Gå till innehåll

Koralldöd! Hjälp!


Waterboy

Rekommenderade inlägg

Hej!

Det var ett tag sedan jag senast skrev på SVG och nu då jag återkommer är det i tråkigt ärende.

Sedan 2 veckor tillbaka har mina koraller börjat må dåligt och dö. Alla koraller är inte drabbade men en stor del. En stor Acro är helt död och några har bara några levande polyper kvar. Mina montiporor (digitata) har dött fläckvis medan flakväxande klarat sig hittils. En blå staghorn är helt död o.s.v.

Mina vattenvärden idag:

Ca 420

Kh 7,5

Mg 1300

Nitrat 0

Fosfat 0

Salinitet 1,026 refraktometer

Temp 25,5

Ph 8,1-8,3

Jag använder balling light med spårelement.

Järnbaserad fosfatremover 3dl som jag byter varje månad.

2dl aktivt kol som bytes varje månad.

Byter vatten 100l varannan vecka. Jag använder Tropic Marin Pro Reef.

Belysningen består av 3st Radion Xr30W.

Har en Ati BM200

Karet är på 600l + sump på 140l

Mina problem började kanske redan tidigare på hösten. Under året som gått har mina armaturer varit på service 5 ggr vilket har inneburit att belysingen inte varit konstant, utan karet har belysts av endast 2 moduler då en varit in på service. Varje besök hos "verkstan" har betytt 2 veckor med undermåligt ljus.

Detta bidrog såklart till ojämn tillväxt och ojämn konsumtion av ballingvätskor, vilket jag försökt kompensera för, enligt bästa förmåga. Sent i slutet av 2012 började jag märka att mitt Kh sjönk och sjönk hur mycket jag än pumpade in. Försökte korrigera ytterligare med tätare vattenbyten vilket bara verkade göra situationen värre. Efter ett tag märket jag till min stora förskräckelse att det nyblandade saltet hade ett Kh på 3,5 dKh!

För tillfället har jag fått upp Kh men upplever fortfarande att jag pumpar in kopiösa mängder ballingvätska för att hålla Kh uppe. Vad kan detta bero på?

För 2 veckor sedan då läget ännu inte var riktigt så illa med mina koraller så ändrade jag inställningarna på mina armaturer. Jag förlängde ljusperioden och drog på med full effekt i 7h per dygn.Tidigare hade jag kortare ljusperiod med lite mindre intensitet. Samtidigt gjorde jag ett misstag med månskensfunktionen i armaturerna vilket ledde till att de lyste med svag effekt långt in på natten. Antagligen på tok för mycket ljus. Sedan en vecka tillbaka har jag dragit ner rejält på ljuset men koralldöden verkar endast accelerera! Kör mina Radions på 80% i 6h plus morgon- och kvällsbelysning.

Några koraller ser ok ut, t.ex. min hystrix caliendrum som står på bottnet är riktigt fin. Min ljusröda hystrix har tappat i färg men den har inte börjat dö. Samma gäller min gröna staghorn, den ser rätt ok ut men har dålig polypexpansion.

Mina egna tankar:

1. Kan det vara så att det är saltet som är boven? Det har bevisligen väldigt lågt Kh så man kan ju misstänka att det även har andra fel som jag inte kan upptäcka med mina tester?

2. Har jag gått för lågt med mina näringsnivåer? Är 3dl fosfatabsorber i reaktor för våldsamt?

3. Är detta helt enkelt följden av fluktuerande vattenvärden i kombination med för starkt ljus? Tycker då koralldöden borde stagnera eftersom jag nu har rätt bra värden och mindre ljus? Tvärtemot så går det fortfarade utför känns det som.

4. Hade i en sjöhare (Dolabella) under hösten. Såg den senast i december så den har antagligen dött. Har någonstans läst att dessa skulle kunna ta ut en hel burk då de dör men vet inte hur sant det påståendet är?

Vad mera kan jag göra? Vad skall jag ändra på? Vad skall jag absolut inte ändra på? Mera kol?

Tacksam för all hjälp jag kan få! Inte roligt att se koraller man odlat på i många år bli kritvita :-(

Med vänlig hälsning, Johan

Några bilder. Beklagar kvaliteten och att några hamnat på fel led. De ser Ok ut i min Mac och i Dropbox :/

SPS:er som mår dåligt. Främst har de dött från topparna nedåt men vita fläckar förekommer nog lite varstans.

post-1664-14468928306348_thumb.jpg

post-1664-1446892830609_thumb.jpg

Sanden har fått ett tunt alglager de senaste veckorna.

post-1664-14468928306604_thumb.jpg

Alla fiskar mår toppen.

post-1664-14468928306865_thumb.jpg

post-1664-1446892830714_thumb.jpg

En långsamväxande SPS som verkar må toppen:

post-1664-14468928307513_thumb.jpg

Montin har dött fläckvis

post-1664-14468928307745_thumb.jpg

Caiendrum mår bra:

post-1664-14468928308211_thumb.jpg

post-1664-14468928307993_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad mäter du med för tester? hur gamla är de? har du kollat mot referensvätska?

när jag ser dina nitrat och fosfat- värden så undrar jag om du kanske har "nollat" nitrat och fosfat och därmed så tar korallerna "stryk"? (jag är långt ifrån expert)

varför kör du med fosfatremover när du inte har någon mätbar fosfat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad mäter du med för tester? hur gamla är de? har du kollat mot referensvätska?

när jag ser dina nitrat och fosfat- värden så undrar jag om du kanske har "nollat" nitrat och fosfat och därmed så tar korallerna "stryk"? (jag är långt ifrån expert)

varför kör du med fosfatremover när du inte har någon mätbar fosfat?

+1 på den..

Tror också att du har farligt låga värden där.. Sen i kombination med Kh svaj så är det nog dömt att strula..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad mäter du med för tester? hur gamla är de? har du kollat mot referensvätska?

när jag ser dina nitrat och fosfat- värden så undrar jag om du kanske har "nollat" nitrat och fosfat och därmed så tar korallerna "stryk"? (jag är långt ifrån expert)

varför kör du med fosfatremover när du inte har någon mätbar fosfat?

Testerna är Salifert. Kh har jag även TM:s test. Har kört de mot 2 olika referensvätskor så Kh:t stämmer, det måste det.

Har alltid kört lite fosfatremover för att hålla värdena nere. Har ökat lite den senaste tiden faktiskt. Ofta läser man att man aldrig kan få fosfatet för lågt med absorbant. Men det verkar nog fungera, tyvärr. Har en gång tidigare nollat fosfatet men då med biopellets, med ungefär samma följder tyvärr. Då bleknade dock korallerna innan dom började gå bort. Nu är min caliendrum riktigt mörk i stammen med fina gröna polyper. Detta har jag tagit som ett tecken på att det finns fosfat och att det inte skulle vara näringsfattigt. Dessutom har jag kanske stirrat mig blind på mitt låga Kh och ansett att det varit orsaken.

Går ner och kopplar ut fosfatabsorbern, det borde ju inte kunna skada i detta skede även om detta inte skulle bero på nollad fosfat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ser cirkulationen i karet ut?

Kan se 2 tunzebollar men vilken kapacitet har dom?

Tänkte om tillväxten kan ha hämmat cirkulationen, om vissa koraller mår bra kan dom då sitta där cirkulationen är optimal?

Tunzena är på 12000l/h st. De är ställbara och programmerade med en Profilux. De har jag dock uteslutit eftersom jag inte rört dem och skadorna på korallerna passar inte in med mönstret på cirkulationen.

Refraktometern tror jag på. Jag har 2 stycken och båda visar samma värden. 0 på osmosvatten och 1.026 på nyblandat vatten med 100l osmosvatten och 4kg salt.

Väldigt tacksam att så många engagerat sig. Som det ser ut nu, har jag nog varit blind och lite naiv... igen, och nollat näringsnivåerna :(.

Man går och tror att man har fosfat och försöker pressa finare färger ut korallerna enda tills det barkar åt skogen.

Har kaliumnitrat hemma. Vore det smart att "snabbt" höja nitraten i burken som förstahjälp? Hur mycket vågar jag isf höja nitraten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitraten och fosfaten har du fått tips om redan, det tror jag på med är en bidragande orsak.

Domdära spårämneslösningarna till ballingen, doserar du dom efter rekommendation på burken?

Jag fick problem med vävnadsdöd mm. med dessa lösningar. minskade dosen till 1/4 del vill jag minnas, korallerna fick både bättre färg och såg friskare ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfat ska vara så nära noll som möjligt, är väl nitrat som kan vara lite farligt om den är nollad under en längre tid?

Fosfat är bra om det ligger nära noll, absolut. Men det måste ändå finnas där. Nollar man det helt så är det döden för koraller mm.

Dock tillför man lite genom matning och dylikt, men har man då remover i samtidigt så finns risken att det blir för lite helt enkelt.

Samma sak med nitraten, lite är bra men det måste finnas där.

Våra hobby tester är ju lite si och så när det kommer till dessa ämnen, men om man mäter noll med testet och koraller börjar tappa vävnad, så är risken att det verkligen är för lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är ett "måste" att kolla värden innan man börjar tillsätta nytt salt - tillverkningsprocessen skapar alltid risken att värdena variererar lite från batch till batch.

Tropic Marin tycker jag normalt tillhör de mest pålitliga fabrikaten, men det utesluter ju inte att det kan bli fel ibland

Men det är också viktigt att man rör om nyöppnade förpackningar för att undvika den åtminstone teoretiska möjligheten att saltet skiktats under transport.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Överdosering av spårämnen ger nog oftast brända toppar, det här ser mer ut som näringsbrist och instabila parametrar, tycker jag.

Nitraten och fosfaten har du fått tips om redan, det tror jag på med är en bidragande orsak.

Domdära spårämneslösningarna till ballingen, doserar du dom efter rekommendation på burken?

Jag fick problem med vävnadsdöd mm. med dessa lösningar. minskade dosen till 1/4 del vill jag minnas, korallerna fick både bättre färg och såg friskare ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog en av de vanligaste kraschorsakerna, det ständiga justerandet/rätta till snabbt i kombination med felaktiga mätningar

Vad är det för salt som hade så dåligt kH? Och hur mkt tillsätter du för att hålla uppe ditt kH?

Jag har sett ett par krascher pga av felaktiga testresultat där man sen drivit upp kH till tokiga nivåer, vill bara kunna utesluta det helt här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för salt som hade så dåligt kH? Och hur mkt tillsätter du för att hålla uppe ditt kH?

Jag har sett ett par krascher pga av felaktiga testresultat där man sen drivit upp kH till tokiga nivåer, vill bara kunna utesluta det helt här.

Använder Tropic Marin Pro Reef. Det borde ligga på 8dKh men mina 2 senaste 20kg:s påsar har legat på 3,5dKh. Då jag upptäckte att påsen jag hade hemma hade lågt Kh tog jag hem en ny. Den nya var från samma batch som den tidigare och visade sig ha samma nivå på Kh.

I detta skede gjorde jag dubbeltest av mitt Salifert-test och testade det mot två olika referensvätskor. Testet verkade Ok. Tog då kontakt med Hans-Werner Balling som insisterade på att skicka mig ett tropic Marin Kh-test eftersom han misstänkte att mitt test var felaktigt. Fick hem Tropic Marins testkit igår och det bevisade det som jag själv redan kunnat konstatera, att saltet från denna batch HAR lågt Kh.

Har nu buffrat upp det nyblandade vattnet till 8 dKh innan jag bytt vatten.

Återkommer med receptet och mängderna Balling-vätskor jag nu öser in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...