Gå till innehåll

Cyano, trött på det!!!!


lottac

Rekommenderade inlägg

Har man väldigt låg fosfat och för låg nitrat så kommer cyanon som ett brev på posten har jag märkt. Höjer du nitraten lite så kommer den förmodligen försvinna. När balansen mellan fosfat och fosfat/nitrat bör ligga på minst 1/16 man kan utan problem lägga sig på 1/30.

Höja upp kh brukar ha en bra inverkan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ur med sanden är mitt tipps. Har man mkt smuts ansamlat där så kommer cyanon där som ett brev på posten. jag har 0,01 i ph4 och har ändå problem med cyano så nu har jag tappat upp 50 liter vatten och så ska jag börja mitt arbete med att suga bort sanden. jag hade mkt finare koraller utan sand är min erfarenhet. och framförallt, ingen cyano.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men va trist att inte ha sand....... QUOTE=Andreas N;545157]ur med sanden är mitt tipps. Har man mkt smuts ansamlat där så kommer cyanon där som ett brev på posten. jag har 0,01 i ph4 och har ändå problem med cyano så nu har jag tappat upp 50 liter vatten och så ska jag börja mitt arbete med att suga bort sanden. jag hade mkt finare koraller utan sand är min erfarenhet. och framförallt, ingen cyano.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror jag fick ett nyhetsbrev om att någon butik i sverige fick hem en massa mexikanska sniglar eller om de va turbos som tydligen ska äta dem?

Sen hörde jag för ett tag sen att det finns en liten fisk som äter cyano men de kanske va önsketänkande. Ska iaf vara en liten svart/grå/vit sak om jag minns rätt.

Jag får Cyano i mitt nuvarande akvarium. dock endast där jag matar så jag tror det är för att pelletsen stannar kvar och så växer det där. Men det blir enkelt att bara suga upp det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt handlar nog inte om fosfat och nitrat när det gäller cyano. Det är väl så Lotta att du har ganska många stora fiskar i ditt akvarium. Vad händer med vattnet när vi matar, Kvävecykeln startar bla. men vad händer med det foder som hamnar på botten, i sumpen stenar m.m. Vad händer när fiskarna ska få ut all mat de har ätit. Mycket mat = stor svängning av vattnet, lite mat = mindre svängning av vattnet. Jag tror att man ska belasta akvariet "lagom" då minskar risken för Cyano.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...