Gå till innehåll

Går det att "lagra" blandat saltvatten.


Freddess

Rekommenderade inlägg

En liten fundering. Om man blandar till saltvátten, osmos eller vanligt kvittar. Går det då att "spara/lagra"? Isåfall hur länge? Om jag ska byta tex tio liter till mitt naon, kansek det är lika bra att blanda till 30 direkt och ha färdigt till tre byten.

Behöver det då värmas upp till 25 innan man sätter i det? Det kommer ändå inte att sänka tempen värst mycket då det bara rör sig om ca 10% i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går utmärkt att lagra både osmos- och blandat vatten. Ställ det mörkt med tätslutande lock så att du slipper alger. Då kan det stå väldigt länge.

Jag brukar sätta i en pump en halvtimme innan vattenbytet för att få in lite syre i vattnet och höja pH.

Är vattnet i rumstemperatur kan du gott hälla i det utan att värma upp det, tror jag. Testa och mät tempen före och efter vattenbytet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag byter vatten i mitt nano en gång i veckan och har en hink med färdigblandat saltvatten.

Efter delvattenbytet på 8 liter så blandar jag till nytt med osmosvatten. Sätter i en liten pump som cirkulerar vattnet och sätter på ett icke tätslutande lock.

Detta vatten står alltså en vecka i hinken.

Mäter salthalten i hinken och akvariet och justerar vattnet i hinken innan jag byter vatten. Mäter inte temperaturen.

Det verkar funka bra hos mig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag byter vatten i mitt nano en gång i veckan och har en hink med färdigblandat saltvatten.

Efter delvattenbytet på 8 liter så blandar jag till nytt med osmosvatten. Sätter i en liten pump som cirkulerar vattnet och sätter på ett icke tätslutande lock.

Detta vatten står alltså en vecka i hinken.

Mäter salthalten i hinken och akvariet och justerar vattnet i hinken innan jag byter vatten. Mäter inte temperaturen.

Det verkar funka bra hos mig!

Värmer du upp det innan? Eller bara vid blandning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag drar på Ro i en balja på runt 30L Efter efter några timmar när den fyllt lagom så häller jag i salt låter en pump cirkulera vattnet med en glasskiva på sedan kolla jag salthalten så den stämmer dagen efter. och byter då vatten. Värmer ej vattnet kör på rumtemp och det fungerar kanon bra. har het att det kommit annan i mellan och det har tagit någon vecka så har jag bara justerat salthalten så den är rätt sedan bytt vatten. Jag skulle nog tro har man bara lite snurr på vattnet så kan det stå ett bra tag om har den platsen. Annars fungerar dunk som skrivet tidigare men behöver vevas runt lite innan och kontrollmäta salthalten så den är ok

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10% i ett nano på30liter är 3 liter i veckan! Jag byter 10, men det är overkill mao. Om jag blandar en 10liters hink och ställer mörkt på balkongen med lock så kan det stå i 3 veckor utan pump alltså? Sorry om jag snodde din tråd lite!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen fara, allt som för kunskapen om vatten framåt är välkommet. Jag kommer med att köra 30L, så att ha vatten "färdigt" för byte kommer ju att vara frestande. Funderar på att köpa denna osmos från ocean akvarium. De har ett billigt som verakr räcka. http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/zprislista&page=filter Kompletteras med något?

De är kunniga och trevliga så jag tror att mina inköp kommer att hamna här framöver, bilavstånd med så ett besök blir det nog med tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...