Gå till innehåll

Chum's vattenvärden & utrustning - kommentarer?


Chum

Rekommenderade inlägg

Tänkte att det vore trevligt och intressant att få kommentarer från mer erfarna saltisar, ang mina vattenvärden. Jag mäter 1 gång/mån. Nej oroa er inte... ska inte spamma mina värden varje månad, men för tillfället har jag lite hög nitrit kan jag tycka även om den är under alarmerande värden (+0,5?), samt att jag skulle behöva höja kH till 7-8 och öka Mg rejält närmare 1350 ppm. Vad tycker ni och vad har ni får råd att ge en relativ nybörjare som mig (endast 1 år erfarenhet)...

Sumputrustning består av Deltec skummare (SC2060) och fosfatreaktor (FR509) med NP Reducing BioPellets, aktivt kol blandat med zeolith samt Seachem's Purigen. Använder inte osmos, utan kranvatten för påfyllning, men ska börja med osmos nu i veckan då mitt kranvatten är bara 4-5 dKH. Ge gärna tips om jag bör satsa på ngt mer som tex kalkreaktor, zeovit, ozon, UVC el dyl?

Salinitet: 1.023 (Mäts med JBL hydrometer)

kH: 6 °dKH

pH: 8.0

Ca: 420 mg/l (ppm)

Mg: 1080 mg/l (ppm)

NH4: <0,05 mg/l (ppm)

NO2: 0,1 mg/l (ppm)

NO3: 5 mg/l (ppm)

PO4: 0,05 mg/l (ppm)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Suck, genast fick man matematikproblem... :smiley23: Hjälp, ja hade bara 2:a i matte i skolan, hah.

Jag har 1080 mg/l men vill få upp det till 1330 mg/l. Det fattas alltså 250 mg/l just nu... På förpackningen står det att pulvret (med en skopa) höjer mg med 11 mg/l per 100 liter. Men när jag räknar på det så får jag det till att det behövs sanslöst många skopor till mina totala 300 liter? Räknar jag rätt?

1 skopa = 11 Mg för 100 L

3 skopor = 11 Mg för 300 L

30 skopor = 111 Mg för 300 L

60 skopor = 222 Mg för 300 L

...eller räknar jag helt galet nu? Verkar ju tämligen crazy att dosera 60 skopor. Det måste vara nästan hela burken??? (1000 g)

(@alexcarina: Ska prova Salifert när dessa är slut)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jahop... då har jag doserat lite efter bästa förmåga för att tackla problemen med kH och Mg...

Det blev inte riktigt vad jag väntat mig dock :smiley24:

kH: 13 °dKH > Steg med 7° (Doserade 3 st skopor á 10 g)

pH: 8.0 > Oförändrat

Ca: 420 mg/l > Oförändrat

Mg: 1180 mg/l > Steg med 100 ml/l (Doserade 10 skopor á 10g)

Stigigemlas uträkning förstod jag inte? Det saknades 250 mg/l, inte 750? Men hur som helst, enligt förpackningen så skall 1 skopa höja Mg med ca 11 mg/l räknat på 100 l vatten. Då jag har tot 300 l så provade jag med 10 skopor och om jag fattat förpackningen rätt så borde 10 skopor bara gett ca 37 mg/l i ökning? Men matte har aldrig varit min grej... Är det så att 10 skopor även fortsättningsvis ger 100 i ökning för mig så är det ju bara enkelt o bra, även om det inte stämmer med förpackningen. Ska prova pluppa i 10 skopor till om ngt dygn och sen mäta igen...

Fråga1: Är det dåligt, eller rent av farligt med hög kH? Kan man ha för hög kH, eller buffras det bara "på lager" för att sakta sjunka med tiden beroende på hur mkt stenkoraller och dyl man har? Varken pH eller Ca blev ju lidande av detta iaf, men blev förvånad att 30 gram i 300 liter vatten höjde kH med hela 7 grader iaf? =/

Fråga2: Samma med Mg? Kan man ha för mkt eller är det ofarligt eller rent av "bra" med höga magnesiumvärden? De lär ju också förbrukas och sjuka beroende på antal stenkoraller antar jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnesiumet är det som går åt mest för att höja, så 600gram är inget konstigt.

Men ALLA förändringar skall göras lååångsamt, det är dom snabba förändringarna som ställer till problem.

Kh bör inte ökas mer än 1 enhet per dygn, mg går bra att öka med 30 per dygn.

Ett högt KH kan vara skadligt, men inte lika farligt som snabba förändringar och ostabila värden.

Ett högt mg är inte riktigt så illa som högt kh.

Du bör testa dig fram med mindre mängder per dag för att hitta en lagom dos.

Det är magnesiumet som styr buffringsförmågan i vattnet, är den för låg blir det svårt att få upp en del av dom andra värdena, så magnesiumet bör upp till minst 1200 innan man börjar buffra på med dom andra. Naturligvis kan man buffra dom andra samtidigt som man jobbar upp mg men i låga doser.

JBL tester anser jag hör hemma i soptunnan, lika så vipparmar för slainiteten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Manks. Tack för länken =) Jag är inte nattarbetare, men nattuggla. Jobbar 12-timmars skift på Securitas så är ledig många dagar i månaden då det lätt blir sena kvällar... :P

@ Blåbert. Trodde man kunde lita på dessa välrenommerade produkter (som i detta fall används av Akvarieleasing tex), men jag tvivlar inte alls på att du har rätt. Ska tänka på det nästa gång.

@DaTrucka: Matnyttig info, tackar. Skynda långsamt är poängen med andra ord. Uppfattat =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte en vipparm jag har, utan en hydrometer. Ser ut som en flytande "termometer", men jag vet att refraktometer skall vara det mest tillförlitliga ja. Ska investera i sådan framöver. Får man fråga varför alla är så anti mot JBLs tester? Är det bevisat att de icke är tillförlitliga??

Idag är kH redan nere på 11 °dKH. Är det rimligt, att det sjunker 2 grader på 20 timmar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, om det visar 420 i Ca men bara 1080 i Mg skulle nog jag iaf ana ugglor i mossen........

Nya tester? Är inte JBL bra/tillförlitliga?

Har köpt GroTech buffer för kH och Mg nu iaf och doserar upp dem båda... till att börja med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet av JBL är att de är inte pålitbara. Jag har haft mängder med diskussioner med Tommy om detta efter att jag fått bl.a. låga magnesiumvärden (som visade sig vara över 1500)... men han envisas trots att fler och fler misstror JBL.

Salifert är nog det valigaste märket som används här i Sverige. Det fungerar bra tills man kommer ner till ultralåga mätvärden.

Att köpa Hanna-mätare är definitivt inget nödvändigt. De pocketmätare som finns kostar i mina ögon mer än de smakar.

För salthalten är det en refraktometer som gäller. Viparmar, hydrometer mm tillhör museumet.

Det du bör ha koll på är

Salthalt, KH, MG, CA, Nitrat, Fosfat (om fosfattestet med Salifert visar noll så innebär det bara att du behöver ett bättre test (och dyrare), men innan dess så fungerar nog Salifert bra)

(OBS, MG-test tenderar till att bli gamla ganska fort efter att de har öppnats)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett dygn senare ser det ut så här...

kH: 11 °dKH > Minskat med 7°

pH: 8.0 > Oförändrat

Ca: 340 mg/l > Minskat med 80

Mg: 1160 mg/l > Minskat med 20 (Doserat med 10 skopor á 10g/dag)

Gör jag rätt som doserar enbart Mg nu, för att buffra upp det (till ca 1300) innan jag jobbar på ngt annat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst, börja med MG så det ligger rätt, ta sedan tag i CA, men jag skulle i ditt läge skippa att dribbla med tillsatser och göra några stora vattenbyten om det nu stämmer att du har 250L vattenvolym, kör med ett salt med hög MG och CA som ex TM Bio Actif så kommer du snabbt på banan igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...