Flingson Postat 25 maj 2013 Dela Postat 25 maj 2013 Så då har man inhandlat sitt första saltvattensakvarium!Det blev ett 96L med 2x24W, det få duga att starta med.Det som fattas nu är 6kg levande sten och en skummare!Skulle gärna vilja ha hjälp med att välja en bra skummare till ett bra pris då jag inte kan ge mycket mer än ca 500kr. Så hoppas hitta något begagnat!Sen kommer jag ställa frågor och råd som förmodligen kommer dyka upp under tiden Ser otroligt mycket fram emot att få allt att funka men det gäller ju att ha tålamod i denna hobbyn, så jag låter vattnet blanda sig i 1 vecka med bara teknik sen häller jag i levande sten, hur länge ska jag vänta sen innan jag gör något? Tack! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 25 maj 2013 Dela Postat 25 maj 2013 Vad har du tänkt hålla i burken? Gör du ett 20% vattenbyte varje vecka så tycker inte jag att du behöver någon skummare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fotte Postat 25 maj 2013 Dela Postat 25 maj 2013 96 liter - räkna 30-40gram salt/liter så mellan 600-800 gram salt / (20liter på 20%) vecka så är det en liten skummare på 2 månaderJag har tyvärr inget tips på skummare och inte mycket erfarenhet men smålänning är jag och jag tror du bör ha skummare för plånbokens skull i längden. Och justera värdena på annat vis än med saltet.Men det är bara jag I övrigt - Lycka till och välkommen till en rolig hobby MVH Niclas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Flingson Postat 25 maj 2013 Författare Dela Postat 25 maj 2013 Okej kanske börja med att bara byta vatten varje vecka då och spara ihop till en bättre skummare På tal om vad jag ska ha i akvariumet så är jag lite osäker så kom gärna med tips där med! Funderar på några clowner och någon räka, eller ett 10-tal Gobies, lite osäkert vad som blir bäst Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Niccita Postat 25 maj 2013 Dela Postat 25 maj 2013 Om du kan tänka dig att lägga lite mer finns denna: http://www.fish-street.com/bubble_magus_q3_protein_skimmer?category_id=88 Har själv en liknande (men större) som fungerar ypperligt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 25 maj 2013 Dela Postat 25 maj 2013 Blir nog lite mycke fisk på <100 liter tyvärr. Jag har fem på 120l. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Flingson Postat 25 maj 2013 Författare Dela Postat 25 maj 2013 Menar du gobies idén? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Flingson Postat 25 maj 2013 Författare Dela Postat 25 maj 2013 Någon som vet om "WG-310 skummaren" är kass? http://www.akvariecenter.com/wg-310-skummare-80-120l/1264-0 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Niccita Postat 25 maj 2013 Dela Postat 25 maj 2013 Jag köpte en sådan men modellen större, den lät som tusan bytte väldigt snabbt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Flingson Postat 25 maj 2013 Författare Dela Postat 25 maj 2013 Okej Tunze 9002? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gandson Postat 25 maj 2013 Dela Postat 25 maj 2013 Jag har en wg310 liggandes då jag har ett större kar nu! Jag kan inte tycka att den väsnades alls mycket! Och den skummade på bra! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 25 maj 2013 Dela Postat 25 maj 2013 Jag har haft en WG310 med men jag tyckte min var riktigt skräp, den lät helt fruktansvärt. Vill du ha en skummare skulle jag rekommendera den här: http://www.fish-street.com/bubble_magus_nacqq_protein_skimmer?category_id=88 Den har jag och är nöjd med, det enda tråkiga med den är att den sitter inne i karet, man skulle nog kunna gömma den bakom lite sten eller så dock om man vill. Den är schysst annars och har en bra pump med nålhjulsimpeller. Q3 skummaren ser bra ut med dock om man kan tänka sig ha skummaren utanför karet.WG310 skummaren jag har köpte jag för 150 kronor med frakt tror jag från Hong Kong men även det priset kändes som ett rån då den var ganska oanvändbar... Även om jag kanske fick ett måndagsex. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Flingson Postat 25 maj 2013 Författare Dela Postat 25 maj 2013 Okej tack! Men skulle gärna ha en påhängs-skummare då karet redan är så litet Några bra tips på sådana skummare till någorlunda pris?För sump känns dyrt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
heba Postat 25 maj 2013 Dela Postat 25 maj 2013 Denna billiga skummare http://www.zoo.se/private/produkter/akvaristik/saltvattensteknik/skummare/nano-skim-hang-on-haquoss-pahangskummare-mini.html får ju goda vitsord här på forumet https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?42100-Skummare-f%F6r-RSM-130&highlight=haquoss har dock ingen egen erfarenhet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 26 maj 2013 Dela Postat 26 maj 2013 Menar du gobies idén?Ja. Det låter väldigt mycket! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Flingson Postat 26 maj 2013 Författare Dela Postat 26 maj 2013 Denna billiga skummare http://www.zoo.se/private/produkter/akvaristik/saltvattensteknik/skummare/nano-skim-hang-on-haquoss-pahangskummare-mini.html får ju goda vitsord här på forumet https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?42100-Skummare-f%F6r-RSM-130&highlight=haquoss har dock ingen egen erfarenhet.Okej tack!Är detta samma sak? eller vad tror ni? http://viewitem.eim.ebay.se/Nano-Protein-Skimmer-300LH-95L--25Gal-Salt-Aquarium-Fish--Coral-Tank-220240V/190717391472/item Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Flingson Postat 26 maj 2013 Författare Dela Postat 26 maj 2013 Nu är vattnet och saltet i!Hur lång tid ska jag vänta tills jag mäter saltmängden? Tills jag inte ser något salt på botten? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 26 maj 2013 Dela Postat 26 maj 2013 Precis. Du kan mäta salthalten när det löst sej och har rätt temp. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Flingson Postat 28 maj 2013 Författare Dela Postat 28 maj 2013 Testade lite i dag och såg följande:ph: 7,4KH: 10ca: 600Hur ska jag sänka ca? Hur ska jag höja ph utan att höja KH? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 29 maj 2013 Dela Postat 29 maj 2013 Jag är fundersam på dina mätningar. Jag skulle tro att din salthalt är för hög.Vad mäter du den med?Vilken pH- test använder du? Bäst resultat med färgtester brukar man få om man kollar färgen i dagsljus. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Flingson Postat 29 maj 2013 Författare Dela Postat 29 maj 2013 Kanske inte dem bästa mät instrumenten på ph och det men saltet ska stämma då jag använder refraktometer och kollade nu igen och då stod det 1.025 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 29 maj 2013 Dela Postat 29 maj 2013 Har du kalibrerat refraktometern? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Flingson Postat 29 maj 2013 Författare Dela Postat 29 maj 2013 Jag tror det har fått låna den så den ska nog vara inställd Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Matte91 Postat 29 maj 2013 Dela Postat 29 maj 2013 Den är kalibrerad Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Matte91 Postat 29 maj 2013 Dela Postat 29 maj 2013 Och han hade mät stickor som jag skickade med skrev att dom inte visar 100% men när du kommer nästa gång så ska vi mäta med bättre grejor. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.