Gå till innehåll

Nostalgi bilder på ett Salt jag hadde ca 1986


Conjor

Rekommenderade inlägg

Köpte man SPS levande eller döda på den tiden? Måste varit omöjligt att hålla dem vid liv

Hep

Jag köpte Döda men det beror inte på att det inte fanns de som höll på med levande om än välldigt få.

Och jag hadde Salt långt för detta 80 o tal.Utrustning på den tiden skiljer sig naturlitvis från dagens men

inte så mycket igentligen det fanns skummare o pumpar och dyligt det var ännu viktigare med vattenbyte helt klart.

-shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var det du som fick en bläckfisk som ynglade av sig?

MVH Lasse

Hej Lasse

Nej det var inte jag.

Fick tag i Bläkfisken genom en Zoo Handlare som jag blev välldigt god vänn med

han hadde ett Akvarie med 2 Sjöhästar vid kassapparaten och jag blev helt sålld

han viste inget om salt så vi började sammtidigt och lärde av varndras misstag det va gör sköj.

Föresten du har samma namn.

-shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vem var det som hade sjöhästar 1986. trodde jag hade kontroll på handlarna vid den tiden. Det var väl bara Storken som hade salt på den tiden. Majornas var väl nedlagt.

Var det för eller efternamnet som var samma?

MVH Lasse

Hej Lasse

Det va Lasses Zoo som låg mit imot Brandstationen vid Munkebäckstorg för att nå Affären fick man gå in på Björksgatan och ner i källaren på

baksidan av huset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt Conny:)

Här ser du en nostalgitråd jag körde för ett antal år sedan: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?20300-Holacanthus-ciliaris-från-ung-till-vuxen

Helt grymt Wiking detta bekräftar att all teknink som finns idag gör inte karet och hur man lyckas Lasse e en räv på detta också tycker jag och som all säger ta det lugnt blanda och se hur invånarna ser ut så funkar det för det mästa och köp inte för mycket fisk till exempel direkt detta är det största misstaget

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Niels Tångberg det var en pionjär inom salt värden är liten Ingemar mitt första kar fick jag av honom

Där ser man, ja världen är verkligen liten:) Ja han var en pionjär, jag tror även han hade en kolumn i tidskriften Akvariet där han besvarade frågor från läsarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nils Tångberg var en pionjär på mycket - Den första som lyckades få yngel av den göklekande Tanganyikamalen (vad jag kommer ihåg) - överhuvtaget den första som begrep att den var en gök, dvs den blandade sig in i andra munruvares lek, käkade upp dess ägg och la dit sina egna. Den förvånade honan spottade senare ut ett antal malyngel när det var dags.... Han var också bland de första att leka Altolamprologus arter - I stora Strombus snäckor!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nisse Tångberg lämnade tyvärr jordelivet tidigare i år. För saltfolket var han kanske mest känd för sin frågespalt i Tidskriften Akvariet. Han var också en av grundarna av Ciklidvännerna i Malmö där han varit hedersmedlem i många år. Han är mycket saknad av oss i föreningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom det nu råkar ligga en Akvariet från 1983 inom armslängds avstånd:

post-4105-14468928471593_thumb.jpg

Fast det kan jag ju säga att det där med lågt pris på turbelle, det är inte riktigt så jag minns det.

En kommentar också, möjligen skulle det här kunna vara ett upphovsrättsproblem men de som ligger närmast till för att diskutera den saken är borta. Blir nån olycklig över att jag lägger in detta så säg till.

post-4105-14468928471815_thumb.jpg

post-4105-14468928472036_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...