Gå till innehåll

Red Sea Max 650s


boman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 321
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja börjar bli mycket koraller nu, ända har jag en xxxL Hystrix i fraggkaret i källaren + 3 andra stora koraller som jag måste göra om lite i karet med scapen samt dela upp dom. Kommer att bli en hel del fraggar på dessa också. Skummaren är ett stort lyft!! från fiat till BMW :-). Vad heter sidan i Ludvuika? Ska försöka ta bilder på hela akvariumet när jag hem, men har varit lite svart att få till samtidigt som man ser nogorlunda vad som finns i. Men förstår att det är kul att se helheten. Som sakt har även min kompis (Rent vatten) kommit igång och skulle vara kul att ordna lite träffar hos varandra om intresse finns. Jag skulle kunna dra ihop ett om intresse finns då vi har huset ute på försäljning och är på gång att flytta tillbaka till Gävle igen så fort huset blir sålt och blir ett projekt i sig att flytta karet. Vi hörs Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade det varit mitt kar så hade jag lagt dom gröna phalythoaknapparna på bild sju så dom inte kan få fäste i övriga revet. Det är ena giftiga jäklar som kan va svåra att få bort om dom får fäste i revet. I övrigt är det ju ett rysligt grannt kar du har fått till tycker jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar Christer! Angående knapparna så har jag köpt dessa privat och hadde vissligen på känn och letat efter dessa knappar på nätet angående deras giftighet. Ska absolut försöka ta bort dom så dom inte fäster sig på revet. Tack för att du var opservant!! Ska ändra lite i scapen på vänster sida, korta höjden så jag får plats med dom stora koraller jag har i mina fragg och karantän kar i källaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Calle. Kom då!! Ta med någon kompis om du vill så bjuder jag på fika och kikar på karen och så kan ni titta om ni är intresserade av några fraggar? Ni/du kanske har något ni vill byta eller köpa. Hör av dig om intresse finns skulle vara kul.

Mvh Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beställde en ny impeller till Bubblekingen suprem 200 från Triton i dag. PRIS!! 1695:- för Impellern till pumpen! Hiskligt tycker jag. Det var i och för sig två tror jag och tre olika färgre på själva hjulen, fast kanske bara något dom visar. Fast dyrt var det! Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej skulle vilja ha hjälp med nya Hanna Checkern. Enkelt att mäta fick 10,7 och trodde det vad 10,7dhk! Men och rätta mig om jag tänker fel, enligt pappret så är 1ppm CaC03 = 0,02meg/L och 0,056 dhk och skulle innebära att 10 ppm är = 0,56 dhk och det kan ju inte stämma!! Känns som rätt ska vara 10,7 dhk men inte som dom förklarar. Tacksam för hjälp så jag förstår vad dom menar. Blir ju också 10 ppm = 0,2meg/L fast vet inte riktigt vad det står för.

mvh Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sex stycken pepparminträkor fick nytt hem i går kväll,..eller snarare fem Picaso tryckaren blev helt galen när jag släppte ner dom och innan jag hann släcka flög benen som ena räkan exploderat tyvärr. Vet att det är lite riskabelt med denna blandning av fiskar, koraller och andra djur som sagt. Men när jag släckte tar alla fiskarna sina platser i akvariumet, ganska kul att se hur dom hittat sina platser och tryckt in sig mellan stenar och i hålutrymmen för att kunna ligga still i lugn och ro. Har hittat ett par av räkorna som hittat hålrum att gömma sig, tanken var också att dom ska ta glasrosorna jag har så vi får se hur dom klarar sig kommer inte och få se dom framme mycket antar jag för då tar Picason och Nigern dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Bbesök på triton och jag återigen fick se Anthias i stim, kunde jag inte hålla mig. Så inköpet föll på 6 st av dessa. Så får vi hoppas att dom trivs i min burk. Ska lägga in lite bilder på min sida. Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vet, dock är den bara farlig så vitt jag vet om man felhaterar den och inte så vitt jag vet (rätta mig gärna om jag har fel) om den dör eller blir sjuk?! Kommer ändå kanske att överväga att ta bort den om någon med kunnskap vill ta hand om den. Men lär mig gärna mer om denna och andra giftiga koraller och hur man bäst hanterar och ser hur dom är giftiga mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej köpte några stora koraller som inte var i bästa form färgmässigt för ett par veckor privat här på guiden. [h=2]Acropora, Hystrix och grenväxande Montipora.[/h]Problemet var att alla var bruna. Enligt säljaren skulle färgerna i turordning var Blå, Grön och Grön. Korallerna ser ut att må bra och växer och nu undrar jag angående färgerna??

Det som hänt under dom senaste tre veckorna är följande, Montiporan börjar bli grön, Hystrixen en större fragg jag satt i huvudkaret har blivit "luden" polyper ser det ut som men fortfarande ingen färgförändring. Den andra stooora har jag i fraggkar 1 i 250w MH belysning och växer men varken "Luden" eller förgförändrad. Acropororna 2st en i huvudkaret ingen färgförändring och den andra i frggkar 2 i t5 belysning och samma resultat. Vattenvärderna (basvärden) MG,KH och CA är bra. vad kan förbättras eller vad bör jag kolla för en förbättring? eller någon som vet hur länge man brukar få vänta för att se resultat? Funderar eftersom Montiporan visar färgförändringar men ej dom andra. Är dom andra svårare?

Tacksam för input. Mvh Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...