Gå till innehåll

Byggsats!


Guest FIBSTER

Rekommenderade inlägg

Guest FIBSTER

Tjenare!

Har varit hos glasmästaren idag och hämtat glas till mitt bygge!Eftersom glasgubben fråga vad glasen skulle vara till,så kunde jag ju inte mer än avslöja min planer.Akvarie,sa jag.Förstärkningar,sa glasgubben????

Eftersom detta blir mitt första akvariebygge så blir man lite tveksam,har byggt en massa terrarier men det är ju en jävla skillnad med tanke på att det inte innehåller vatten(men stora pyonormar kan gå rätt hårt åt glas dom med).

Nåja,nu till min fråga!Behöver jag förstärka mitt bygge och hur?Måtten på karet blir 120*100*80=960l(b*d*h).12mm glas!!

Även en fråga på ytavrinning,kan man ha en i var hörna eller man ska ha längs hela baksidan,och hur stor behöver avrinningen vara???

Tacksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör nog överväga att välja ett tjockare bottenglas enligt tabell http://web.telia.com/~u41304321/tabell.jpg Förstärka gör du enklast genom att använda lister av glas på insidan. Om det behövs eller ej får du själv avgöra, men det skadar aldrig att vara på den säkra sidan. Om du planerar att köra utan mittstag så bör du nog överväga en list på ovansidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ju längre avrinning desto bättre,dock så blir det kanske inte så snyggt...men det beror lite på hur man löser det. Ett tips kan vara att göra en ytavrinning med en hylla så att man kan placera koraller på den som täcker själva ytavrinningen när de växer till sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För det första. Feta mått på akvariet ! Det kommer att bli "biffigt" ! :) Angående förstärkningar, så skulle jag nog ha limmat lister i ovankant på akvariet precis som Wrang skissat på. Dessutom så skulle jag ha limmat likadana lister i botten inuti akvariet... Så att alla sidorutor får 24 mm fog att fästa emot, längst ner där det är mest vattentryck...

(Om du fyller akvariet till bredden så kommer det att vara totalt 384 kg's tryck mot front och bakruta. Och 320 kg's tryck mot sidorutorna...)

Mvh/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest FIBSTER
För det första. Feta mått på akvariet ! Det kommer att bli "biffigt" ! :) Angående förstärkningar, så skulle jag nog ha limmat lister i ovankant på akvariet precis som Wrang skissat på. Dessutom så skulle jag ha limmat likadana lister i botten inuti akvariet... Så att alla sidorutor får 24 mm fog att fästa emot, längst ner där det är mest vattentryck...

(Om du fyller akvariet till bredden så kommer det att vara totalt 384 kg's tryck mot front och bakruta. Och 320 kg's tryck mot sidorutorna...)

Mvh/Janne

Tackar mjukost för tipset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest FIBSTER
Vad får du betala för glaset till ditt kar?

Jag har betalt 2000:-spänn för glaset!Men jag fixar saker till hans hobby,så man kan säga att han smeker min rygg och jag hans!!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest FIBSTER
Hej, om det är ditt första akvarie bygge, då kan det vara bra att ha hjälp av någon som limmat tidigare, 960l är mycket vatten.Mvh Stefan

Har ju min polare,glasmästaren!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest FIBSTER
Du bör nog överväga att välja ett tjockare bottenglas enligt tabell http://web.telia.com/~u41304321/tabell.jpg Förstärka gör du enklast genom att använda lister av glas på insidan. Om det behövs eller ej får du själv avgöra, men det skadar aldrig att vara på den säkra sidan. Om du planerar att köra utan mittstag så bör du nog överväga en list på ovansidan.

Glasmästaren var snäll nog att byta ut bottenglaset mot ett som är 18mm!!Han trodde inte att jag kom till att behöva tjockare än så!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest FIBSTER
Förstår varför du fick bra pris... i mina trakter kliar vi ryggar ;-)

Prova att smeka istället,du får garanterat ut mer av det....hehe!(Han har 50% rabatt hos mig för tillfället,har liksom blivit lite tävling om vem som kan lämna mest rabatt.Men det han handlar till sin tävlingsbil är ju fan så mycket dyrare än mina futtiga glas)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag startade mitt 250 liter med 50 cm bred avrinning hade jag problem med att en del alger som flöt upp inte ville rinna över kanten. Jag har ett nät med maskvidd 7 mm över kanten för att min perculahanne hoppade över på nätterna innan. Flödet var ungefär 1000 liter per timme. Jag tror att ungefär det dubbla flödet (100liter per dm) hade räckt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest FIBSTER
När jag startade mitt 250 liter med 50 cm bred avrinning hade jag problem med att en del alger som flöt upp inte ville rinna över kanten. Jag har ett nät med maskvidd 7 mm över kanten för att min perculahanne hoppade över på nätterna innan. Flödet var ungefär 1000 liter per timme. Jag tror att ungefär det dubbla flödet (100liter per dm) hade räckt.

Blir till att räkna lite!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmmm... vad är fördelen med stor avrinnings yta?

Jag har en kopp längst upp på mitt Ø50 rör som är Ø110. Det gör att jag har 35 cm ytavrinning (omkretsen). Har en 3500 literspump till retur. Har inte mätt vad jag har för förluster... men hos mig är det alltså returpumpen 1000 l/dm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...