Gå till innehåll

Red Sea Max 650s


boman

Rekommenderade inlägg

Har dragit ner på doseringen med zeovit och har fortfarande grönalger men värkar inte öka som det gjorde tidigare. Är ute efter lite fiskar och tänkte ta en tur nästa helg och försöka boka 2 Zebrazoma flaverence och 2 Zebrazoma xanthurum. Bor i Gävle och jag och frugan tänkte ta en tripp åt nåt håll?? helst ej mer än 15-20 mil enk.resa. Någon som vet vart jag skulle kunna boka dessa fiskar ? Har haft dessa förut i mitt 864 liter och tycker om dessa fiskar, dom gillar alger också.

Så någon som vet något bra ställe som skulle passa och brukar ha bra kvalitet på fisk och koraller tas gärna emot förslag. Tackar i så fall på förhand Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 321
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej har nu bokat två zebrazoma flaverence och en sjöborre 1300:- på Triton som min kompis som jobbar i närheten hämtar på Torsdag. Ska fortfarande ut och åka åt nåt håll från Sandviken på Lördag och tar gärna emot förslag om bra ställen någorlunda närma som har fisk och koraller. Triton skulle ev. få in Zebrazoma xanthum nästa vecka?? men skulle ha 1400-1500:- för en visste dom var lite dyrare men hade nog hoppats på 8-900:-max. Någon som vet vart man skulle kunna få tag på en?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom två nästa fiskar som står på tur ( när ett större akvarium i en butik ska bort och dom inte får plats med vissa av dom större fiskarna.) är en stor Zebrasoma Xanthum och en riktigt snygg Picasso Tryckare. Kommer att bli ett lyft för akvariumet. Men det tar förhoppningsvis någon månad och nu ska det som finns få sätta sig och växa lite då ganska mycket nya små fraggar kommit i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Boman

Kul att ni har införskaffat en RSM 650 och verkligen fint arbete ni har lagt ner på revet.

Har läst på lite och sätt att ni har haft problem med värmen som ni nu har löst med en kylare.

Jag kan konstatera att värme boven är garanterat lysrampen som följer med.

Själv har jag monterat Led lysramp från dag 1 i mitt Rsm 650 , och värmen har legat konstant på 24-25 grader.

Angående uppstarten skulle jag ta det lite lugnare med att tillsätta en massa fisk i början. släng ner ett gäng algätande snäckor.

Mvh

Dani

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för dom orden. Ska nu ligga lite lågt med inköp av fisk men ville gärna ha lite algätare och kunde inte hålla mig ang. zebrasomarna som jag redan bestämt att två Flaverence skulle vara i akvariumet, men håller med om att ta det lite lugnt ett tag nu. Är fortfarande nybörjare med zeoviten, men lär mig så mycket jag hinner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja skulle nog behöva en drös dock har sjöborren jobbat ganska bra ihop med zebrasomana. har mycket mindre grön alger nu dock blir det vita sanden ganska brun fort men känns som akvariumet går åt rätt håll och lite tillväxt på korallerna märks i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej är lite lugnt efter det har varit ganska mycket ett tag. Algerna har nästan helt försvunnit, fiskarna mår bra och korallerna värkar må skapligt. Gjorde ett vattenbyte på ca 20% 120 liter. Bytt stenar i zeovit reaktorn samt aktivt kol försökt få lite ordning på fraggar genom limning på fraggsten. Så tänkte låta akvariumet gå in sig och vara noga med vattenbyten där jag gjort ett schema där jag byter 10-20% vatten varje 1,5 vecka fram till jul och har i fiskväg planer för en Xanthum Large och en Picazzo Large någon gång före jul när butiken jag var i plockar ner sitt visnings akvarium. Har även en större korall som ev blir aktuell.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jobbar med värdena och lite alg problem, dock fått bort det mesta och fått upp dom låga CA värden och MG värden dock är KH lite segare att få upp. ligger nu på 6 och vill ha upp det till det dubbla! Doserar extra varje dag så får vi se hur lång tid det tar. Gick ju fort med mg och ca.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har jobbat med värderna samt algproblem som gick från gröna rätt mycket men försvan med bland annat två Zebrasoma Flaversnce och en sjöborre som hjälpte till. Men fick den bruna smörjan i stället. Får små bubblor som ser ut som vanliga luftbubblor samt det bruna som blir som ett nät över stenar och koraller. Kan det ha att jag försöker få upp värderna med Magnesium, calcium och karbonatern ? eller är det för att värdera är just för låga? Håller på med ett 20% vattenbyte och har kört vattenbyten på detta vis. 10% två veckor 15% två veckor, 20% 0.s.v ? Bra eller bättre med 10% varje vecka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte lägga upp lite bilder har just städat lite och haft lite / har lite jobbigt med alger och att få värdena att hålla sig jämna men det är en del av inkörningen då karet bara varit igång sedan 25/8 alltså snart två månader. Samt är översta delen av korall pelarna byggda med död levande sten, som jag märker ger mer problem än dom nyare finare levande stenarna som är köpt från butik.post-1812-14468931169789_thumb.jpg

post-1812-14468931168406_thumb.jpg

post-1812-14468931168604_thumb.jpg

post-1812-14468931168791_thumb.jpg

post-1812-14468931168983_thumb.jpg

post-1812-14468931169184_thumb.jpg

post-1812-14468931169388_thumb.jpg

post-1812-14468931169594_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja förstår att det tar ett tag och hade funderingar på Fosfatremover som jag hade hemma, med dom fyra senaste 4 testerna har testet (Hanna) Visat 0.00 i Fosfat. Så då finns väll ingen anledning till fosfatremover ELLER?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jimmy då kör jag med den jag har kan ju bara bli bättre. Har också en fundering angående ljuset belysning körs på detta sätt i dagsläget.

1. Belysning: 10 x 80w T-5 samt monlight belysning.

Monlight belysning från 22:00 till 10:00

10:00 startar dags belysningen som är två av rören i mitten på den 10 lysrör breda belysningen, alltså 2x80 = 160W

15:00 slår resterande belysningen på alltså 8 till lysrör på 80W = 640W + dags belysningen 2x80W Totalt 10x 80W = 800W fram till 18:00

18:00 slår 8x80W av och kvar är dom mittersta 2x80W = 160W som går till 22:00

22:00 slår dag sbelysningen av som efter 18:00 blir kvällsbelysning och då går nattbelysningen (monlight Belysningen på)

Fråga 1. Går max belysningen då alla 10x80W´s lysrör körs igång för sent (15:00) ? " gärna synpunkter!!

Fråga 2. Är 3 Timmar för kort tid med maxbelysningen igång? Skulle 12:00 till 18:00 vara bättre akvarium har snart gått 2 månader.

Eller förslag på att använda belysning och tider på annat sätt.

Ps: Mitt mål med akvariet att få till belysning och vattenvärden för att klara även hårkoraller med höga krav, fast jag är medveten att det kommer att ta sin lilla tid. Får dock ta den tid det tar för det är MÅLET!!

M.V.H Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle vara intressant om någon kan detta eller om det är för svårt! att jämföra min belysning på 800w ( 10st 80w t-5 lysrör) ink. Monlight´s belysning med vad som behövs för att först få en likvärdig Led- belysning med motsvarade ljusegenskaper.eller vad det är som skiljer eftersom dom är så populära.

Hoppas det finns någon som tycker detta verkar intressant att kika på? Många sitter på mycket kunnsksp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick lite tillökning i karet i dag. En Picasso tryckare mycket fin. Skickar med nån bild då jag själv vet vad kul det är med bilder på era kar och olika projekt. Dock var han/hon? inte så sugen att vara modell utan var ganska tagen av flytten från Stockholm till Sandviken och min dotter som följt med grannen till Stockholm ringde förtvivlat och sa att den tippade över så hon blåste in luft i påsen och höll den varm. Nu sista halvtimmen såg den riktigt pigg ut. Så lite bilder dock inte toppkvalitet.post-1812-14468931187636_thumb.jpg

post-1812-14468931186931_thumb.jpg

post-1812-14468931187122_thumb.jpg

post-1812-14468931187293_thumb.jpg

post-1812-14468931187465_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen fick jag hem reservdelen den nya tuschskärmen till GHL´S 4 kanals doserpump som jag köpte på nätet med tuschskärmen så att det inte gick att läsa och då blev den omöjlig att ställa in och använda. Fick lite hjälp med adress här på nätet och sedan en kontakt på GHL sida i Tyskland som i sin tur hjälpte mig att beställa reservdelen från USA. Kostnaden för allt med skatter och frakter och så reservdelen blev 980;- Rätt dyrt men utan den är den värdelös...går inte att använda. Vet att andra här på saltsidan har samma problem så det finns två möjligheter att få användning för den. 1. Beställ en ny min var helt oanvänd och kostar ju i alla fall 4100:- att köpa. 2. sälja den till någon som har en som fungerar som kan seriekoppla dom och använda den som har en fungerande tuschskärm den som slavenhet. post-1812-14468931291563_thumb.jpgSkickar lite bilder på bytet.

post-1812-14468931290993_thumb.jpg

post-1812-1446893129118_thumb.jpg

post-1812-14468931291386_thumb.jpg

post-1812-14468931291752_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...