Gå till innehåll

Koralldöd! Hjälp!


Waterboy

Rekommenderade inlägg

kör du med spårämnena i KH-behållaren ? tänkte om du har doserat massor med bikarbonat med jod/flor, och om det kan bli för mycket jod/flor?

Här kommer mitt ballingrecept. Det är enligt Balling light men jag kör med 10 liters kanistrar och har valt att ha halva mängden salt i calcium- och magnesiumkanistrarna.

Alla kanistarar är på 10l.

A: 2kg calciumklorid dihydrat + 25ml heavy metal + 25ml barium/strontium komplex

B: 1Kg Bikarbonat + 50ml jod/flor

C: 2kg magnesiumklorid hexahydrat

Tillsätter för tillfället med doseringspump:

A 164ml / dygn

B 490ml / dygn

C 135ml / dygn

I B har jag alltså dubbelmängd salt och spårelement jämfört med de andra. Om jag blandat enligt samma proportioner som de övriga två, hade jag alltså varit tvungen att pumpa in 980ml / dygn.

Jag kan förstå att mitt Kh sjönk då jag bytte massor med vatten och saltet hade för lågt Kh men borde det inte ha jämnat ut sig i samma stund som jag upptäckte felet?

Eller har jag helt fel och doseringarna ok?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har två funderingar, lyckas du verkligen lösa 1Kg Bikarbonat i 10 liter vatten ?. Jag har testat just det o det går det gör det men efter en halvtimmes skakning gick det skapligt.

Kan ju tillägga att ja spädde lösningen för att ja tyckte inte att allt gick i lösning

Sen undrar jag om du inte har ett kast Magnesiumtest, om du kört med den regimen över tid så borde Mg vara mycket mycket högre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Överdosering av spårämnen ger nog oftast brända toppar, det här ser mer ut som näringsbrist och instabila parametrar, tycker jag.

Sant, generellt sett, därför dröjde det ett tag innan jag hittade felet.

Hos mig började styloporor dö från roten, senare började även acroporor se allmänt hängiga ut.

Det hade definitivt inte med svajande värden att göra då jag körde balling med benkoll på värdena.

Dom återhämtade sig ganska snabbt (ett par månader) efter jag slutade med tillsatserna (jag slutade med dom helt ett tag), tillfälligheter kanske, man kan ju aldrig vara 100 när det kommer till salt.

EDIT:

Glömde säga att efter det så körde jag tillsatserna manuellt, små skvättar lite då och då (med en 5ml pipett, aldrig mer än en full sådan, kanske en gång i veckan), funkade alldeles ypperligt i mitt 375 liters kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har två funderingar, lyckas du verkligen lösa 1Kg Bikarbonat i 10 liter vatten ?. Jag har testat just det o det går det gör det men efter en halvtimmes skakning gick det skapligt.

Kan ju tillägga att ja spädde lösningen för att ja tyckte inte att allt gick i lösning

Sen undrar jag om du inte har ett kast Magnesiumtest, om du kört med den regimen över tid så borde Mg vara mycket mycket högre.

1kg bikarbonat på 10 l vatten är helt enligt balling light. Riktigt allt löser sig inte. Brukar låta en liten pump blanda om i några timmar.

Mg-doseringen är för tillfället lite förhöjd för att uppnå rätt värde. Mätte igår mg till 1410 så drog ner lite på mängden igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Här kommer mitt ballingrecept. Det är enligt Balling light men jag kör med 10 liters kanistrar och har valt att ha halva mängden salt i calcium- och magnesiumkanistrarna.

Alla kanistarar är på 10l.

A: 2kg calciumklorid dihydrat + 25ml heavy metal + 25ml barium/strontium komplex

B: 1Kg Bikarbonat + 50ml jod/flor

C: 2kg magnesiumklorid hexahydrat

Tillsätter för tillfället med doseringspump:

A 164ml / dygn

B 490ml / dygn

C 135ml / dygn

I B har jag alltså dubbelmängd salt och spårelement jämfört med de andra.

Dagens värden:

ca 500

dKh 6,5

Mg 1400

Nitrat 2 mg/l

Po4 0

Ph 8,3

Temp. 25,5C

doserar nu:

A: 200ml (sänkte doseringen idag till 160ml)

B: 570ml ( ökade idag till 600ml)

C: 95ml (sänkte till 90ml)

Min fråga lyder: Kan det verkligen gå in så mycket karbonat? Vart försvinner det?

Jag är 100 på att mätvärdet stämmer. Har tre test och två olika referensvätskor.

Tacksam för synpunkter och svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koraller, kalkalger, och tom kvävecykeln använder karbonater så det är inget konstigt.

Edit

Däremot tycker jag att du bör se över dosen för spårämnen, hos mig funkade inte den rekommenderade dosen.

Fick minska den till under 1/4 del. Dom innehåller mycket sådant som vi inte kan mäta, tycker det är lite otäckt att dosera sådant som man inte har koll på.

Edit igen.

Såg att jag redan nämnt det tidigare i tråden, så glöm det jag skrev nu.

//Marko 'DaTrucka' (via Padda)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koraller, kalkalger, och tom kvävecykeln använder karbonater så det är inget konstigt.

//Marko 'DaTrucka' (via Padda)

Ok, bara jag som inbillat mig att jag tillsätter mycket karbonat, bra så!

Dessvärre ser det nog inte ut att sluta lyckligt för mina kära koraller. Nu dör även mina finaste SPS:er. En gammal fin Sinularia har även förlorat en arm.

Bytte 100l vatten igår. Tog redan tidigare ut fosfatabsorbern, kör kol fortfarande. Tillsätter nitrat och kan nu mäta 2mg/l. Har Radion armaturer så kan ställa intensitet och spektrat men har låtit de ligga kvar på 85%, 6h per dag + lite blåljus på morgon och kväll.

Vad mera kan jag göra?

Det lustiga är att t.ex. Caliendrumen är väldigt fin med bra polypexpansion. Den är mörk i baseb och har fina neongröna polyper. Sen ett par dagar tillbaka tycker jag att även den börjat dö inifrån stammen, även om den har bra PE...

Skall ta lite bilder på eländet imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Spontan koralldöd som den du råkat ut för är det jag är mest rädd för när det gäller starta saltvattenakvarium.

Jag har inte ens något eget akvarium, men från vad jag kan se i den här tråden är att du inte uteslutit bakterier/parasiter? Missade jag den posten?

Jag läste igenom den en gammal post på ett annat forum: http://www.mrsaltwatertank.com/its-not-all-about-the-parameters/

Hans koraller kom till liv igen efter att han behandlat dem i ett korallbad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer mitt ballingrecept. Det är enligt Balling light men jag kör med 10 liters kanistrar och har valt att ha halva mängden salt i calcium- och magnesiumkanistrarna.

Alla kanistarar är på 10l.

A: 2kg calciumklorid dihydrat + 25ml heavy metal + 25ml barium/strontium komplex

B: 1Kg Bikarbonat + 50ml jod/flor

C: 2kg magnesiumklorid hexahydrat

Tillsätter för tillfället med doseringspump:

A 164ml / dygn

B 490ml / dygn

C 135ml / dygn

I B har jag alltså dubbelmängd salt och spårelement jämfört med de andra. Om jag blandat enligt samma proportioner som de övriga två, hade jag alltså varit tvungen att pumpa in 980ml / dygn.

Jag kan förstå att mitt Kh sjönk då jag bytte massor med vatten och saltet hade för lågt Kh men borde det inte ha jämnat ut sig i samma stund som jag upptäckte felet?

Eller har jag helt fel och doseringarna ok?

Jag är också sjukt förvirrad över dessa recept och doseringsansvisningar för spårämnen tillsamman med balling. Får inte ihop det alls. Har en tråd om det någonstans. Man ser liknande doseringsanvisningar för spårämnen i balling classic recept som för balling light. Och kollar man anvisningar för doseringar i samband med t.e.x kalkreaktor istället för balling, ja då ska man dosera lika mkt av varje lösning (!?). Så det är ju enorma skillnader.

Det blir ju vääääääääldigt mkt jod/flor i ditt fall jämfört med övriga två och jag har svårt att tro att koncentrationerna är balanserade efter detta. Då borde man ju sälja joden på dunk och resten i miniatyrflaskor :P

Köp ett bra salt och gör några rejäla vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen,

har nu kört utan fosfatremover i tre veckor och doserat Nitrat i form av kaliumnitrat i ett par veckor. Fortfarande ingen skymt av alger, i alla fall inte i någon större utsträckning. Det borde vara ett tecken på att jag verkligen har nolalt min fosfat och nu "äts" all fosfat som bildas upp av invånarna i karet? Även om jag doserar nitrat är den omätbar. Fick utsalg på testet första dagen då jag buffrade upp nitraten rejält men nu verkar den förbrukas i samma takt som jag häller i mera. Doserar med doseringspump.

Dessvärre har jag nu tappat 4 stora fina kolonier SPS. Montipororna är halvdöda/döda. Har fraggat en del för att försöka rädda några bitar.

Har fortfarande fin polypexpansion på de flesta koraller. Ävemn de som är döende. Är inte detta konstigt?

Har även kollat efter parasiter men hittar inga. Ett slag var jag inne på spåret om att sjöstjärnorna skulle äta mina SPS:er (har hundratals små sjöstjärnor) men efter att ha läst på lite tror jag inte på den teorin heller.

Tror däremot som tidigare att detta är ett resultat av nollade näringsnivåer och möjligtvis överdosering av spårämnen.

Fick hem en ny påse Tropic Marin Pro Reef direkt från fabriken efter att jag reklamerat de tidigare två. Har nu gjort 2 stora vattenbyten och skall göra etyt till imorgon för att neytralisera vattenvärdena. Inbillar mig att det redan nu verkar bli bättre och en del koraller ser piggare ut.

Tack för alla tips!

Återkommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Tillsätter du nitrat kannske det är bra att även tillsätta fosfat, om du tror att du är nära noll på båda. När nitraten förbrukas så förbrukas väl även fosfat, vilket kanske kan dra ned fosfaten till för låga nivåer.

Vi har haft liknande och tillsatt KNO3 och PO4(färdig preparat från akvariebutik). Tog ett tag att komma till rätta med problemen och om det var tillsatserna som hjälpte vågar jag inte säga.

Lycka till!

Mvh

David

Edit:

Vi hade också en väldigt hög förbrukning av karbonater(kH sjönk fort).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var kh ok i det nya saltet ny då?

Det nya saltet mätte jag till 7 dKh med det test han-Werner skickade åt mig. Lite lågt men Ok.

Tilsätter ingen fosfat men har däremot ökat matningen av fiskarna plus att jag försökt stödmata korallerna med Cyclop Eeze och Tropic Marins Korall Phyton.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såja. Nu verkar det vända mot det bättre igen. Korallerna börjar återfå färg, och verkar inte tappa mera vävnad. Kan se att de igen börjar växa vid kanterna där vävnaden dött. Saldot verkar stanna vid förlust av min 3 finaste SPS:er. Montippora som till stora delar dött o.s.v.

Märkte igår kväll att jag åter gjort ett klantigt misstag :(. Skrev tidigare att jag tillsätter enorma mängder karbonat. Min behållare är på 10 liter så den borde inte räcka så många dagar med den dosering jag ställt in i min GHL doseringspump (körde 10 x 700ml per dygn). Igår kunde jag konstatera att behållaren räcker betydligt längre än 13 dygn. Bestämde mig då för att kalibrera doseringspumpen och den var helt "ur bana". Doserade en tredjedel av vad den varit inställd på. Detta förklarar iaf karets "otroligt höga konsuption av karbonat".

Orsaken till min nära-på-krasch var alltså: Mycket låga näringsnivåer i kombination med lågt/svajande Kh. Detta i kombination med ett salt som inte höll måttet (endast 3 dKh) gjorde att mina försök att normalisera värdena gjorde dem ännu sämre.

En doseringspump som tappat sin kapacitet fick mig sen vidare på villovägar där jag blev fundersam över den onaturliga konsumptionen av karbonat.

Skall beställa hem nya slangar till doseringspumparna så att jag får ordning på doseringsmängderna igen.

Besviken på mig själv och att jag inte kom på att kolla doseringspumpen och det nya saltet tidigare. Det hade sparat mig några väldigt fina/stora SPS:er :(. Triton, I'll be back! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...