Gå till innehåll

Saltvatten från Bromma Zoo


Chum

Rekommenderade inlägg

1) Är vattnet från en slang under ett par kar?

2) Har du sett behållaren med det "färska" saltvattnet?

3) Var du med när saltvattnet blandades?

4) Vad innebär det att vattnet är "färskt". Och hur kan du vara så säker på att vattnet du köpt är "färskt"?

Precis som Osbyo479 skrev så marknadsförde Bromma zoo ett salt för ett tag sedan som skulle få en blåaktig ton när det var dags att göra vattenbyte pga att mineralerna i vattnet förbrukats. Det låter i mina öron som du köpt använt vatten med låga mineralhalter, varför skulle det annars vara blått? Jag har själv inte sett hur deras vattenblandning går till så jag kan bara gissa.

1) Ja

2) Japp, jag har varit "bakom kulisserna" och sett en STOOOR anläggning för osmos och saltblandning.

3) Nej, aldrig varit med just när det skall blandas.

4) Med "färskt" menar jag nyblandat och oanvänt, dvs ej begagnat. Precis som det ni har i era tunnar innan ni använder det för era vattenbyten. Jag är säker på att det är färskt av två anledningar. Dels för att Haquoss-saltet gör vattnet blått när det är nyblandat (och inte när det är gammalt nej) och dels för att det vore bedrägeri att sälja begagnat vatten under saluförande som nytt. Man kanske möjligtvis kan ifrågasätta deras kompetens jämfört med dedikerade ställen som Akvarieleasing där man torde finna spjutspetskompetens (?), men bedrägeri pysslar de inte med. Det är jag tämligen säker på :P

Och som sagt, det blå beror på att blandningen är ny och inte gammal. Det du skriver om "blåaktig ton när det var dags att göra vattenbyte pga att mineralerna i vattnet förbrukats." har jag aldrig hört talas om? Det är snarare tvärtom! Det vita pulvret skall vara "makroämnen" och det blå är "spårämnen". Här kan man läsa om saltet:

http://zoomarknad.se.loopiadns.com/product-view.asp?catid=18469&prodid=10196&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Fcatid%3D18469

PS, skall man lita på deras specar så ser jag nu att min mätning av Ca 400 stämmer isf på pricken. Mätte Mg till 900 och de uppger 1350... så där kan det ju vara JBLs test som inte presterar fullt ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju haft ett salifert mg test som mätte helt galet så när jag började dosera extra utan att testet ökade så köpte jag ett nytt och då låg jag på över 1500. Så jag har iallafall lärt mig att man inte alltid kan lita på testerna även om dom inte gått ut i datum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MG testerna åldras väldigt fort när man har öppnat dom och visar inte riktiga värden efter ett par månader, oavsett tillverkare verkar det som. Så ska du mäta MG och lita på det värde du får så ska förpackningen vara ny eller så kontrollmäter du mot refferensvätska innan.

Ett gemensamt för saliferts, jbl mm är att det visar för lågt när det blir "gammalt"

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad himla mycket pajkastning det är mot bromma zoo, otroligt synd. De har ju sina svaga sidor (och inte bara de egentligen) men här skrivs ju vissa saker som inte stämmer heller och då börjar ju andra tro på det!

Jag har själv köpt haquoss saltet och har inte haft några negativa erfarenheter utav det och som det är skrivet så blir vattnet blått då det finns en stor påse med salt och en lite mindre påse där den blåa färgen är tillsammans med spårämnen. Den blåa färgen försvinner när spårämnena ska vara slut så det är alltså INTE tvärtom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mätte också med JBL under lång tid. Köpte påfyllningar och mätte vidare. Visade ofta 1100-1200 och då buffrade jag på med flera skedar Grotech MG-buffer per dag. När jag bytte till Salifert tog det 2 veckor utan buffring för att komma ner till 1500. Så min erfarenhet är att JBL visar alldeles för lågt. Hmm.. för övrigt verkar inte min returknapp fungera när jag editerar detta, så jag ber om ursäkt för att det saknas radbrytningar.

Ändrat av Garion
tangentbord
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad himla mycket pajkastning det är mot bromma zoo, otroligt synd. De har ju sina svaga sidor (och inte bara de egentligen) men här skrivs ju vissa saker som inte stämmer heller och då börjar ju andra tro på det!

Jag har själv köpt haquoss saltet och har inte haft några negativa erfarenheter utav det och som det är skrivet så blir vattnet blått då det finns en stor påse med salt och en lite mindre påse där den blåa färgen är tillsammans med spårämnen. Den blåa färgen försvinner när spårämnena ska vara slut så det är alltså INTE tvärtom.

Helt rätt Marina. Om man bara vet själv vilken fisk man vill ha och att den går i hop med dom andra i burken och koraller så har dom faktiskt helt Ok. utbud

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska bilda sig en egen uppfatning om saker. Dock så kan man lätt komma på fel spår. Ang vattnet be dem göra ett test när du är där så du själv kan se vilka värden det har. Men det är nog säkert helt ok vet inte ej testat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mätte också med JBL under lång tid. Köpte påfyllningar och mätte vidare. Visade ofta 1100-1200 och då buffrade jag på med flera skedar Grotech MG-buffer per dag. När jag bytte till Salifert tog det 2 veckor utan buffring för att komma ner till 1500. Så min erfarenhet är att JBL visar alldeles för lågt. Hmm.. för övrigt verkar inte min returknapp fungera när jag editerar detta, så jag ber om ursäkt för att det saknas radbrytningar.

En liten fråga - hur vet du att just salifert visar det rätta resultatet, mer än att många säger så?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten fråga - hur vet du att just salifert visar det rätta resultatet, mer än att många säger så?

MVH Lasse

Det är väl snarare så att många har erfarenheten att jbls mg-test visar för lågt jämfört med andra... Jag har jämfört med red sea och salifert och det ligger2-300 under.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salifert har ett gott rykte från ett antal test - tester. se här: http://www.korallenriff.de/artikel/522_Magnesium_und_Calzium_Messung_von_Wassertests__2006.html

Tyvärr finns det ett Amerikanskt test där de jämför tester med utgånget datum med andra nyinköpta. Det bör man kanske inte lägga något värde på.

Men jag har sett fler tester med Salifert bland de bästa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salifert har ett gott rykte från ett antal test - tester. se här: http://www.korallenriff.de/artikel/522_Magnesium_und_Calzium_Messung_von_Wassertests__2006.html

Det glädjer mig att Tropic Marin håller samma höga standard efter åren med detta kit. :) JBL visar ju också för låga värden i detta tyska test från 2006 precis som många skribenter har erfarit. Istället för målvärdet 1200 mg/L magnesium så visade det 960 mg/L och för kalcium 340 mg/L istället för 400 mg/L. Om vi antar att JBL inte ändrat sin test påtagligt så har nog inte trådstartaren något problem med för låg magnesium- eller kalciumhalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten fråga - hur vet du att just salifert visar det rätta resultatet, mer än att många säger så?

MVH Lasse

Det vet jag ju såklart inte till 100%, men jag drog den slutsatsen efter att ha läst andras erfarenheter och jag hade blivit misstänksam på grund av en vit utfällning i sumpen som satt fast på glaset precis där jag brukar hälla i mina buffringssalter.

Efter att ha läst att för hög MG-halt kan ge utfällningar började jag tänka i de banorna.

Dessutom tyckte jag att Salifert var enklare och billigare så därför provade jag att byta.

Vad jag förstår är Mg ett svårt ämne att mäta, så jag försöker att inte fokusera på det exakta värdet utan mer på förändringar så att jag vet att jag inte får för stora variationer. Numera får jag iallafall inte vit beläggning i sumpen och Salifert visar ca 1400.

/Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...