Gå till innehåll

såg precis ett underligt djur.


Andreas K

Rekommenderade inlägg

Såg ett väldigt kontigt djur i karet precis.

det såg utt som en tusenfoting som var gulaktig i framkant &gick mot rött bakåt. Den hade minst 3 spröt frammåt. Jag såg ca 4-5cm av den. Nu till det underliga den hade 2 svarta klor eller armar som den skrapade på botten med. Den verkar kunna se också, det stack in i stenen så fort jag råkade röra mig. Finns det någon här på forumet som vet vad det kan röra sig om?..

tacksam för svar:?:

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Borstmask troligtvis. Jag tog bort några ur en sten genom att spruta in "stark" saltlösning, då kom 3 maskar ur direkt.

Jag ställde stenen i en plasthink när jag gjorde detta, man kan inte ta i dessa då deras taggar gör så att man kan kraftiga utslag på huden.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Lyckades ta några skapliga bilder på masken. Har kommit fram till att det nog är en eunicid worm, eller rättare sagt Dimorb har kommit fram till det i sin tråd (pest eller inte pest?). en revbyggande mask, d,v,s en mask som drar saker till sig och limmar ihop dom mot varandra. Den jag har plockar mest korallgrus än så länge. men den har även hämtat tomma snäckskal och "limmat" fast mot stenen. Man ser div stenar den limmat ihop över strax över masken på bilderna.

MVH/ Andreas

post-1572-14468912278667_thumb.jpg

post-1572-14468912278776_thumb.jpg

post-1572-14468912278891_thumb.jpg

post-1572-14468912278983_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

jag måste nog bumpa den här tråden lite för dina bilder är väldigt lik en mask jag har i mitt kar också

den kommer alltid ut när man matar den är VÄLDIGT lång den brukar sträcka ut sig från sin håla kanske upp till en dm och endå sitta med "bakdelen" kvar i hålan

väldigt lik den du har på din bild har inte sett den göra nått dumt men det va lite läskigt när man såg den :snurrig:

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min mask har börjat bete sig lite stökigt. Den har alltid dragit i små sten & snäckskal till sitt bo.

Nu när den vuxit till sig så har den börjat dragit åt sig min hjärn korall som är ca 1 dm bred i hopdraget läge, så den är stark av sig. har fått flytta tilbaks den till rätt lägge vid 2 tillfällen.

Har även sett att den drog in en död pepparmintsräka i sitt bo.

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Igår så såg jag eunicid,en igen.

Jag satt och fotograferade lite fiskar och koraller när jag såg att en trochus snäcka satt och ryckte väldigt fort.

Vid en närmare titt så såg jag att det var masken som försökte dra in snäckan närmare sin bo-sten.

Som tur var för snigeln så satt den på glasbotten med ett rejält fäste. kollade lite närmare runt stenen och ser 2 tomma snäckskal. Jag måste nog ta itur med den där masken snart.

lägger upp några kassa bilder.

MVH/ Andreas

post-1572-14468912863122_thumb.jpg

post-1572-14468912863256_thumb.jpg

post-1572-14468912863425_thumb.jpg

post-1572-14468912863594_thumb.jpg

post-1572-14468912863766_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Bumpar denna tråden, då jag gjorde en total rengöring av min levandesten så kom det ut en jättelång mask ur en sten som såg ut som denna, fast när det kom florerande ljus på den blev den neonblå, den satt i ett hål i stenen, men jag såg änden på andra sidan stenen så den är nog ca 30cm lång, jag höll på göra på mej när jag såg den i näven.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oh my God.. Jaken, milde tid...Min första reaktion var "alien" och när jag surfade lite, blev det bara värre. Tydligen blir det där monstret regelbundet 2-2.5cm grov, och över 1 meter lång. Jag tror jag ska hålla mig till någonting mindre skräckingjagande som hobby, typ naken skydiving, utan fallskärm.

(Visst ja, din länk Jaken, jag får en 404 på den)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...