räkor (tyvärr kokta och utan skal)

En vitlöksklyfta

spenat

lite vatten

In i mixern och sen i en fryspåse som jag la ner så ett det blir en tunn bit så är det bara att bryta av.

Vart mycket uppskattat dock blev det lite för finmalet så nästa gång får jag mixa kortare stund.

Tack för inspirationen kommer göra om detta fast med lite mer roliga ingredienser nästa gång!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Min foder mix fungerar enu kanon bra. Inga höjda värden pga foder och skitar inte ner mer en vanligt. Den ända fisk som ej tar detta av dem jag har är pinsetten vilket jag ej räknat med heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...