Gå till innehåll

Leda in vatten i skummaren?


Chum

Rekommenderade inlägg

De flesta, om inte alla skummare (som är avsedda för bruk inuti en sump), tycks jobba med ett ensamt insug vilket gör att största delen vatten rinner förbi skummaren i sumpen. Kan det därför vara en fördel eller nackdel, eller oväsentligt, om man leder vatten från primäravrinningsröret direkt in till skummarens insug så att man mer eller mindre tvingar allt vatten genom skummaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, kan hålla med... men tror också att det rent teoretiskt innebär att även om flödet i sumpen är "anpassat efter skummarens kapacitet" så lär det vara en ganska liten del som sugs in varje gång vattnet passerar. Jag har en Deltec SC2060 och funderar på at leda in vattnet direkt från primärröret via en T-koppling där jag också leder in vattnet från biopelletsreaktorn. Kan det vara en bra tanke?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

under en lengre tid har vi provat at ha en skummare i början av supen med separat pump

och en i retur faket med separat pump flödet jenom summpen lå på cirka 500 liter mindre en vad

skummar pumparna vad på den förste summaren skumma på bra den sista skumade men inte lika mycke

men det kom skum cirka 25 % det har varit under ett halv år nesta etap ska vi göra lika dant men första skummaren ska vi kopla derekt

så cirka om 7 månader så kan vi se ett resoltat

obs ni får ursekta min stavning mitt retstavnings pogram strekar i dag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kan jag håla med om men en så stor skummare hade jag nog

kopplat direkt min egen uppfattning så får man alt vatten att skumma

vi får se om cirka en månad så ska jag börja med det nya testen

det ska bli roligt och se resutatlet

en fråga hur många liter är pumpen som pumpar skummaren

in och den som sitter i skummaren

och hur många liter har du i retur pumpen om du har en summp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Recirkulerande skummare var på modet "förr i tiden". Då leder man in vatten in i skummaren. Men det finns en anledning till att 95% av alla revakvarister stoppar en nålhjulskummare i sumpen som suger i sig vatten som far förbi. Det är nämligen så att har man en skummare dimensionerad för karets biologiska last som processar vattnet ett par gånger i timman är det fullt adekvat för att hålla vattnet fritt från organiska föroreningar. På det mest energieffektiva sättet.

Sen är det fritt fram att återuppfinna hjulet igen om man inte har bättre saker för sig, alltid lär man sig något.

Forcerar man allt avrinningsvatten in i skummarkroppen kommer inte vattnet hanteras på rätt sätt ändå utan bara fara ut från skummaren obehandlat. Jag gissar att den blir ganska svår att ställa in med.

En recirculerande skummare får längre kontakttid mellan luft/vatten men det tar längre tid innan vattnet processas av skummaren igen medans en vanlig nålhjulskummare tar hand om de organiska resterna på nästa tur genom skummaren så att säga då den hanterar vattnet oftare men kortare tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det verkligen spela någon roll om man har större genomflöde i sumpen än vad skummaren drar in? Det går väl igenom någon gång tillslut ändå, så tänker jag i alla fall! :)

Men det vore intressant att veta om det finns något fel i den tanken!

MVH

/Janne

Din tanke stämmer, såvitt jag vet. Det är dock att "elda för kråkorna" att ha så mycket flöde genom sumpen. Vad är anledningen till att ha så kraftiga returpumpar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din tanke stämmer, såvitt jag vet. Det är dock att "elda för kråkorna" att ha så mycket flöde genom sumpen. Vad är anledningen till att ha så kraftiga returpumpar?

Finns nog egentligen ingen större anledning men oftast har man ju inte möjligheten att anpassa det till skummaren utan hamnar över hellre än under.

Moderna DC-pumpar drar ju inte heller så mycket även när man har bra kapacitet.

Jag får också för mig att lägger jag mig lite högre i flöde så drar det lättare med sig mer skit som annars skulle lagt sig någonstans (men det borde väl kanske lösas med fler streamers eller bättre planerat flöde istället).

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er!

Jag har också funderat på varför många har så mycket flöde genom sumpen.

Om man har skummaren i sumpen så måste det ju finnas viss cirkulation mellan sumpen och huvudkaret. Rimligen är lagom i det här fallet lite mer än cirkulationen som är i skummaren. Säg max 3ggr vattenvolymen baserat på nedanstående.

Om jag minns rätt från klippet med Reef Dynamics så är lagom cirkulation genom sumpen ca 2-3ggr vattenvolymen. Hur de har kommit fram till det värdet vet jag ej, men han har skägg som jag och ser pålitlig ut :)

Om man vill öka effektiviteten (kontakttiden) i skummaren kan man antingen öka volymen på skummaren eller göra bubblorna mindre och fler.

En del skummare har en extra pump som bara cirkulerar vattnet i skummaren, förmodligen så ger det mindre bubblor och ökar kontakttiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men visst finns det fler anledningar att ha högt genomflöde i sumpen?

Jag har betydligt mer än vad skummaren tar... men då för att ge gott flöde åt kol och P remover som hänger i strumpor i mittenfacket samt att ge bra vattenflöde bakom stenen där jag lagt returen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att ha ett större flöde genom sumpen än vad skummarpumpen ger vet jag inte om det är rätt alltid. Vissa typer av skummare kräver ett visst flöde för att de ska fungera överhuvudtaget. på min Kz:a skummare kör jag 3000 liter-tryckfall. Ca 1500-2000 liter - tryckfall på returen.

Ett test kan ju vara att kolla på om skummaren slutar att skumma någon gång. Är det uppehåll på skummandet borde flödet vara tillräckligt genom sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För min skummare, Deltec SC2060 så anges den klara flöde på 2500L, i akvarium på upp till 1700L i volym. Jag har ca 500L volym med en returpump på 5000L/tim. Denna pumpar dock upp vattnet 180 cm, så kraften lär vara mindre än så...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...