Gå till innehåll

SPS dör eften en tid allt annat fungerar


Guest

Rekommenderade inlägg

Tjenare jag har boxats med detta problem i över 1 år.

i

Jag har en del olika koraller som fungerar bra Echinophyllia costata, Euphyllia av olika slag, Turbinaria reniformis, Diodogorgia nodulifera, Montipora digitata 02, Montipora gaimardi, Pocillopora damicornis samt milka

som fungerar så där Montipora caliculata samt mjukisar

Fungerar ett tag sedan dör dom sakta vitnat skinnet lossnar sedan tynar dom bort Acropora florida, Acropora millepora, Acropora yongei, några av Montipora digitata 02, Seriatopora hystrix, Seriatopora caliendrum,

Spser placerade inger 150w Mh ca 15 cm under vattenytan

cirkulation wawmaker 12000l/h

kar 200l

Vatten värdena står nedan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sps liksom tappar skinnet lite överallt som fläckar sedan försvinner allt. några har jag noterat kala på topparna/sidan av armarna. spserna kan fungera kanon någon/ra månader sedan vipps pankaka.

Mjukisarna jag har är snalla lite vanliga röda skivor lite xenia som inte växer alls storlek på koloni som en handflata lite knappar som en knuten näve en liten Capnella och en mega stor Sarcophyton ehrenbergi. har gruperat sps på ljusaste platsen lpser lite vid sidan dom är ca 20 cm från sps och mjukisarna bottenregionen.

Filtrering wett/dry filet japp jag använder aktivtkol

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det jag tillsätter är redsea ABC+ samt spårämnen saltet är tropic marine pro reef. Fiskar har jag ej så många 3 clowner 2 bengaler 1 hepatus 1 Chelmon rostratus 1 putsare 1Pictichromis paccagnellae. Har en rejäl skummare samt byter 20% varannan vecka ontop system så alla värden är stabila.

Det som gör mig förvirrad är att vissa fungerar plattmaskar har jag ej i karet jag doppar alla nyköpta koraller samt är dom köpta från privatpersoner som jag sätt kar + moderkorall hos.

Kan det vara snäckorna? små vita med skal ca 2 mm samt några som är 4 mm med brunrandigt skal? men då borde dom ge sig på alla? pinsetter har jag sten koll på den ger sig ej på koraller.

Inga små sjöstjärnor.

Kalium har jag ej provat dock är det kalium i ABC+ som jag tillsätter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sporadiska fläckar brukar vanligen tyda på parasiter eller kemiska brännskador från andra koraller kringflytande slem/nässelceller t.ex..

Kala toppar brukar vara överdosering av spårämnen.

Sps liksom tappar skinnet lite överallt som fläckar sedan försvinner allt. några har jag noterat kala på topparna/sidan av armarna. spserna kan fungera kanon någon/ra månader sedan vipps pankaka.

Mjukisarna jag har är snalla lite vanliga röda skivor lite xenia som inte växer alls storlek på koloni som en handflata lite knappar som en knuten näve en liten Capnella och en mega stor Sarcophyton ehrenbergi. har gruperat sps på ljusaste platsen lpser lite vid sidan dom är ca 20 cm från sps och mjukisarna bottenregionen.

Filtrering wett/dry filet japp jag använder aktivtkol

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om nu både acropora, montipora & seriatopora går samma öde till mötes kan man nog utesluta parasiter va? Eller finns det parasiter som äter alla sorters SPS?

Vad är en Wawmaker 12000L/h?

Jag gissar på brist på spårämnen av något slag alternativt för dåligt flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uteslut inte kalium baserat på att det skall finnas i tillsatsen, speciellt om du inte har nån info om mängderna (jag gissar att livsmedelsindustrin skulle märka burkarna med "spår av kalium" ;)).

Jag har haft problem med kaliumvärdet i TM salt, det har legat på ca 250+-50 och om du har nåt i närheten av det så kunde det orsaka problem.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt, testa gärna kalium. Både höga och låga värden kan leda till problem.

Att de är köpta hos privatpersoner är långt ifrån en garanti. Många kan ha plattmaskar utan att det egentligen märks... har man ett par gyltor så kan de hålla maskarna under kontroll. Flyttar man sedan fragg/korall så kan de föröka sig ohindrat.

Sen finns det ju även krabbor och andra elakheter som kan komma med levande stenen. Prova att kolla korallerna på natten med hjälp av en ficklampa. Ibland får man sig en otrevlig överraskning då.

Att hitta en solklar och tydlig lösning på ditt problem är nog inte enkelt. Dina grunder ser ju helt OK ut och då får man börja testa det mindre sannolika.

Vad har du för lampa till exempel? Och hur gammal är den? Att SPS dör och andra lever är ju ibland tecken på att du har för mycket näring i vattnet alternativt för lite ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men borde man inte se något om dom krigar tex slem osv?

Wawmaker den jag har skickar ut ett turbulent flöde på 12000l/h delat på 2 streamers sedan har jag en returpump på 1000l/h som jag ej räknade in så korallerna har inte cirkulation åt samma håll utan varierat flöde.

Mh byter jag lampa i efter 6 månader då jag tycker dom tappar en del då. LED är 5 månader men där är ingen fara på taket. dock är det dags att byta rör. Men jag har haft detta problem sedan dag 1 när jag startade burken vissa sps fungerar vissa inte. Ett stort missöde hade jag för ca 6 månader sedan satte in en greenslimer som vart sur på allt och slemade men den vart inte långvarig utan har flyttats till annat kar och där lever den och frodas.

Funderade ett tag i om jag hade för stark belysning men sedan har jag läst mer att folk har när nog svetstyrka på belysningen......

Men ska se om jag kan hitta något kalium test.

Tack alla så här långt det som har satt griller i skallen på mig är ju att det är lotta om korallen fungerat eller ej. Har tidigare kört ballning light mm har doserpump och hela kittet men som det är nu så är värdena ruggit stabila iaf men något knas är det ju.

Cirkulationen borde ju räcka 12000l/h i en 200l balja?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo då det finns plats lite längre ner jag har delat upp karet en del för lps en del för sps och mjuka i ena kanten. Har med klurat på det om det är för vasst ljus men jag vet inte..... alla sitter limmade nu med går ju alltid testa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...