Gå till innehåll

Red Sea Max 650s


boman

Rekommenderade inlägg

Var i Västerås hos Ted och shoppade lite koraller i dag.1 Gonipora Sp: (blue/Purple polyp)1 Gonipora Sp: (grön polyp) 1 calustrrera (grön) 1 Singularia (grön) 1 Ricordea Florida: (Orange)samt 5-6st fraggar av olika knappar som jag ska ta reda på namnen exakt. Så hålla koll på vattenvärden och ställa in doserpumpen och få lite tillväxt skulle vara kul nu. Behövs både ett antal och lite storlek för att få karet tillfredsällt, någorlunda i alla fall. Kommer nog inte en dag då man är helt nöjd. Kommer lite bilder på korallerna i morgon eller övermorgon. vattenbyte, Kolbyte och sten till reaktorn står på menyn i morgon. Men jobbar som lärare och har höstlov och ledigt hela veckan så ska väll inte klaga. Tack och god natt Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 321
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej då är man hemma efter min 7 ryggoperation som dock var en mindre än dom andra. Åkte i morse till Uppsala och kom hem för någon timme sedan. Akvariumet tuffar på och har fortfarande lite problem med alger fas det är betydligt mindre sen jag tätare vattenbyten, fosfatremover och manuell borttagning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej i morgon bär det av till Stockholm dels för ett större inköp av koraller och fisk från saltsidan, blir på väg hem i Tullinge och köper koraller och fisk från ett mindre kar som ska läggas ner. Och man måste ju vara taktisk i denna hobby när man har familj som aldrig kommer att förstå dom kostnader som behövs "investeras"! i denna hobby, så först en dag med shopping och rundvandring i Stockholm med familjen. Ligger det någon bra saltbutik centralt i Stockholm? skulle vara kul. Återkommer med bilder av mina nyförverv när jag fått till det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter en låång dag men väl investerad både ur familjesynpunkt och dom akvarieinköp som gjordes. Blev en hel del koraller, produkter och fiskar. Ska ta bilder så fort jag fått till det med korallerna mm. Tack Helena i Tullinge :-) Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är är det levande som kompletterats. Ska knäppa lite bilder och lägga ut i kväll.

1 Zebrasoma flavecens

2 Oscellaris clowner

1 Gramma loreto

1 Synchiropus splendidus hona

1 Chrysiptera parasema

2 Pseudanthias sqamipinnis

1 amblygobius phalaena

1 röd BTA

Flertal koraller bl.a Trachphyllia, Lobophyllia, Montipora röd och grön, Euphyllia 2 sorter, discosoma röd/grön/blå, Sticidactyla tapetum grön, zoanthus många färger, prophalytoa "green implosion" mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar! Har dock lite jobb att få till korallerna och bygga till rev scapen så jag blir nöjd.. Blev så mycket både koraller och fisk på en gång så man hinner inte riktigt med. Har mycket mindre koraller som ramlat av och bitar som lossnat som ska limmas på plugg mm. Men det känns alla fall som det sakta tar sig, låta allt växa ett tag nu så lir det nog ännu bättre. "Janne"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja allt har gått bra den minsta fisken klarade sig tyvärr ej utan var död när jag tog upp den...det var dock det enda. Zebrasoma fiskarna fajtas lite men får hoppas den jag hade blir lite snällare finns lite plats att gömma sig. Ha det bra. Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har jag äntligen kompletterat mina två Tunze pumpar med multikontroller som sitter i två Tunze grottor med två till styrbara Tunze pumpar på 2000-12000l/h Fyra styrbara Tunzepumpar med multikontroller på sammanlagt mäktiga 47000l/h vid maxeffekt!! Med resterande inbyggda original pumparna blir det över 60000l/h att leka med som man vill.......

Skämt och sido det jag vill komma åt är dödpunkterna som finns (eller fanns "snart") och gör att jag inte får det så bra som jag vill, men gillar dessa enerisnåla, driftsäkra, ljudlösa och styrbara kvalitetspumpar. Ska kopplas in i helgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då sitter dom två sista Tunze pumparna på plats och ska bara ställas in för att inga dödpunkter ska finnas i detta kar. Är för övrigt riktigt nöjd för tillfället och koraller och fisk verkar trivas utmärkt i karet och ska försöka låta det växa till sig och hitta rätt värden som står sig. Har en kompis som håller på startar upp ett 375 liters som jag hjälpt lite med rördragning och tips som är så värdefulla i början. Kul med någon i närheten som har ett kar, annars är det inte många som man vet om här i närheten. Skulle vara kul att ha någon att byta idéer, fraggar mm med. Ha det Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste just ett inlägg om hur mycket KH som doseras med ballinge t.ex. Har försökt att få till stabila värden för att kunna ställa in doserpumpen, men inte fått upp värdet på KH trots att jag tycker jag doserat mycket. Men när jag läste vad en del av er doserade förstod jag att jag måste dosera mycket mer....Några bra tipps på mängd i mitt kar.... tas glädjande emot.

M.V.H Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tack för det. Det år nog jag som trott att det går mindre, men även om alla kar är olika så låter 2 dl KH/dag i ett RSM 250 vilket teoretiskt skulle innebära över 6 dl KH/dag x 30 dagar = över 18 liter Blandat KH med ballinge i månaden!!! Är det många som doserar så mycket? finns ju en hel del som har både stora och välfyllda kar. Att jag doserar för lite är helt klart och ska bli kul att se skillnaden när jag sakta ökar doseringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder detta FaunaMarin pårelement för Balling light och Classic. Lös upp i en 5liters behållare: 2kg calcium-mix i 4 liter osmosvatten och fyll sedan upp med 1liter osmosvatten - tillsätt därefter 25ml vardera av FM ultraTrace B1 och B2 Sedal lika med mg och kh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...