Gå till innehåll

Red Sea Max 650s


boman

Rekommenderade inlägg

Hej! Försöker spinna vidare lite på det här med dosering av basen Ca/MG/KH Då jag insett att jag doserar för lite och ökat för att komma rätt för att sedan kunna ställa in doserpumpen som är en GHL med 4 pumpar. Förutom mängden som ska doseras då jag börjar få en hel del koraller och för tillfället är viljan att få ordentlig fart på tillväxten, så undrar jag vad ni som har 4 pumpar på doserpumpen anv. den 4 till? Jag kör ju zeovit och dessa ska ju skakas och passar ju inget vidare för fjärde pumpen. Vad kör ni på 4 pumpen ??? Jag har inget test för Kalium än, är det något ni ofta får dosera? Även om det är väldigt olika från kar till kar skulle det vara intressant att veta hur mycket av basämnena ni doserar per dag med tex bakgrund som normalt eller välfyllt korall kar. "Janne"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 321
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Korallerna bygger sitt skelett av Kalciumkarbonat.

Kalciumklorid - Kalcium = klorid.

Natriumbikarbonat - bikarbonat = natrium.

Över blir alltså natriumklorid när korallerna växer.

Mineralsaltet innehåller allt det som är i saltvatten utom natriumklorid.

Natriumklorid + mineralsalt och vatten blir alltså saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått bättre tillväxt efter höjningen av KH och CA. Gjort ett 120 liters vattenbyte och börjar få till inställningarna för de 4 tunze pumparna & Multikontrollern. Ska försöka låta karet vara ett tag och fundera vilka fiskar som ska få vara med i denna burk, men ska försöka inte ha för brottom. GOD-JUL på er!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hemma efter en 12 timmars tripp med en kompis på 4 olika saltbutiker i Stockholm pluss en privat i V.haninge. Resultat En eld dvärg kjejsare. en Niger, en "doris" två kaninfiskar (tror dom heter så, inte säker ska kolla upp) 5 stora blåbenta eremiter, en sjöstjärna, lila och gröna flak, En 15 armad korall jag tappat namnet på men riktigt läcker ska skicka bilder under morgondagen samt ett träd korall av något slag, samt två andra mindre koraller. Skickar en uppdaterar med bilder i morgon om jag hinner. God fortsättning Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått bättre tillväxt efter höjningen av KH och CA. Gjort ett 120 liters vattenbyte och börjar få till inställningarna för de 4 tunze pumparna & Multikontrollern. Ska försöka låta karet vara ett tag och fundera vilka fiskar som ska få vara med i denna burk, men ska försöka inte ha för brottom. GOD-JUL på er!
Hemma efter en 12 timmars tripp med en kompis på 4 olika saltbutiker i Stockholm pluss en privat i V.haninge. Resultat En eld dvärg kjejsare. en Niger, en "doris" två kaninfiskar (tror dom heter så, inte säker ska kolla upp) 5 stora blåbenta eremiter, en sjöstjärna, lila och gröna flak, En 15 armad korall jag tappat namnet på men riktigt läcker ska skicka bilder under morgondagen samt ett träd korall av något slag, samt två andra mindre koraller. Skickar en uppdaterar med bilder i morgon om jag hinner. God fortsättning Janne

Haha!

Så det kan gå! Känner igen "syndromet" -skrattar hysterisktSer fram emot bilder!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag borrar ta en slagborr ocg borra sakta ex 16mm och använd 16mm pvc rör och trä på röret tillden höjd, längd, bredd du vill ha. Ett tipps är att använda en rondell med diamantklinga "kostar en hundring" och kapa understa stenen på mitten så plan som möjligt och om karet är tomt silikona fast den mot glasbotten så får du det riktigt stadigt. Inte spciellt svårt. M.V.H Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Håller på att omstrukturera lite i sumpen. Returpumpen är på 7000 l/t och förser kylaren, skummaren och naturligtvis huvud tanken med vatten. Jag kör en fosfat reaktor och en zeovit reaktor med två separat pumpar och tänkte dra rör och sätta avsängningsventiler för att kunna styra dessa med samma pump. ska även sätta en tredje och fjärde avsventil. En till ev extra rektor eller dyligt, eller för att kunna koppla in en extra pump om det skulle bli för klent. ( Målet är sedan att skaffa en red devil pump på en 10000 l/t som är tystare och starkare)Den andra av.ventilen kommer jag att sätta på returröret för att kunna stänga upp till huvudtanken. På så sätt tänkte jag att om jag släpper ner vattnet från huvudtanken har jag ca 60-75 liter och stänger jag alla ventiler utom en så har jag riktigt bra tryck för att sätta en slang på ventilen och trycka ut det till badrummet och enkelt kunna göra ett vattenbyte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

IMPERATOR????? Hej undrar hur många som fått en Imperator att fungera bra ihop med koraller både mjuka och hårda ? Och i så fall vila koraller funkar och vilka funkar ej? eller är det som i många fall från fisk till fisk? Eller är det dömt att misslyckas ?? Har alltid varit intresserad av denna fisk, ståtlig och vacker. Tacksam för svar! Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips i all välmening, om du har för många saker kopplade till en och samma pump blir du väldigt beroende av dess funktionalitet. Hade det varit jag hade jag kört returen för sig iaf, och eventuellt kört en reservpump på hyllan till övrigt då man inte vill bli stående utan UVC, fosfatreaktor, kylare osv ifall ett byte av en trasig pump hade dragit ut på tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har du helt rätt i har tänkt på det och har en plats med avs.ventil som kommer att användas till tömning vid vattenbyte, men också för att sätta dit en pump vid behov. Kan då även styra vilken eller vilka saker som jag vill att denna ska mata genom att jag kan stänga och öppna det jag vill. Ska skicka lite bilder när jag är klar. Har fått legat under bilen nu inte lika kul som detta, men vad gör man. Lägger hellre pengar på saltkaret än till bilverkstan. Hörs..Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imperator är en stooor kejsare, med stooor aptit. Normalt sett äter de väldigt mycket svampar och blandar det med mycket mjuka alger som vi gör allt för att slippa i våra burkar. Mata den mycket och ofta, och varierat, lite samma metod som för Zanclus, så har jag sett och hört flera exempel på imperatorer som funkat lysande i extrema korallburkar. Om man börjar snåla på käket blir de gärna som dvärgkejsare på speed, dvs tuggar på precis allt och när en stor imperator tuggar, så märks det. Mitt råd, för vad det nu må vara värt: skit i den och gå på en Chaetodontoplus istället. De är inte lika tokhungriga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Har jobbat sista veckan med att få upp värderna för maximal tillväxt. Har gått efter Red Sea´s KH: 12.6 MG: 1390 CA: 465 (någon som fått bra tillväxt på detta?) Har fått använda mycket KH och MG för att få upp värderna samt hålla dom, gått..går åt mer än jag trott. Vill även hitta rätt dosernivå för doserpumparna. Men mest av allt att det växer så det knakat!!!! Hörs Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...