Gå till innehåll

Hur läser man av salifers tester?


Manks

Rekommenderade inlägg

Jag förstår inte riktigt hur man ska läsa av de tester där man droppar reagens med en spruta och sen ska mäta hur mycket ml det är kvar. När man vänder på sprutan är det ju lite luft kvar i sprutan (blir ungefär 0.2 ml luft) ska man evakuera den luften ur sprutan innan man läser av, det blir ju lite skillnad så att säga... Det står på mina fina tyska instruktioner att jag inte behöver bry mig om luften när jag droppar i, vilket gör mig lite allergisk då jag på jobbet alltid ser till att sprutan är fylld av vätska och tom på luft.

Nu känner jag verkligen att jag har otur när jag tänker...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte riktigt hur man ska läsa av de tester där man droppar reagens med en spruta och sen ska mäta hur mycket ml det är kvar. När man vänder på sprutan är det ju lite luft kvar i sprutan (blir ungefär 0.2 ml luft) ska man evakuera den luften ur sprutan innan man läser av, det blir ju lite skillnad så att säga... Det står på mina fina tyska instruktioner att jag inte behöver bry mig om luften när jag droppar i, vilket gör mig lite allergisk då jag på jobbet alltid ser till att sprutan är fylld av vätska och tom på luft.

Nu känner jag verkligen att jag har otur när jag tänker...

Bry dig inte om luften, den är ju där redan innan du suger in vätskan så det blir ju rätt vid avläsning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Luften motsvarar mängden vätska i kanylens koniska spets, skulle du fylla hela sprutan med vätska så skulle du aldrig få ut den vätskan utan den skulle bli kvar i spetsen.

Du skall inte injicera den återstående mängden så bekymra dig inte för mängden luft utan följ instruktionerna, lika väl som att du skall använda x antal droppar ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då får du isåfall evakuera luften innan du börjar tillsätta, så att den står på 1 ml.

Det är förbrukningen som är det intressanta här, så luften är helt ointressant.

Nackdelen med att köra luftfritt är att de går åt mer vätska, för man ska ju inte hälla tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dra in vatten lite grann och tryck ned sprutan i botten så att vattnet åker ut igen. Drag upp på nytt så slipper du luften i sprutan. Sedan om spetsen räknas in i mängden eller ej låter jag någon annan komma med. Sedan är 5ml enligt sprutan verkligen 5ml då det diffar mot tetras glas som är märka på helt annan nivå vid 5ml. Vem har rätt där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tetras glas litar jag inte på, sprutorna ser ut ungefär som de som används inom sjukvården, dessa litar jag mer på. De jag har på jobbet litar jag mest på.

men jag har greppat det här nu. Luft i spruta är bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det blir enklare så kan du tänka på att du mäter hur mycket vätska du tömt ur sprutan istället för hur mycket som finns kvar ;)

När det kommer till volymer så bör man nog gå på vad det står på sprutorna, kyvetter kan tolkas olika beroende på ytspänning etc.

Att återföra reagens som man har dragit upp i en spruta kan fungera men det finns vissa tillverkare som avråder från detta i några fall(RedSea är en vill jag minnas).

Orsaken till detta kan vara allt från kontamination till påverkan från eventuella rester som blivit kvar sen tidigare användningar.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Hans skriver i inlägg#2!

Märkningen på glaskyvetter brukar vara gjord fär avläsning vid "bottendelen av ytan" - dvs ytspänningen får att ytan bukta nedåt i mitten (Typ, som en kontaktlins med den konkava ytan nedåt)...eller hur man nu ska förklara :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Nackdelen med att köra luftfritt är att de går åt mer vätska, för man ska ju inte hälla tillbaka."

Vad händer om man häller tillbaka 0,2 ml av regansvätskan i burken man tog den från?

Eftersom du eventuellt har kladdat med sprutan i saltvattnet kan du förorena reagensvätskan i burken.

Red Seas tester säger att man skall hälla bort överbliven reagens för Ca och Mg, men KH går bra att hälla tillbaka. Misstänker att det är för att man pytsar i andra droppar till Ca och Mg-testerna och att dessa ämnen riskerar att hamna i flaskan för reagens och därmed kanske fördärva denna....

Sen gällande sprutor som man tar vatten med så ser jag till att köra luftfritt, för där blir det ju lite vatten kvar i pipen på sprutan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag tycker är mest irriterande är att det inte står hur mycket luft som är normalt, det borde de kunna ha siffror på ;-)

För hos mig iaf så varierar det mellan 2 - 1,5 ml luft. Men 1,5 är det normala så jag tömmer och fyller sprutan varje gång jag får något annorlunda. 0,5 ml hit eller dit gör ganska stor skillnad på en del av de här testerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du eventuellt har kladdat med sprutan i saltvattnet kan du förorena reagensvätskan i burken.

Red Seas tester säger att man skall hälla bort överbliven reagens för Ca och Mg, men KH går bra att hälla tillbaka. Misstänker att det är för att man pytsar i andra droppar till Ca och Mg-testerna och att dessa ämnen riskerar att hamna i flaskan för reagens och därmed kanske fördärva denna....

Sen gällande sprutor som man tar vatten med så ser jag till att köra luftfritt, för där blir det ju lite vatten kvar i pipen på sprutan.

Hur kladdar man ner sprutan i saltvatten? Du ska droppa ner innanmätet i sprutorna, inte själva sprutan i sig. :)

När du drar upp vatten så är det precis som med reagensen, det finns lite luft i toppen som man inte ska räkna med på något vis, alltså ner med sprutan i vattnet, dra upp i topp, spruta sen tillbaks det som inte ska i kyvetten utan att tömma den på luft innan du använder den, annars får du med för mycket vatten då du tar med mängden i toppen också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder man read seas tritrator så är det risk att spetsen kommer i kontakt med provet. Men det är det värt, för man har verkligen kontroll med den. Använder den till salifert också.

Självklart kan man ta vattnet som du säger också, men om man är försiktig när man sprutar i lycetten så blir vattnet i spetsen kvar i sprutan. Men jag gör kanske den biten onödigt svår för mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara lite knivigt men luften som blir är sak samma ium att det är åtgången som räknas. Men det kan vara lite små tjurigt om man ligger när max vad testet kan läsa av tex CA om man ligger runt 500 och man kör standard varianten då får man krama ur den sista droppen :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Luften spelar ingen roll i detta fall.

Sprutan är på 1ml utan spets.

Sätter man på spetsen så blir den totala 1,2 ml typ.

När man suger in vätskan så får man en luftspalt på 0,2.

Mängden vätska är ändå 1ml.

Det är alltså från toppen på gummit på pistongen man ska mäta, inte vätskenivån i sprutan.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...