Gå till innehåll

Red Sea Max 650s


boman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 321
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det är rampen som höjer tempen i karet! Jag har samma problem med mitt 500 s-line och har en vanlig bordsfläkt som jag låter blåsa över kylflänsarna på ovansidan och lite över ytan och har då inga problem med värmen. Rampen blir varm så att man kan steka ägg på den om jag inte har fläkten igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla bra synpunkter. Jag ska naturligtvis gå igenom allt igen för att se om det finns problem förutom belysningen som orsakar vattentemperaturen. Steven som hade karet före,hade en exskusiv led belysning med fläktar mot vattenytan och hade inga problem. Men samtidigt köpte jag en kylare titan 1500 här på saltsidan och en sån belysning kostar kanske 14-15000;- och jag köpte kylaren för 3700:- så vad som blir billigast i längden vet jag ej men hoppas att kylaren fyller funktionen och är skapligt tyst så blir jag rätt nöjd. Orginal belysningeg på red Sea 650 är estetiskt mycket snyggare tycker jag. Får se om den är lika bra också. stoppade i clownfiskarna och två anemoner i dag och väntar en korallsändning plus kylare i morgon. Kul och nyttigt med synpunkter. Tack Jannepost-1812-14468930644277_thumb.jpg

post-1812-14468930644097_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Äntligen Fredag och vilken härlig Fredag när det ligger 10-12 nya Fraggar i brevlådan och man just varit och hämtat ut kylaren Titan 1500. Banana man ska bli kul att kunna köra på belysningen ordentligt. sen måste nog lite vattentester tas men tror det blir i morgon. har en ny fyrkanals doserpump som jag hade planer att sätta på dom dagliga rutinerna. En tanke var kalcium i nr1. Magnecium i nr2. K-Balance "pohls" i nr3. Zeostart i nr4. Tycker ni det verkar bra? Kör alltså med Zeovit systemet sedan start av detta kar. Tacksam för smarta idee´r och förslag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang belysningen om den värmer borde vara lätt att kolla? Om man ej har den på för en framåt kvällen borde man se en sänkning av tempen. När man sedan slår på lyset en höjning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det blir en höjning på ca 2 grader vet då inte hur högt det skulle gå om jag maxade belysningen under en hel dag, har som sagt kopplat in en kylare i går och tempen ligger nu på 25,5 grader och ska köra belysningen för full enligt ordinarie belysningstiden. Naturligtvis ska jag kolla om det är andra saker som också påverkar onormalt, dock är jag övertygad av att belysningen som blir lite som en kåpa över akvariumet är den allra största boven.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Temperaturen 07.00 25,5 grader nöjd testar belysningen fullt ut i dag. Dom 10-12 nya fraggarna från Skåne "tror jag det var" måste dubbelkolla! mår dock alla bra än så länge. Blir ju lite bättre möjligheter när det verkar fungera så bra att skicka korallerna. Naturligtvis gäller detta inte alla koraller förstår att vissa är lättare och vissa skickar man bara INTE.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka koraller tänkte du att man inte kan skicka? De skickas ju över jorden till försäljarna, troligtvis tar det längre tid än mellan oss privatpersoner inom Sverige. Skickar man sent på dagen innan tömning så tar en leverans inom Sverige kanske 18 timmar +- några timmar. Det är nog viktigast att man bara förpackar dom väl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja Jan jag är också helt övertygad att det är ljusrampen som är boven! Men tanke på att jag mellan 26-28 grader med LED och fick denna crash med den vanliga ljusrampen känns det helt klart som om det är den som är boven i dramat, som det sagts tidigare inga fläktar i den samt blir den så het så du kan inte ens hålla handen över den. Ska bli kul att se den hos dig nästa gång jag åker uppåt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mer funderingar. Före uppdateringen till 650 karet så hade jag rätt precis köpt en 4- kanals doserings pump med tanken påBallinge metoden och dosera MG + CA + KH samt något till. När jag köpte 650 karet så fick jag Zeovit produkter samt reaktor till detta och har kört zeovit i ca 2 veckor under uppstarten av mitt nya kar, samtidigt som jag läst så mycket som möjligt om hur zeovit systemet fungerar mm. Läser att väldigt många anv. Ballinge metoden till bas ämnena CA + MG + KH ! Vad rekommenderar ni? Spelar de ingen roll har jag ju 3 fulla 5- liters dunkar med ca,mg och kh och skulle ju vara smidigt att använda dessa till doser pumpen. Tacksam för förslag och gärna varför eller varför inte detta är att rekommendera. M.V.H janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mer funderingar. Före uppdateringen till 650 karet så hade jag rätt precis köpt en 4- kanals doserings pump med tanken påBallinge metoden och dosera MG + CA + KH samt något till. När jag köpte 650 karet så fick jag Zeovit produkter samt reaktor till detta och har kört zeovit i ca 2 veckor under uppstarten av mitt nya kar, samtidigt som jag läst så mycket som möjligt om hur zeovit systemet fungerar mm. Läser att väldigt många anv. Ballinge metoden till bas ämnena CA + MG + KH ! Vad rekommenderar ni? Spelar de ingen roll har jag ju 3 fulla 5- liters dunkar med ca,mg och kh och skulle ju vara smidigt att använda dessa till doser pumpen. Tacksam för förslag och gärna varför eller varför inte detta är att rekommendera. M.V.H janne

Det fungerar perfekt att använda doserpumpen till att dosera ballingprodukterna. Om du kör zeovit så kan den 4:e kanalen användas till att dosera zeostart3 (vilket späs ut i destillerat vatten innan)

Jag kör zeovit med Balling sedan många år och det är mycket smidigt. Den stora fördelen med att just välja zeovitmetoden som näringsbegränsare är att den är välbeprövad och att det finns ett mycket bra forum för detta, där du kan få hjälp att designa zeovitdoseringarna efter ditt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ordning på temperaturen ligger mellan 25,5-26 grader! Har dock fått gröna alger som är lite jobbiga skulle nog behöva lite hjälp av någon som är mer erfaren vad det gäller Zeovit. Har doserat efter det som Steven körde och även doseringar som stått på flaskorna, men funderar om jag överdoserar ändå för att många jag läser om doserar mycket mindre.

Doserar enligt följande:

Kör nu med Ballinge mg,ca,biokarbonaten har doserat 7 ml/dygn men bara kört ballinge ihop med zeovit två dagar.

1. Amino Acid 7 droppar/dagligen

2. Sponge Power 7 droppar/dagligen

3. Zeo Start 3 2 ml/dagligen

4. Coral Snow 7 ml/dagligen

5.Phol´s B- Balance 7 ml/dagligen

6. Zeofood 7 7 droppar/ 2ggr/veckan

7. Biomate 7 droppar/ 2ggr/veckan

8. Zeobak 7 droppar/ 2ggr/veckan

9. Zeozym 1/2 Tesked/veckan

10. Eisen concentrate 3 ml/veckan

11. Zeospur 2Mocroelements" 30 ml/veckan

12. Zeospur 2 7 ml/ var 8-10 dag

Tacksam för kommentarer på detta!

Vad är bra?

Mindre bra?

Någon som kan hjälpa mig med ett bättre schema om detta är fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...