Gå till innehåll

freddi36s nya 140L


freddi36

Rekommenderade inlägg

  • Svar 658
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Dremel ? , vi får väl bara plocka vad som önskas ;) kommer ju ändå o bli fullt omg..

Mvh Manne

Till rätt pris går väl det mesta att lösa ;)

Ledsen grabbar har redan varit hos Lagge idag och tömt alltihopa;)

Får jag inte hoppas! ;)

Då var man stödmedlem också :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan göra en liten review av red seas reef energy nu när jag använt halva flaskorna/50ml/3 veckor. Har doserat 2ml/flaska/dag vilket är lite låg dosering då de rekomenderar 2ml/100L vatten. Då jag även matar med DD reefpaste 3-4ggr/vecka kör jag lite lägre dos.

Vissa LPS blåser upp sig mer, ser ökad tillväxt på Caulastrea och Euphyllia.

Mjukisar växer fortare, min Sarcophyton har dessutom utvecklat en mörkgrön ton på tentaklerna i RB ljus. Stjärnpolyp växer ännu fortare och bra färg även där.

SPS färgar ut mycket fort och verkar acklimatisera mycket fort. Bra med tillväxt dessutom, fina tillväxttoppar på Stylophora och Poccillopora. Ser polypexpantion efter dosering på nästan alla koraller.

Tror det är viktigt att ha ganska låga näringsvärden dessutom för att maximera tillväxt och utfärgning. Man gör det största jobbet där, REn ger sen det "lilla" extra. Redsea säger att koraller använder 85% energi från zooxens fotosyntes, den sista 15% får de från att ta upp substanser i vattnet. RE inehåller vitaminer, aminosyror, fettsyror, protein "flocks" (ingen aning hur man översätter det) vilket är mycket små partiklar som korallerna kan fånga, mm.

Finns två nackdelar dock.

1# man måste stänga skummaren ca 30min för att inte skumma ut det direkt.

2# det färgar vattnet ganska mycket med ett neongult sken, speciellt tydligt i RB ljus då det florucerar. Detta försvinner efter ca 30-40 min. Jag ser detta som att korallerna tagit upp REn (skummaren är ju stängd) och det är då jag sätter igång skummaren igen.

Bedömning; ett mycket bra medel. Ger bra utfärgning, tillväxt och alla koraller ser ut till att gilla det i olika stor utsträckning.

Lite jobbigt att stänga skummaren var dag dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak jag glömde skriva i recensionen var att jag ser en stor ökning av svampdjur i karet, främst dessa rosa. Jag ser även några vita och gula, och även några få svarta mellan stenarna. Tror det beror på REn då de är filterdjur som säkerligen kan dra nytta av REn.

post-5907-14468930512759_thumb.jpg

En annan sak som bekymrar mig är att BTAn syns inte till. Den måste ha vandrat iväg in under nån sten i natt. Jag har letat (utan att flytta nåt) och hittar den inte...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja den kan krympa ganska mycket. Men den har vandrat runt i karet några dagar nu, dock alltid synlig, men antar att den sitter underst i stenhögen eller så.

Sålänge den inte släpper och flyter runt (in i pumpen) så är det väl ingen egentlig fara..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har undersökt karets "mörka kvarter" ikväll med ficklampa. Hittade 6st bebis turbosnäckor, en halvstor, en ca10cm lång borstmask, några dussin svampdjur i olika färger, några hundra pods i olika varianter. Både de små och de lite större, mysis liknande. Hittade även säkerligen närmare hundra små rörmaskar.

Väldigt trevligt med miniturbos, har haft tre stycken vuxna hela tiden, även i clownhotellet men de har aldrig förökat sig innan, en av de stora har dött så trevligt med tillökning!

Två saker som bekymrar mig lite är; såg nästan inga ormstjärnor, hade flera hundra innan.. och såg inte den blekaste av BTAn. Då letade jag ganska noga med ficklampan mellan alla små hålor och sprickor. Men antagligen finns det fler ställen att gömma sig på så den är säkert där nån stans, men känns ändå inte helt bra att inte ha koll på den..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nopox är riktigt starka grejer, mätte nitrat precis och såg att det låg på 0,5ppm. Dvs en sänkning med 3ppm på ca en vecka. Troligen det som stressat anemonen.. Antar att jag får lära av misstaget och varna alla er andra att ta det väldigt försiktigt med nopox! Även om etiketten säger 2ml/100L, börja med 1ml i en eller två veckor, öka sen! Fastän jag körde VÄS innan nopox, ca 1,8ml i karet (2ml nopox), så sänkte det nitrat mycket fortare, väldigt mycket fortare än jag nånsin trott..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Synd på Anemonen.

Kände inte igen dig utan Skäggagamen :)

Ja det var tråkigt, den kom till och med ända från Lerum. Tror inte jag skaffar någon ny, iallafall inte den närmaste tiden då clownerna var föga intresserade av den. Skälet jag skaffade den var just åt clownerna. Kommer nog lägga de pengarna på en mussla sen när karet blivit mer stabilt och jag fått in en stabil dosering.

Får nöja mig med att allt annat bara blir finare och finare för var dag som går. Har flera kolonier som börjar närma sig knytnäves storlek.

En annan sak jag funderat på är om jag ska fortsätta med RE om sisådär 3 veckor när flaskorna är slut. Har kommit fram till att jag ska testa KZ coral vitalizer som verkar vara samma sak, typ. 10ml flaskan CV borde räcka ca 100dagar om jag kör 2droppe/dag, kostar ca 100kr. RE kostar ca 150-200kr per 500ml flaska, och då behöver man både A+B. Räcker ca 250dagar.

Jag vill se om det är nån skillnad, och isåfall vad och vilken som är bäst för mitt kar. När jag nu kommit ner på låga näringsnivåer tror jag jag måste köra med nån sort korallnäring. Gillar de flytande då jag tror det tas upp lättare direkt genom mjukvävnaden samt att det inte skitar ner så mycket. Läser mycket bra om CV och KZ generellt, men vill se om det är placeboeffekt eller ej nu när jag har ett preparat som jag vet fungerar efter egna observationer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Efter en trevlig träff i helgen blev man tre koraller rikare, två olika arter av Acanthastrea fraggar och en bit hystrix. Tanken var att placera ut fraggarna jag haft på hyllan men de nya fick ta plats där nu också. Måste se så dom acklimatiserar sig ordentligt först. Har matat Acansen två tre gånger redan och de ser ut att dra nytta av mat, många på speciellt utländska forum skriver även detta.

Vet inte riktigt var gränsen för ULNS går men näringsvärdena är riktigt låga nu, iallfall nitrat. (har ingen vettig manick att testa po4..än..). Nitrat ligger på 0-0,2-0,5ppm med salifert. (svårt att utläsa tycker jag) Tror inte jag har någon nämndvärd po4 heller då jag har bra tillväxt och färg på allt..Utom en deepwater acro som envisas att inte trivas. Den växer inte och har ingen PE. I affären var polyperna riktigt stora och långa. Köpte den för 4-5 veckor sen skulle jag gissa. Tror jag ska fragga ner den och "börja om", alt se till så den får ny ägare om den inte lyckas vända.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick min första akvariebok för en 7-8 år sen, "Den stora akvarieguiden". Tror jag läste den närmare hundra gånger pärm till pärm =p Visserligen en bok om sötvatten men med en eller två sidor om saltvattenfiskar. Fanns en som fångade mitt öga, nämligen Synchiropus splendidus, kanske mer känd som mandarinfisk.

Jag visste att jag inte kunde ha en i mitt clownhotell när jag började med salt för nästan tre år sen, så när jag uppgraderade till detta karet fanns två fiskar på önskelistan, nämligen en dvärgkejsare och en mandarin. Dock var den ju tvungen att äta fryst eftersom podsen troligen kommer ta slut..

Idag blev det en sväng till lödde och där hittade jag denna lilla filuren under en sten. Frågade personalen som sa att han åt fryst mat, han ser även hyffsat välgödd ut, och är stor, ca 7-8cm. Vet att dom har sina fiskar i karantän ett par veckor så jag har goda förhoppningar att han kommer må bra även i mitt kar.

När jag kom hem såg jag dock att han verkar ha bråkat lite då "ryggsprötet" ser lite skadat ut. Det borde läka sålänge han äter tycker jag..

En tanke uppstod dock. Har ju två maximini anemoner i karet.. mandarinen är ju en fisk som "svävar" runt över botten så jag hoppas att den inte kommer fastna i en av dom. Han har redan nuddat dom två gånger och hoppat till ganska bra så jag hoppas att han lär sig att hålla sig undan..

Och så några bilder :)

post-5907-14468930652848_thumb.jpg

post-5907-14468930652149_thumb.jpg

post-5907-14468930652326_thumb.jpg

post-5907-14468930652502_thumb.jpg

post-5907-14468930652677_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jäkla snyggt kar

Ha koll nu så mandarinen ej magrar av. Jag stödmatar mina med hjälp av en slang som jag suger in nästan 1 kub mysis i och sprutar in bland all LS efter en stund ser man att dom kommer och suger i sig :) Jag stödmatar extra just till mandarinerna 1ggr/vecka och dom håller sig fina. När man ser en kan i sidan på dom är det dags sedan går det fort . Ang sprötet så läker det fort och växer ut igen. Det brukar gå ganska hett till när mina leker kan se väldigt sletena ut men redan några dagar efter syns det knappt:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...