Andreas K Postat 9 augusti 2005 Postat 9 augusti 2005 Såg ett väldigt kontigt djur i karet precis.det såg utt som en tusenfoting som var gulaktig i framkant &gick mot rött bakåt. Den hade minst 3 spröt frammåt. Jag såg ca 4-5cm av den. Nu till det underliga den hade 2 svarta klor eller armar som den skrapade på botten med. Den verkar kunna se också, det stack in i stenen så fort jag råkade röra mig. Finns det någon här på forumet som vet vad det kan röra sig om?..tacksam för svar:?: MVH/ Andreas Citera
Halogen Postat 9 augusti 2005 Postat 9 augusti 2005 Hej,Borstmask troligtvis. Jag tog bort några ur en sten genom att spruta in "stark" saltlösning, då kom 3 maskar ur direkt.Jag ställde stenen i en plasthink när jag gjorde detta, man kan inte ta i dessa då deras taggar gör så att man kan kraftiga utslag på huden./ Hälsningar Pär Citera
Klubbsson Postat 9 augusti 2005 Postat 9 augusti 2005 Sök på borstmask eller fireworms på forumet, det fins en hel del trådar om dom. Du kan gott låta dom vara kvar i akvariet. Citera
Andreas K Postat 9 augusti 2005 Författare Postat 9 augusti 2005 Den liknade inte dom andra borstmaskar jag sett i akvariet. det mäkliga var att den vekade ha svarta klor som kom fram och skrapade på botten. Men det finns väll ett antal olika arter av borstmask?MVH/ Andreas Citera
Andreas K Postat 10 augusti 2005 Författare Postat 10 augusti 2005 Har googlat lite för att kunna luska ut vad det är. fram så var den bra lik en mantis, men bakkroppen såg mer borstmask lik ut. Ska försöka ha kameran i närheten av karet, så jag kanske hinner ta ett kort om jag ser den någon mer gång.MVH/ Andreas Citera
stigigemla Postat 10 augusti 2005 Postat 10 augusti 2005 Kanske det kan vara en liten revhummer? Trakeerna kan väl kanske likna tusenfotingsben litet grann. Citera
Andreas K Postat 10 augusti 2005 Författare Postat 10 augusti 2005 Jag får hem en bok om lägre djur i dagarna, om jag har tur så kanske det står något i den. Du har ingen bild på en rev hummer stig?MVH/ Andreas Citera
vahagn Postat 10 augusti 2005 Postat 10 augusti 2005 Är inte revhummer samma sak som mantisräka?! (Borta i sydostasien serveras mantisar på restauranger så jag gissar att ni syftar på samma sak). Citera
nemo Postat 10 augusti 2005 Postat 10 augusti 2005 Hoppar in & lånar tråden lite, Har läst innan om ngn slags fireworms fälla man kunde fixa själv.Men hittar ej något om det nu, ngn som har ngn länk/bild Citera
Connaissancen Postat 7 september 2005 Postat 7 september 2005 Jag såg också en lustig borstmask häromkvällen!Rödaktig, inte så mycket borst och med spröt/ben framtill... Citera
Andreas K Postat 7 september 2005 Författare Postat 7 september 2005 Något liknande som jag har alltså. Den jag sett verkar väldigt medveten om vad som finns omkring den, så fort man rör sig så åker den in i stenen snabbt som ögat. inte alls som dom andra borstmaskar jag sett. Uppträder din oxo lika nervigt?MVH/ Andreas Citera
Manks Postat 8 september 2005 Postat 8 september 2005 firewormfälla, kan det vara en damstrumpa som man angnat i ena änden och har ett litet pvc-rör vid ingången så masken smyger in och fastnar med sina borst i nylonstrumpan har jag för mig... Citera
Connaissancen Postat 8 september 2005 Postat 8 september 2005 Jo, den var ganska rädd av sig!Men inte lika rädd som vanliga borstmaskar är för ljus.Hoppas den inte växer mer bara, eller är farlig.Den var ganska häftig. Citera
petrol Postat 8 september 2005 Postat 8 september 2005 Försök att ta ett foto. Låter spännande!! Citera
Andreas K Postat 13 oktober 2005 Författare Postat 13 oktober 2005 Lyckades ta några skapliga bilder på masken. Har kommit fram till att det nog är en eunicid worm, eller rättare sagt Dimorb har kommit fram till det i sin tråd (pest eller inte pest?). en revbyggande mask, d,v,s en mask som drar saker till sig och limmar ihop dom mot varandra. Den jag har plockar mest korallgrus än så länge. men den har även hämtat tomma snäckskal och "limmat" fast mot stenen. Man ser div stenar den limmat ihop över strax över masken på bilderna.MVH/ Andreas Citera
Andreas K Postat 14 oktober 2005 Författare Postat 14 oktober 2005 Lyckades få lite bättre bilder på den. vad tror ni är det en stygging? än så länge verkar den fridfull,men man ju vet ju aldrig.Någon som har erfarenhet av en sån här mask?MVH/ Andreas Citera
matte54 Postat 26 mars 2006 Postat 26 mars 2006 jag måste nog bumpa den här tråden lite för dina bilder är väldigt lik en mask jag har i mitt kar ocksåden kommer alltid ut när man matar den är VÄLDIGT lång den brukar sträcka ut sig från sin håla kanske upp till en dm och endå sitta med "bakdelen" kvar i hålanväldigt lik den du har på din bild har inte sett den göra nått dumt men det va lite läskigt när man såg den Mvh Mathias Citera
Jaken Postat 26 mars 2006 Postat 26 mars 2006 Kanske en "bobbit worm"?http://tony-wu.com/article.php?aid=26 Citera
Andreas K Postat 1 april 2006 Författare Postat 1 april 2006 Min mask har börjat bete sig lite stökigt. Den har alltid dragit i små sten & snäckskal till sitt bo.Nu när den vuxit till sig så har den börjat dragit åt sig min hjärn korall som är ca 1 dm bred i hopdraget läge, så den är stark av sig. har fått flytta tilbaks den till rätt lägge vid 2 tillfällen.Har även sett att den drog in en död pepparmintsräka i sitt bo.MVH/ Andreas Citera
Andreas K Postat 19 juli 2006 Författare Postat 19 juli 2006 Igår så såg jag eunicid,en igen.Jag satt och fotograferade lite fiskar och koraller när jag såg att en trochus snäcka satt och ryckte väldigt fort.Vid en närmare titt så såg jag att det var masken som försökte dra in snäckan närmare sin bo-sten.Som tur var för snigeln så satt den på glasbotten med ett rejält fäste. kollade lite närmare runt stenen och ser 2 tomma snäckskal. Jag måste nog ta itur med den där masken snart.lägger upp några kassa bilder.MVH/ Andreas Citera
Ricke Postat 19 juli 2006 Postat 19 juli 2006 Fasen den masken verkar otrevlig läste om den lkite o den kan bli 3 meter, fast det verkar vara sällsynt. Du har inte märkt om den plockat något levande? Hur stor är den? Citera
Andreas K Postat 19 juli 2006 Författare Postat 19 juli 2006 Det levande jag sett den varit på är just snäckan jag skrev om, men jag vet inte om det var skalet den ville ha eller om den ville äta upp den. Den kanske är 15 cm eller nåt sånt.MVH/ Andreas Citera
Ricke Postat 3 april 2008 Postat 3 april 2008 Bumpar denna tråden, då jag gjorde en total rengöring av min levandesten så kom det ut en jättelång mask ur en sten som såg ut som denna, fast när det kom florerande ljus på den blev den neonblå, den satt i ett hål i stenen, men jag såg änden på andra sidan stenen så den är nog ca 30cm lång, jag höll på göra på mej när jag såg den i näven. Citera
-=Mr_B=- Postat 3 april 2008 Postat 3 april 2008 Oh my God.. Jaken, milde tid...Min första reaktion var "alien" och när jag surfade lite, blev det bara värre. Tydligen blir det där monstret regelbundet 2-2.5cm grov, och över 1 meter lång. Jag tror jag ska hålla mig till någonting mindre skräckingjagande som hobby, typ naken skydiving, utan fallskärm.(Visst ja, din länk Jaken, jag får en 404 på den)B! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.