Gå till innehåll

Billig ozon


Andreas84

Rekommenderade inlägg

  • 3 veckor senare...
  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 5 månader senare...

Funderar på detta fortfarande hehe har inte fått tummarna ur :)

Har i dagsläget en curve 5 skummare som jag är osäker på om den klarar ozon så vill helst undvika att köra direkt i den. Kan man köra det med syresten i en flaska med kol? Skadar ozonet skummaren även om man inte använder den som reactor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på detta fortfarande hehe har inte fått tummarna ur :)

Har i dagsläget en curve 5 skummare som jag är osäker på om den klarar ozon så vill helst undvika att köra direkt i den. Kan man köra det med syresten i en flaska med kol? Skadar ozonet skummaren även om man inte använder den som reactor?

Genom att tillföra ozon till skumpelaren ökar du också skummarens verkningsgrad avsevärt. Är skummaren avsedd för ozontillförsel behöver du inte vara orolig att skummarens delar tar skada. *Du kan använda kol för och filtrera bort ev. överskotts doft från skumbehållaren. Isf. behövs en behållare och sätta ovanpå skumkoppen. Har inte din skummar tillverkare tagit fram en sådan kan du ju alltid göra din egen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

menar att tillsätta det utan skummare. Tänkte mig en behållare med kol som man löser ozonet i, kan det fungera?

Du skall inte ha kol i reaktorn som du löser ozonet i, däremot bör man filtrera både luft och vatten som kommer ut ur reaktorn...

(typ så här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?23832-Pny-s-1000-liter&p=548197&viewfull=1#post548197 )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad har du i ozonreaktorn? är dom reaktorerna externa eller harman dom i sumpen?

2 reaktorer i serie då mao en som löser ozon och en som filterar med aktivt kol, låter ju helt kanon.

Skulle 2 http://www.ebay.com/itm/Mini-Reactor-Phosphate-/370103586042?pt=UK_Pet_Supplies_Fish&hash=item562be48cfa såna fungera?

Den första reaktorn är inte bara en media-reaktor utan en trycksatt reaktor avsedd för ozon. Den för fylld med något ozon-beständigt media som de kallar HDPE.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Mina erfarenheter är att en liten mängd ozon i daglig dos räcker för att hålla vattnet kristallklart och friskt. Jag kör med en 25 mg/h sex timmar på natten och en 35 w uwc 10h på natten till mitt system på 1800 liter. Har (ta i trä) inte haft några större problem med prick trotts flera kejsare och kirurger. Jag kör det genom en Deltec mc-600 utan något kol på frånluften och har aldrig haft någon lukt. Högre kapacitet behövs nog bara vid sjukdom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avvakta och se - sätt inte in mer Ozon förrän kurvan planar ut, ev. sjunker. Det kan vara märfel men behöver inte vara det. Hur länge har karet gått?

MVH Lasse

Tack. karet har gått i ca 3 månader. Nej jag vågar inte köra mer med det förrän det sjunker. Läste att proben bör gå in sig ett par vecko rinnan den ger exakta värden men tycker att den borde se om det ökar resp minskar. Ska gör vattenbyte och rengöra skummaren imorgon tänkte jag. Hur kan det öka så långt efter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad du mäter är om du har reduktion eller oxidation som främsta kemiska/biokemiska process i vattnet. Det finns fler processer än att tillföra ozon som påverkar redoxpotemtialen. Över 0 - oxidativa processer överväger - under 0 reducerande processer överväger. I vårt fall så har det med att göra i fall vi har syrekrävande processer igång eller inte

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä - du mäter inte ozonhalten utan ett tillstånd. Detta tillstånd påverkas kraftigt av om man tillsätter Ozon (eller annat oxiderande medel). Om du i det korta perspektivet tillsätter ozon kan man delvis utesluta andra faktorer och just vid tillsättandet utyda att ozonet verkar. Men i ett naturligt akvarium varierar redoxpotentialen av andra orsaker också. Oftast brukar ett redoxvärde på 360 mV anse som bra men jag brukar aldrig tillsätta ozon om värdet är över 300. Då är processerna i akvariet oftast så bra att ozon inte behövs - undantag vid sjukdomsutbrott. Under här ser du mina grafer på bland annat redox för sista månaden. I början körde jag ozon på nätterna - det ser du på de kraftiga spikarna. sedan kring den 28 och 29 körde jag ständigt på ca 220 mV - det syns att kurvan jämnas ut. Sedan igår kör jag på 230 mV. Men mellan den 4 och igår har jag inte kört så där ser du variationen under dygnet.

post-2331-14468931832992_thumb.jpg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. Bytte lite vatten nu men det är samma värde ännu. Hur mycket börjar det bli skadligt för det levande? Antar att det bara är att vänta till det sjunker. Om jag nu vill ha ett värde på 350 kanske jag ska ställa in att den stänger av vid 300 eller liknade och börjar vid 290 tex, får ju prova mig fram där. Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge inte ozonet är på så är inga värden skadliga för det levande. Redoxpotentialen mäter inte ozon enbart. Man kan säga att Redox är en fruktparameter. Bara för att du säger att du har 1 kg frukt i en påse så vet du inte hur mycket av det som utgörs av bananer. Du vet inte ens om du har bananer i påsen. En redoxpotential visar förhållandet mellan reducerande och oxiderande processer där du mäter. Ett positivt värde visar att det är de oxiderande processerna som har överhanden - ju högre desto mer dominerar dessa. Ett värde under 0 visar att det är de reducerande processerna som dominerar och detta förutsätter ofta ett syrefritt förhållande. När man tänker på oxidation så tänker man främst på syre så det ger sig självt att när det är positivt så finns det syre (oftast). I ett akvarium så får man i första hand slutresultatet av de biologiska processerna. Mäter man i vattnet så skall det vara positivt annars har man klara problem. Mäter man dock i en djup sandbädd där man har syrefria processer så får man ett negativt värde. Redoxpotential och metoderna att mäta den togs i början fram för att mäta i sediment och i jordar för att veta om man i första hand har en aerob eller anaerob nedbrytning. (googla aerob och anaerob :)).

Kemiskt sett så finns det kraftiga oxiderande ämne - alltså ämnen som oxiderar på en kemisk väg. Till dessa hör ozon, aktivt klor och väteperoxid. Tekniskt sett så började vi tidigt att tillsätta klor i vårt dricksvatten men i början var det väldigt svårt att styra. Man tog då fram en metod att i vattenkolumnen mäta redoxpotentialen. Man hade ett bra vatten utan organiskt innehåll och inga biologiska processer. Att tillföra klor var då den enda tillsatsen av oxiderande processer och man kunde genom att mäta redoxpotentialen i det utströmmande vattnet styra klortillsättningen. Fick man in vatten med lite för mycket organiskt innehåll så drog det ner redoxpotentialen och doseringsutrustningen doserade då mer klor för att hålla redox konstant.

Ungefär så är det i våra akvarium när vi använder redox för att styra ozontillförseln. Är det lite organiskt material och svaga biologiska processer (läs nystartat) så krävs ytterst lite ozon för att ändra redoxpotentialen - är det ett gammalt skitigt akvarium kan det behövas betydligt mer ozon. Ozonet i sig oxiderar organiskt material och när man kört ozon ett tag så går det åt mindre ozon för att upprätthålla en särskild redoxpotential. Är akvariet extremt rent så kan det mycket väl vara så att redoxen stiger utan att ozon tillsätts - samma om man oxiderat allt organiskt material. Är ozonet avstängt och redox ändå stiger - ingen panik - du har ett rent akvarium bara -. eller nystartat.

Vilken nivå skall man då lägga sig i när det gäller ett inkört akvarium. Normalt försöker jag ligga kring 230 - 250 när jag doserar in ozon under normala förhållanden. sätter jag in ny fisk så ökar jag indoseringen stegvis genom att sakta höja börvärdet för redoxpotentialen upp mot 300. Aldrig i för stora steg eftersom man då kan få en momentant för hög ozonhalt. Skulle jag känna ozonlukt - avbryter jag och minska mängden som doseras in. Alltid klokt att ställa ozongeneratorns mängs ganska snålt. Lyckas man inte hålla upp det börvärde man vill så ökar man mängden sakta bara.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...