Gå till innehåll

Viken skummare hade ni valt ???


Tedb

Vilken skummare hade ni köpt  

12 användare har röstat

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Rekommenderade inlägg

Hej sitter inför ett stort och svårt beslut. Jag har lusläst och letat och har till slut kommit ner till 2 st alternativ om skummare så hjälp mej välja rätt. Bubble King och H&S och schuran har jag skalat bort och kommit ner till antingen en Aqua Care 2000V pga att den skall vara lätt att ställa in och är fruktansvärt duktig på sitt jobb. Det andra altenativet är Deltec AP-702 pga precis samma anledningar plus att jag gillar de lilla fettot till bubbelfräsare. Priset är ungefär lika deltec något lite dyrare, Vilken hade ni köpt ???

AquaCare 2000V

acf110v.jpg

Deltec AP 702

AP702.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Ljudmässigt vet jag faktiskt inte hur det är med AC men Deltec är relativt tyst om man har ljuddämpare på luft intagen. Plats har jag gott om så det är inte något problem men högre skummare än de bägge vill jag inte försöka mej på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tittar man på prestanda i mängd vatten och luft som blandas så tycker jag Deltec skummaren verkar klara mer!

Aqua Care skummaren suger ju inte mycket mer luft än en turboflotor 1000!

Sen är väll AP702 en recirkulerande skummare som behöver matas med en separat pump eller få vatten från ytavrinningen medan 2000V suger vatten till skummaren genom samma pump som drar in luften.

Aqua Care 2000V suger 400 l luft/h och 1300 liter vatten/h

Deltec AP702 suger 1400 l luft/h och 2300 liter vatten/h

Jag skulle välja Deltec AP702 det är en mycket kraftfullare skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med, mycket svårt val.

Fast ibland kanske det inte spelar så stor roll att den ena är "bättre" rent prestandamässigt om det är ursvårt att få till en bra inställning som funkar med den.

För min egen del så är det av stor vikt att makapären är lättinställd...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att någon av de där 2 skummarna skulle vara svåra att ställa in. De är ju båda kvalitetsskummare och av vad jag hör så har de flesta bara stoppat i dem i sumpen och plugat i kontakten så har det funkat med skummare från de där 2 tillverkarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mej att H&S använder aquabee pumpar till sina skummare Deltec har eheim och känns som lite mer kvalite. Därför valde jag bort H&S men alla skummare i denna prisklassen verkar bra så man måste någonstans skala bort några. Bubble King hade varit kul att testa men dom är på tok för dyra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Janne ang H&S! De skummarna har ju även ett mycket bra rykte.

Siffrorna är från leverantörern själva. Jag tycker att man ska ta med mängden luft som en skummare drar in som viktig faktor.

Ja du Wrang min gumma tycker jag är taskig som har den avataren, heheh.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet ej riktigt men såg på deras sida att för samma kapasitet så är de ju ännu dyrare än deltecen.

A-200-2xF2001.jpg hittar ingen spec för denna skummare

A-200-2xF2001

Surface: 460 mm x 260 mm

Pump: 2x Aqua Bee 2001/38W

Max. Size Of The Tank: 1500 Litres

Input: 20 mm

Output: 40 mm

Skimmer Body: 200 mm

Height: 740 mm

men ja kör du med en deltec tycker jag ändå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har tagit den externa Skummaren som är högre och dyrare, går du på den interna som skall stå i en sump så blir den billigare. Ska du matcha två Eheim 1260 så får du ta 3 st. AquaBee 2001. Den interna med 2 st 1260 kostar 749 EUR på AquaPro.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog köpa aqua care mest p.g.a att det är en injektorskummare men nackdelen är att den kan låta lite mer men trots det så blir det nog aqua care men inte 2000v utan 3000V en annan som är trevlig är Gro tech HEA200 och HEA250 En kompis har HEA150 och den skummar på riktigt bra och är relativt tyst med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara för att de flesta har gjort det betyder det inte att det är bättre. Vad är det som säger att bubble king är skummarnas Rolls Royce? En Injektor är klart effektivast men de kan låta mera och det är väl därför de flesta har gått över till needle wheel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore ju märkligt om alla skulle välja att göra en sämre skummare. Om du tittar på BKs prestanda, detajarbete och kvalite så ser du + att den är lika dyr som en RR. Om man tittar på effektivitet så spöar needle wheel Injektor-skummaren med hästlängder. Det är bara att titta på jämförelsen Tommy gjorde innan i tråden. Den först länken var ju inte direkt opartisk och den andra har inte ens needle wheel med som alternativ.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok jag har väl utnyttjat min första livlina och rådfrågat publiken nu .. :-)

Frågan är avklarad och jag har numera en AP-702 som står å glänser jämte karet.

Om valet var fel eller ej får man nog aldrig reda på men jag tror helt ärligt att den gör jobbet. Tack för hjälpen alltid bra att få mångfasseterade meningar att luta sej på.

Tack än en gång

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag satt inför samma funderingar som du när jag startade mitt revakvarium, Aqua Care eller Deltec inte helt lätt.

Jag beslutade mig slutligen för Aqua Care (bättre genomtänkt konstruktion enligt mitt tycke) eftersom den var kompaktare (tar mindre plats) och endast hade en pump. Eheim pumparna är ju dessutom kända för sin kvalitet.

Jag tyckte inte om deltecs utstickande pumpar, skummaren måste tas upp ibland och göras rent och det är lätt hänt att råka stöta i tex dörr karm eller liknande och därmed kanske skada skummaren.

Du kan naturligtvis ta bort pumparna innan du flyttar skumaren, men jag tyckte det var en dålig konstruktion.

Annars är båda märkena kända för att ha mycket hög kvalitet och kapacitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...