Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Gjorde ett vattenbyte häromdagen, annars tuggar karet på i väntan på nya koraller och fiskar. Ska försöka med en snabb tur förbi Zoogiganten och se ifall man kan få med sig något kul därifrån.

Turen med försäkringsbolaget kommer antagligen att få ett slut i nästa vecka. Sjuka handläggare, nya handläggare och besiktningsmän som inte är på plats har gjort att det dragit ut på tiden. Skickade in den 28/4, imorgon har det gått 2 månader...

Postat
Karet rullar på i lugn takt, var uppe i Vinslöv i helgen och köpte Montipora Rainbow som jag hoppas ska bli ett fint tillskott i karet.

De kommer bli riktigt vackre Lagge!!!!

Postat
Du vet hur det är Lagge, vi saltvattensakvarister måste visa prov på tålamod:)

Jo, men 8 veckor är lite väl lång tid kan jag tycka.

De kommer bli riktigt vackre Lagge!!!!

Tack Danny, det är min förhoppning med. :)

Fick mail idag från en av handläggarna i mitt ärende på Länsförsäkringar;

"Jag har varit i kontakt med min kollega angående ditt ärende och har fått beskedet att ditt ärende inte omfattas av försäkringsvillkoret och att vi tyvärr inte kan ersätta dig för skadorna och din förlust."

Har bett dem återkomma då jag inte godtar deras åsikt rakt av, jag vill veta mer om "försäkringsvillkoret" de hänvisar till.

Kampen fortsätter. -boxing

Postat

Snackat med försäkringsbolaget; Länsförsäkringar.

Enligt dem så innefattas inga elektriska saker i hemmet av hemförsäkringen som går i sönder av sig själv, dvs, om en doppvärmare kraschar och därav värmer upp vattnet så får man inte ut något alls. Bra att veta för er alla, tänk på detta!

I alla fall så täcks inga djur av hemförsäkringen, så ingen ersättning ska betalas ut i mitt fall. Men eftersom jag inte nöjer mig med detta har jag begärt att ta det vidare då jag i min värld anser att en hemförsäkring ska innefatta allt i hemmet, vare sig det är pga en oförutsedd händelse eller ej.

Vi får se vad deras gruppchef säger. Trilskas hon så tar jag det till deras Kundombudman, och ifall han också nekar så blir det till ARN som sista instans för min del.

-boxing

Postat

IF har dock en drulle-försäkring som gäller allt enligt den handläggare jag pratade med där, jag drog upp mitt scenario som exempel och då fick jag svaret att den tilläggsförsäkringen gäller hela akvariet oavsett vad som orsakar en krasch, om det är strömavbrott, en doppvärmare som hänger sig, en katt som hoppar i karet och drunknar, en feldosering av kemikalier av mig själv eller något sådant. Därav har jag sen min skada bytt till IF och valt till deras Drulle för att säkerställa att detta inte kan hända igen.

Postat

Har för mig sett en reklamsnutt på tv4:a med dorisfiskar och andra djur i som lovar att du är skyddad men det finstillta vet man aldrig med hoppas det löser sig-boxing ge dig inte mvh Ola.

Postat

intressant jag har deras drulle försäkring i min hemförsäkring, fick svaret att det täcker akvariumet, samt eventuell vattenskada

Se svaret

Hej!

Tack för ditt mejl.

Hemförsäkringen täcker inte koraller och fiskar då de inte räknas som lösöre. Däremot gäller försäkringen för akvariumet.

Vi har nu lagt in rabatt för larm som är anslutet till larmcentral. För mycket inbetald premie kommer att sättas in på tidigare angivitet konto.

Önskar er en trevlig påsk.

Vänliga hälsningar

If

Marie Fekete

Försäkringsrådgivare

Mejl: kundservice@if.se

Postat

Hm, tack för detta Stefan, jag har nu ställt frågan till min kontakt på IF för att se vad han säger mail-ledes, då detta var en del av sälj-samtalet, så det ska ju finnas på band också.

Återkommer så klart i ärendet.

Postat (ändrat)

Har nyss varit i kontakt med IF gällande detta, och nu blir det riktigt intressant.

Enligt tjejen jag pratade med så har de ingen försäkring som täcker det levande i akvariet, endast själva akvariet och tekniken, men alltså ingen fisk eller koraller/växter.

Efter att jag påpekade att killen som sålde in våra försäkringar har sagt till mig att jag skulle vara heltäckt ifall jag valde til deras Drulle (heter egentligen otursförsäkring) så fick hon pratat med sin chef om det, och även efter detta så höll de fast vid att jag blivit felinformerad om detta. Beklagligt men sant. Jo tack, det kan man ju beklaga...

Ska kontakta Folksam och Trygg-Hansa och höra vad de säger med, jag skulle få lov att säga upp mina nytecknade försäkringar omgående som "kompensation" om jag ville det.

Neverending story...

Ändrat av Laggeman
Fel namn på försäkringen.
Postat

Tack Max, ska faktiskt ta en runda till och se ifall någon annan säger något annorlunda i fallet, det kan ju vara så att tjejen jag pratade med inte har samma koll.

Postat

Jag frågade när jag tog försäkringen om det var okej att lägga ut det på forumet. Han på papper sa att var det fler som ville försäkra så var det bara att ringa honom.

Postat

Även jag har nu ringt och pratat med Anders på IF, och jag kan bara rekommendera andra som vill ha en försäkring där man svart på vitt får att man blir ersatt enligt det som står i brevet att ta kontakt med Anders.

STORT TACK till Max som såg till att få rätsida på (eventuella, men förhoppningsvis inte före-) kommande problem! :woooow:

Postat

Även jag hörde om detta för ett tag sedan och frågade IF som jag har sedan tidigare. Fick detta svar gällande koraller, precis som det står i brevet.

Hej!

Det stämmer.

Koraller ersätts som växter och täcks då av otursförsäkringen med max belopp på 50 000 kronor.

Vänliga hälsningar

If

Erika Säll-Renlund

Försäkringsrådgivare

Postat

Jag har också If och råkade ut för ett akvarium som tömdes under natten för ca 13 år sen. Dom ersatte allt. Fiskar, teknik, koraller. Till och med ca 400 ungar från mina turbosniglar.

Postat

Jag har tecknade IF efter snacket i denna tråd och fick liknande svar som er andra men utav annan person där.

"Hej!

Tack för ditt mejl.

Vi ersätter akvariet, växter, koraller, pump och belysning m.m. via otursdelen upp till

50 000 kronor.

Fiskar ersätter vi endast max 5000 kronor då levande djur egentligen inte ersätts enligt våra villkor.

Vänliga hälsningar

If

Erika Säll-Renlund"

Postat

Helt sjukt, ringde och dubbelkollade med länsförsäkringar där jag höjt mitt belopp på otursdelen just för att täcka akvariet med koraller och fisk. När jag köpte försäkringen så garanterade säljaren att koraller skulle ingå upp till 100.000kr, nu ingick de inte längre. Fick dumt nog inte nåt separat papper hem om det, skulle begärt det egentligen. Fick däremot avsluta försäkringen inom bindningstiden då jag fått felaktig information.

Ringde IF och fick försäkring med samma villkor som er och de skulle skicka hem ett papper.

Ursäkta trådlånet lagge men det känns som nåt folk med länsförsäkringar vill veta.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...