Gå till innehåll

Skillnad mellan söt och saltakvarium


Guest

Rekommenderade inlägg

Har funderat länge på vad skillnaden är. Priset har jag konstaterar är mycket dyrare med ett salt kar. Synliga skillnader är att vissa har inbyggd sump en en limmar skiva med 3/4 fack andra har några hål borrade.

Får inte ihopa logiken varför dom är så mycket dyrare. menar en limmad skiva och några fack eller några borrade hål borde ju inte vara så stor kostnad? Känns som dom tar betalt bara för att det står att det är saltvattens kar.

Belysningen måste man ju för det mesta ändå byta ut. Visst en skummare kostar lite. Ev sump kostar väl lite men iaf tycker inte det borde skillja jätte mycket emot sötvattenskar?

Är det något annat som man missat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvarierna i sig är väl inte dyrare. Det är ju tekniken i form av pumpar och så som kostar, och ljus. Är det extern sump kostar även PVCn en slant.

Har du några exempel att ge? Så kan vi gräva lite vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sen är det väl vanligare med optiwhite i salt-glas. men benny på majornas glöas skiter ju i om det är salt eller sött han bygger, han tar betalt för material och tid.

Eller tänker du på de massproducerade karen? Typ red sea? Där får du ju lite mer än en bytta om du köper det... en viss slant tar ju företaget för att allt ska vara måttanpassat till avrandra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är ju klart att vissa saker kostar

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD]Juwel Rio 240 Svart set2[/TD]

[TD]240 liter[/TD]

[TD=align: right]4 595,00[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD]Basic komplett saltvatten 248 liter [/TD]

[TD]110x45x50 cm[/TD]

[TD=align: right]10 495,00[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Jo visst Det är väl lite extra saker men iaf Juwel karet får man ju med bänk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan hålla med. Prisskillnaden känns ibland lite omotiverad. Det är tråkigt också att det inte finns fler tillverkare som gör färdiga akvarium+bänk+sump lösningar. Aquastabil är väl den enda i Sverige? Jag drar mig för att köpa akvarium med sump eftersom jag vill slippa borra i akvariet, bygga egen bänk (vilken absolut skulle bli katastrofalt ful), dra rör, bygga sump osv. Det vore enklare att köpa färdigt. Alternativet är att strunta i sumpen lockar ju då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt som allt tycker jag att man får bättre grejer för pengarna om man plockar ihop sitt kar själv. Vill man nödvändigt ha ett färdigt kit så är det väl de stora RSM:arna som har extern sump. Finns ju även Oceansson-karen som är förberedda med bänk och borrat kar. Det sista alternativet bygger ju fortfarande på att du köper till tekniken själv. Där kanske kan vara ett exempel på vad som skiljer mellan salt och sött. Deras kar är förberedda för att köra vilket som, men du måste köpa till en hel del teknik för att köra det salt.

// Viktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tycker jag Haquoss ser lite "billiga" ut... Lite rackiga liksom. Jag har egentligen inget emot att plocka ihop tekniken själv (dvs köpa utrustningen som krävs). Halva nöjet är ju att läsa produktbeskrivningar och recensioner osv. Det är just borrning av akvarium, PVC - dragning och hitta en passande (snygg) bänk som vore skönt att få hjälp med. All annan teknik fixar jag gärna själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med om att Haquoss känns plastiga, har varit upp i Bromma och kollat lite nån gång. Alternativet är ju att beställa ett kar som är borrat och klart, ddu kan nog få hjälp med bänk också om du känner att det är bökigt att bygga. Annars skulle jag rekommendera att höra med någon smed/möbelsnickare i närheten. Vad gäller PVC-dragning så är det inte särskilt svårt, viktigt att tänka igenom allt ett par gånger innan man beställer material bara, kan vara bra att rita upp. En stunds tangit-dimma senare ska du se att det har gått bra! :-)

// Viktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är ju klart att vissa saker kostar

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD]Juwel Rio 240 Svart set2[/TD]

[TD]240 liter[/TD]

[TD=align: right]4 595,00[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD]Basic komplett saltvatten 248 liter [/TD]

[TD]110x45x50 cm[/TD]

[TD=align: right]10 495,00[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Jo visst Det är väl lite extra saker men iaf Juwel karet får man ju med bänk

I saltkaret har du 4x54, en skummare, en hink med salt, saltmätare och korallsand 25kg.

I sötkaret har du 2x54W, ett ytterfilter och doppvärmare, inget mer.

Skillnaderna ligger alltså oftast i vad du får med utöver själva akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju faktiskt flera som kör salt i sitt Juwel Rio 240 eller Vision 260 också, men köper då oftast (med fördel) till skummare och streampumpar och byter ut ljuset. Sen om det är en så rolig lösning är ju en annan femma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet i jämförelsen är egentligen inget saltkar. Det är ett vanligt sötvattenskar kompletterat med lite saltprylar.

"Riktiga" saltkar i den storleken är t.ex RSM 250 eller Aqua Medis Percula 100. Kostar lite mer men har betydligt bättre tanke bakom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är helt säker på att du kan få en helhetslösning utav din salthandlare, mer eller mindre färdigt. Är nog bara att säga vad du vill ha så får du hjälp med det mesta. Tror både triton,leasing och akvarielagret här i sthlm fixar det om man ber om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pratar man om hela rasket när det gäller saltvatten så blir det ju oundvikligen dyrare med salt, mer ljus, annan teknik osv. Pratar man bara om lådan man skall ha vatten i så behöver den ju i sig inte vara dyrare. Men det finns ju även på sötvatten olika prisnivåer, det är skillnad på ett anonymt helglas på aluminiumbänk jämfört med ett märkesakvarium med diverse trälister stående på en möbel. Stor skillnad faktiskt, det går utmärkt att få betala flera gånger mer för samma volym. Dessutom är de enklare akvarierna mer priskänsliga och det som folk nog jämför priser på, på såna känns det som handeln knappt har några påslag medan man då nog har förhoppningen att ta hem pengar på tillbehör om man nu sålt akvariet. De dyrare akvarierna vänder sig till en annan kundkrets som inte är lika känsliga för priset och där lägger man på helt andra marginaler.

För salt gäller ju det i hög grad, många bryr sig inte om vad det kostar bara det är 'rätt' prylar. Bra möjlighet att ta rejält betalt alltså och då gör man naturligtvis det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag valde det exemplet då jag inte ville välja bland dom dyrare saltkaret för då skiljer det enu mera samt att estetiska saker kommer in så som rundade hörn osv. Jo belysningen har 2 rör extra lite små krafs men tycker iaf att det känns som dom skaftar på bara för dom kan? några 1000 skulle jag kunna tänka mig att det skulle skilja men 6000 känns väl mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag valde det exemplet då jag inte ville välja bland dom dyrare saltkaret för då skiljer det enu mera samt att estetiska saker kommer in så som rundade hörn osv. Jo belysningen har 2 rör extra lite små krafs men tycker iaf att det känns som dom skaftar på bara för dom kan? några 1000 skulle jag kunna tänka mig att det skulle skilja men 6000 känns väl mycket.

Juwel 240 utan bänk: ca 3000 kr

Juwels skummare: ca 1500 kr (förmodligen sämre än den andra)

Uppgradera belysningen ca 2000 kr

Samma "streampump" som i saltkaret: 500 kr

Salt: ca 300 ?

Saltmätare: ca 200 ?

25 kg Korallsand: ca 700 kr

Totalt: 8200 kr

Alltså, inte 6000 billigare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...