Gå till innehåll

skumt djur hjälp.


slarvid

Rekommenderade inlägg

Mina stora turbosar dör en efter en. Skalen är helt tomma. Har 2 eremiter, men tror inte det är dom. Nu under ett ska tittade det fram en typ äcklig insekt. Lite som en tusenfoting. Kan detta va mördaren? och i så fall, vad är det för djur? Ska man slänga ut den? eller dödar den flera djur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antagligen erimiterna är ofta de går på sniglar tyvärr anledningen till att jag inte har eremiter i mitt kar. Borstmaskar går sällan på levande djur så dem kan du med säkerhet utesluta om du inte har enorma sånna. Ibland kan de gå på sjuka djur men det skulle absolut krabborna göra med.

Hur gamla är dem? Sniglar är ganska känsliga och många (inte alla, jag har själv inte upplevt detta) verkar alltid ha 10-20% död på dem inom en månad efter man köpt dem. Tittar du hos handlare är det ofta väldigt mycket snigelskal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OM, stort OM, Om det är en mantis, så kan dom ge sig på nästan vad som helst.

Snäckor, räkor, fiskar, inte ens koraller går säkra då dom älskar att möblera om.

När det gäller storlek är det helt omöjligt att säga utan en bild och att veta vad det är för art det handlar om.

Dom allra minsta blir alldrig större än några millimeter, och är sällan ett problem.

Dom allra största däremot kan växa sig till runt 30 centimeter strecket.

Det skulle hjälpa jättemycket om du kunde få någon bild på den.

Eller om du kan se om den liknar någon av dessa: http://www.ucmp.berkeley.edu/arthropoda/crustacea/malacostraca/eumalacostraca/royslist/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur vanliga är igentligen mantis. Jag menar, borde man inte penetrera de vanligaste orsakerna först? En självdöd snigel tuggar renhållare i sig på kort tid om de hjälps åt. känns som att så fort det finns döda invertebraer vrålar folk mantis i kör.

Nu vet jag ju inte, det kan ju vara så att det bor mantisar och aggresiva pistolräkor i 80% av den levande stenen. personligen håller jag det för otroligt och tror de gått bort av andra orsaker.... Jag hoppas för din skull att det är en mantis då du i så fall vet orsaken till problemet och kan förhålla dig till det.

själv tror jag på annan orsak, kan dock inte specificera exakt vilken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle tro att snäckorna dött pga överflyttningen till karet. Varken mantis eller eremiter kan sätta i sig en hel snigel, i så fall borde du se att det finns kvar rester av snigeln inne i skalet. Annars har de väl förmultnat om de legat döda för länge. Så har det blivit med flera av mina - de är väldigt känsliga för flytt till nya förhållanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...