Gå till innehåll

En fundering.


Geezuz

Rekommenderade inlägg

Är en ganska erfaren sötvattensakvarist men salt är helt nytt för mig så jag har läst, läst och läst lite till men det är rätt svårt att filtrera all info för att få svar på det man letar efter. Är fortfarande i fasen där man inte riktigt bestämt sig för om man skall starta ett kar eller inte. Huvudsakligen är det priserna på alla saker som gör att jag tvekar lite då jag inte alls får regeringen med på tåget.

Läste dock någonstans om en teknik där de använde mycket LS, ett ytterfilter och ett gäng powerheads för att få karet att fungera, är det ett vettigt sätt att göra det på eller ställer man till det för sig själv eller karets innevånare om man gör på det viset? Orsaken att till att det lät lite lockande var att jag:

1. Har ett 250 liters akvarium med powerheads, ytterfilter, värmare etc som idag inte är igång så kostnaden vore inte enorm om det funkar.

2. Är inte särskilt händig så att borra i akvariet, bygga bänkar etc låter rätt avskräckande.

Var inte rädda för att säga att det är ett skitkorkat sätt att göra det på om det är på det viset, det är precis sånt jag vill veta då jag hellre inte gör alls utan väntar ett tag till än gör fel och blir tvungen att starta om i alla fall för att jag inte visste bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går ju att köpa en avrinningsbox som du hänger över kanten, men borra är faktiskt inte svårt om du gör rätt.

Det hela handlar ju om att få bort skiten, vilket skummaren sköter åt dig. Denitrifilationen lär du få att funka ändå, men jag förstår inte ytterfiltrets roll. Du kommer nog att behöva göra vattenbyten ändå rätt pfta utan skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytterfiltrets roll var, som jag förstod det, ren mekanisk filtrering för att få bort löst flytande skit. Mitt mål med karet är ett lärokar, köra det i ett antal år, lära mig kemi etc för att sedan uppdatera när jag börjar känna mig bekväm med hur allt funkar. Har begränsad men inte obefintlig ekonomi så skaffa skummare, uv och sånt är ingen omöjlighet.

Och tack för välkomnandet :ler:

Ändrat av Geezuz
Stavfel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver inte använda ytterfiltret heller om du inte vill. Om du ändå vill använda det så skulle det funka bra till att ha fosfatremover och kol i det. Jag har fosfatremovers och kol i en strumpa som hänger inne i mitt kar.

Du skall veta att saltvattensakvarister är riktiga tekniknördar, oftast diskuteras det mer teknik än något annat på denna sidan. Vilket gör att de flesta tror att man måste ha både värstingskummare, värstingpumpar, uv-c, ozon, elektroniska PH-mätare, sump, avancerat styrda ramper och allehanda preparat för tusentals kronor stående i skåpet. Så är inte fallet för den genomsnittliga akvaristen i mina ögon. Om man inte har något alls när man startar upp så är en god tumregel att det kostar ca 100 kronor per liter att dra igång ett saltvattensakvarium. Det absolut bästa klippet gör man om man köpar av någon som ledsnat och lägger ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag har förstått att det är mycket teknik-prat och, ja, det är rätt skrämmande även om jag ganska tidigt förstod att jag inte behöver allt de talar om men i alla fall en del av det. Får väl se vad / om det blir nåt i framtiden, har mycket läsning kvar att göra först.

Och tack Gamekeeper, den blir nog inköpt snarast (behöver bara få ok av ekonomi-ministern).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I Sverige används sällan biologiska filter eftersom den allmänna sanningen är att den biologiska reningen (läs nitrifikation) sköts av LS. Ett saltvattenskar har precis som ett Malawi och Tanganyikakar ett högt pH. Runt 8 - 8,3. Detta innebär att man ligger i ett pH där omvandlingen av ammonium till ammoniak ökar kraftigt. Ett riktmärke är att vid pH 8 föreligger ca 5 % som ammoniak och vid pH 8,3 är siffran ca 15%. Ammonium/ammoniak utsöndras dels direkt av fiskarna via gälarna och dels via den bakteriologiska nedbrytning av nedbrytningsbakterier. Fri ammonium i vattnet tas hand om av nitrifierarna (som förvandlar det till nitrat i slutänden) - fri ammoniak (som är en gas) kan luftas bort (görs effektivt i en skummare) Eftersom dessa två ämnen (ammonium/ammoniak) är i ett bestämt förhållande till varandra vid ett givet pH (i första hand - temperatur och tryck påverkar också förhållandet) så innebär minskning av ett av dessa ämne automatiskt (och omedelbart) en minskning av det andra. Ovanstående innebär att när man använder en kraftig och bra skummare (7/24) så minskas behovet av en snabb nitrifikation, dvs då klarar ett i praktiken ett dåligt nitrifikationsmedium som LS det som blir över.

Kör du utan skummare så blir svaret annorlunda - då är du helt beroende av en snabb och säker nitrifikationskälla och där är min uppfattning att - oavsett hur mycket - LS enbart inte räcker till. Du behöver ett optimerat nitrifikationsfilter (precis som i sötvatten). Om man tar bort EHEIM:s mest advancerade ytterfilter (wet-dry) så är min åsikt att ytterfilter inte fullt räcker till utan man behöver ett bra och kraftigt "madrass" filter. Där är för mig EHEIM:s 1200 liters innerfilter outstanding. Det ger ett kraftigt flöde och det är kraft i filtret. Det bör rengöras var 14:onde dag ungefär - oftare om du kör någon typ av organisk kolkällemetod.

Jag tillhör de här på guiden som inte kör med skummare men jag använder i stället olika biologiska filter. I mitt RSM 130 har jag byggt om filterdelen så jag har en filtreringsmadrass där och i mitt Percula 120 använder jag biofiltret med biobollar som är orginal på detta akvarium. Jag använder den medföljande skummaren i Perculat men har tagit bort skummarkoppen (för tillfället) och använder den bara som luftare.

Det är två saker som jag tycker är de viktigaste skillnaderna jämfört med sötvatten och det är att det behövs ett betydligt kraftigare ljus och en betydligt kraftigare cirkulation. Saltvattensakvarister använder sk streamers som ger ett stort men inte så koncentrerat flöde som powerheads.

Om din inriktning inte är de mest extrema småpolypiga korallerna så fungerar skummarlöst bra.

Täta vattenbyten är ditt bästa instrument om du vill undvika bristsymptom till en början - skulle du få ett välväxt hårdkorallsakvarium kan du senare få gå in med ngn metod för att försörja akvariet med kalcium och karbonater. Det kan också behövas något "allpreparat" efter en tid (speciellt om du slarvar med vattenbytena). Jag själv använder Fauna Marins Ultra Organic men har på sista tiden varit tvungen att gå in med Jod också (karet har gått i tre år och vattenbyteslarv) Jag kör mest med skivor och andra mjukkoraller.

Nästa stora stridsfråga är om du skall använda en RO anläggning eller inte. För mig är det helt beroende på vilket vatten du har i din vattenkran. Ämnen som bör vara låga från vattenverket är nitrat och olika klorerade ämnen (Kalcium och karbonater bör också ligga lågt men är inte lika kritiskt - man kan till viss del välja salt i det fallet). Det får heller inte finnas någon koppar som släpper från ditt hus ledningssystem. Skall du vara på den säkra sidan - skaffa ett RO system.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ormets fråga tycker jag är viktigast, innan jag ger några råd.

Men jag kan belysa några frågor att ta ställning till om du är osäker.

Precis som Lasse skriver är omvandlingen från fiskskit till Nitrat samt urlyftningen av N lite knepig utan skummare.

Dessutom är ljusfrågan av största vikt när du väljer vad du vill med karet.

Ljudnivån är tredje frågan. Tål regeringen att det brummar lite:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Regeringen tål nog lite till brum, har 2 st ytterfilter på 600 literskaret i det rummet som inte är helt ljudlösa så förutsatt att det inte brummar som tusan är det nog lugnt. Ljus har jag förstått är viktigt men det får jag nog titta på närmare när jag vet vad det blir för innevånare i ett eventuellt kar då jag förstått att behoven skiljer sig rätt ordentligt.

Ännu så länge är jag mest i "läsa på och försöka fatta"-fasen. Efter det kommer väl att kika på arter etc och efter det ljus, hur strömt man bör ha det etc eller är jag fel ute?

Mitt mål med det är som sagt att skaffa mig ett lärokar för att sedan uppgradera när jag börjar känna mig något så när säker på vad jag gör. Innevånarmässigt har jag inte kollat alls ännu, men nybörjarinnevånare blir det nog rätt säkert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man inte använda ett ytterfilter som en ytavrinnare? Isåfall skulle det ju inte behövas borra eller överriningsbox och han kan istället köpa en billig skummare att hänga på kanten. Samtidigt som han kan använda lite filter, kol etc i ytterfiltret.

Ett tips från början med belysningen är månljus. Många "enkla" fiskar hoppar gärna över kanten om dem blir stressade när ljuset sätts på på morgonen.

Billigast kommer du undan med halogen glo eller hur dem heter med några reflektorer men jag skulle hellre köpa en eller två begagnade MH armaturer om jag var i din sits om du inte vill lägga tusenlappar på LED.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tipps är ett filterhör med ytavrinning så du får bort filmen som blir på ytan. Jag skulle skippa ytterfilter utan ha all filtrering i hörnet som en liten sump. Skummare är ju bra att ha tycker vissa. Jag kan ej se det dåligt att ha bra mjo vet inte i mitt kar kör jag nu utan och har bra värden har sps som blommar för fullt. Brukar ha skummare den är under ombyggnad just nu. Lite krut i pumparna och bra belysning. i mitt kar behövs ej värmare. Jag har pröjsat 4000kr totalt för mitt kar LS, skummare, uvc, MH, Lite, koraller, samt fiskar så dyrt vet jag inte dock drar jag på hårt med begagnat samt hemmabyggen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte man behöver ha en sump här, inte till ett enklare kar. Fördelen med sump är främst att man får en konstant vattennivå i karet samt att det är enklare att sätta in en del teknik där, som en skummare eller ett ordentligt filter(typ ett wet/dry filter). Det är något lättare att sätta in en automatisk vattenpåfyllare med då man kan få bättre precision på den. Ytavrinning är inte en så kritisk grej, se till att ha bra flöde mot ytan istället. Det gör rent ytan och hindrar smuts och annat elände att ansamla sig där. Det gör att maten inte ligger och guppar där heller.

Men det blir en väldigt stor extrakostnad med en sump, iaf en extern. Jag lyckades nog slänga bort åtminstone 1500 på rördelar och så till min... Mest för att det var så kul... Sumpen ger även många möjligheter till fel som kan uppstå och problem. Detta finns det många lösningar på så det är sällan något stort bekymmer, men likväl så är det mycket lättare och säkrare att begränsa allt till ett kar.

En intern sump är en lite tråkig kompromiss men kan vara nog så användbar om du behöver ha ett bra fack för en skummare. Men planera noga i så fall. Jag skulle nog köra som Herman där med en påhängsskummare av något slag. Det finns nog några som inte är så tokiga... Om du ska ha skummare.

Ljus är värt att lägga lite pengar på istället. Ljus, cirkulation och salt är de viktigaste sakerna tycker jag.

Ljus vill du ha något med bra kraft i de blå våglängderna som våra koraller huvudsakligen använder, dioder är fantastiska till detta om du kan bygga själv. Det vita ljuset som vi vill ha för att se in i akvariet är inte fullt lika viktigt. Har du bara en bra källa med blå våglängder så kan du skaffa nästan valfri vit källa för att kunna se in i karet sedan. Ska man lägga mer pengar och intresse på saken kan man sedan uppgradera det blå med lite lägre violetta våglängder med.

Cirkulation är viktigt, lika viktigt är det även att cirkulationen är riktad på bra sätt. Stream pumpar är bra och lätta att använda men med lite trix går det använda vanliga cirkulationspumpar och powerheads med. Men det är lättast att använda streampumpar och de är inte så farligt dyra för de enklare modellerna. Ett par av Tunze 6025 eller 6045 är två exempel som jag skulle kunna använda i ett sådant här kar. Helst 6045orna :-) De går ställa ner med om det blir lite väl bra fart i vattnet.

Salt är viktigt med... För om man kör saker enkelt så går det kompensera mycket med att byta vatten och lägga pengarna på salt istället för filtrering/skumning. Men då får du välja en av två vägar, helst båda.

Väg A: Köp ett bra salt som det går lita på värdena till. Så att du vet vad du får och att det är bra.

Väg B: Köp ett hyffsat salt men kanske lite billigare, köp sedan tester för Mg, Kh och Ca och mät de och kolla så att de ligger bra till( Saltvattenskemi finns det en kanonguide till här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?17505-Saltvattenskemi-f%F6r-dummies-verison-1 ). Sedan får du även köpa till pulver för dessa tre värden och blanda upp i flaskor så att du kan dosera och justera värdena så att de är korrekta.

Det bästa är förstås att göra både A och B, många vill säkert ha en myriad till av tester :-) Men de här är ganska lätta att köra med och det är inte lika mycket ormolja över de som det är över billiga nitrat och fosfat tester till exempel... De ger en bra start och tar bort en felkälla om du får problem med korall tillväxt i akvariet. Och så får du en introduktion till saltvattenskemi vilket inte är fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Suttit och kikat / läst en del och det lutar nog åt extern sump men med utanpå-liggande ytavrinning som visas i detta youtube-klippet

, ser inte ut att vara så svårt att göra och verkar inte heller jättedyrt. Dock lite osäker på hur man listar ut vilka rördimensioner etc man bör använda för ett lagom flöde, finns det någon tumregel eller liknande för det? I youtube-klippet använder han halvtum tyckte jag mig höra men jag har ingen aning om ifall det är tillräckligt. Karet är på 250 liter, har inte skaffat sump men skulle gissa på att den hamnar någonstans 50- 70 liter om man ser till utrymmet som finns under bänken. Bänken kom med akvariet och har ett skåp i halva underdelen som jag tror är bärande så jag vet inte hur den är att modifiera vid behov. I värsta fall kan jag ju förvisso skaffa en annan bänk men målet är fortfarande att i den mån det går hålla ner kostnaderna.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verjar som om du har samma problem som jag haft länge. Det är så mycket information och det är väldigt svårt att få ett grepp om vad man behöver för att starta upp.

Jag har tittat på samtliga videos av bulkreefsupply.com på youtube. Jag tycker att de känns som om de förklarar bra. De har en ganska ny serie med 4-5 avsnitt om att starta upp ett nytt saltvatttensakvarium. De börjar från början och lägger till utrustning varefter. Det var nog den serien som fick mig att förstå ungefär vad jag kommer behöva skaffa när. De började med påhängs-skummare och liknande vilket visar att man kan lätt köra ett oborrat akvarium och bygga ut varefter.

Jag har inget akvarium ännu, men från vad jag läst så klarar man sig nog bra med levande sten och skummare. Efter det kan man behöva skaffa fosfat filter och ytterligare något för att få bort ännu mera nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Har ingen skummare ännu Laggeman. Är fortfarande i planeringsstadiet men då vet jag åtminstone vad som "styr" behovet av flöde. Tack!

Vad skall man ställa för krav på en skummare? Sett att de har en literangivelse typ <300 liter, är det allt man behöver veta? Alltså att den klarar så många liter akvarium som jag har eller är det mer man skall ha i åtanke? Känner mig som jag ställer många, kanske dumma, frågor men det är mycket att sätta sig in i.

Min tanke så här långt är 250 liters akvarium, så stor sump jag kan få plats med, skummare och UV i sumpen och sedan pumpa tillbaks vattnet genom mitt ytterfilter ( som jag ju ändå har stående) vilket jag stoppar i fosfatremover och aktivt kol i. Ljus etc har jag inte kikat på ännu utan tänkte försöka planera en "del" i taget.

Låter grundtänket vettigt eller har missat någon vital grej? Att jag använder ytterfiltret är mest för att jag har det och det borde ju funka bra att ha som returpump antar jag?

Ändrat av Geezuz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för skummare? Dess kapacitet sätter kravet på returpump som i sin tur sätter kravet på genomföringarna.

Hur räknar du fram det? Jag gissar att med ytavrinning så styr returpumpen i princip hur mycket som rinner över och därmed håller nivåerna konstant? Sedan tar väl skummaren så mycket vatten som den behöver?

Är det 10 ggr akvarievolymen per timme som man ska räkna på för returpumpen, och anpassa skummare för det flödet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur räknar du fram det? Jag gissar att med ytavrinning så styr returpumpen i princip hur mycket som rinner över och därmed håller nivåerna konstant? Sedan tar väl skummaren så mycket vatten som den behöver?

Välj returpump, stryp sen nerrinningarna så att du får en lagom nivå i överrinningen. Jag tycker att skummaren skall kunna ta hand om mitt akvarievatten minst 2x per timme och dimensionerar returpumpen efter det. 10x känns onödigt mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är skummare rejält dyrt eller kikar jag på fel ställe? De jag kikat på ligger på 3000kr och uppåt (3000kr klarar jag akvariet drygt en gång i timmen). Detta på pwss.se vilket jag använder för att få en hum om priser men det kanske finns ett bättre ställe att kika på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...