Gå till innehåll

Viken skummare hade ni valt ???


Tedb

Vilken skummare hade ni köpt  

12 användare har röstat

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Rekommenderade inlägg

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Det enda jag vet är att AC är mycket tystare än Deltec, nu vet jag inte om de större modellerna är lilka som de mindre, men min AC 1000V låter säkert 50-70% mindre än min Deltec APF 600 som ja hade innan. MEn HS är säkert även de bra skummare, AC är ju lite dyra i Svedala men nu finns de ju på ett gäng e-shopar i Tyskland till klart konkurrenskraftiga priser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Deltecen har ju en större volym och därmed en effektivare skummning om man bortser från annat. Aqua care är väl en injektorskummare och stigröret är väl väldigt litet också. Deltec skulle jag ha valt. Jag är inte sämre än jag kan ändra mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde en snabb gämförelse på PWSS av likvärdiga skummare

Deltec AP 702 9300kr

Bubble king 250 intern 10700kr.

Det skiljer bara1400 kr. Då tycker jag det är värt det lilla extra med Bubble king. Som har endast en pump av yttersta kvalitet.

Marinakvariet har bra priser på BK också (köpte min där).

Som jag skrev i den andra tråden om BK hade jag en aquacarere 2000A (syresten) och var grymt missnöjd.

Nog för att 2000V är mycket bättre men den har dock samma klena konstruktion...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

Bubble king är ju troligen inte bättre än någon annan så att den blir värd det priset.

herregud - 10.000 för lite plast.

har man så mycket pengar att slösa bort så förstår jag ju att man vill ha en sådan.

tyvärr har andan med saltvattensakvarium gått över till att köpa de allra dyraste och nyaste prylarna. kanske för att sen visa upp det här på guiden och skryta lite.

invånarna & korallerna som är den intressanta biten har hamnat i skuggan för all teknikhysteri med att alltid ha det nyaste och dyraste.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bubble king är ju troligen inte bättre än någon annan så att den blir värd det priset.

herregud - 10.000 för lite plast.

har man så mycket pengar att slösa bort så förstår jag ju att man vill ha en sådan.

tyvärr har andan med saltvattensakvarium gått över till att köpa de allra dyraste och nyaste prylarna. kanske för att sen visa upp det här på guiden och skryta lite.

invånarna & korallerna som är den intressanta biten har hamnat i skuggan för all teknikhysteri med att alltid ha det nyaste och dyraste.

Nu blir jag tjatig, men vilken annan skummare klarar att suga 4000 liter vatten/h och 1500 liter luft/h på 45 watt?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Nu blir jag tjatig, men vilken annan skummare klarar att suga 4000 liter vatten/h och 1500 liter luft/h på 45 watt?

/Janne

behövs det så mycket då?

inte många här har kar på över 800L. då är det ju onödigt att köpa en sådan monsterskapelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har man sett en bk jobba,samt hur den är byggd,det är inga gjutna plastbitar som på dom flesta andra,det syns att det är verkligt fint arbete på dom,då då ändrar man uppfattning,kan hålla med om att det finns mycket dyra onödiga

prylar i hobbyn,men en skummare är hjärtat i systemet,obs jag har ingen k själv!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har man sett en bk jobba,samt hur den är byggd,det är inga gjutna plastbitar som på dom flesta andra,det syns att det är verkligt fint arbete på dom,då då ändrar man uppfattning,kan hålla med om att det finns mycket dyra onödiga

prylar i hobbyn,men en skummare är hjärtat i systemet,obs jag har ingen k själv!!

Jag skulle säga att returpumpen är hjärtat och skummaren är lunger samt lever ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

behövs det så mycket då?

inte många här har kar på över 800L. då är det ju onödigt att köpa en sådan monsterskapelse.

Det får du fråga de andra som har en, jag tycker det. Det är ju bra och lyfta ut skiten innan det blir näring(amonium, nitrit och nitrat) av den.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mest skummare för pengarna. Aqua medic Turboflotor 5000 twin. Om man har möjlighet så tycker jag att man ska ha en golvskummare.

Inte i det långa loppet.

Bk250int 10700 45 watt/h

Am5000T 7400 130 watt/h

-------------------------

----------3300 65 watt * 24 * 365 = ca:570 kr mer per år för Am5000T => 6 år * 570 = 3420

Efter en 5-6 år beroende på hur fort elpriset kommer öka, så blir BKn totalt sett billigare.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror fortfarande att man få ut mer skit ur denna skummare än med en liten skummare som BB eller liknande. Priset på BB är ju runt 14000-16000:- och AM 5000 twin kostar hälften så om 12-15 år så har de kostat lika mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
bara en fråga,vad kör du själv med,och hur mycket skit får du upp

red sea berlin airlift 60 och seaclone 100. var tänkt till 240L.

men nu skaffade jag 375L i stället så nu blir det hemmabygga av att.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror fortfarande att man få ut mer skit ur denna skummare än med en liten skummare som BB eller liknande. Priset på BB är ju runt 14000-16000:- och AM 5000 twin kostar hälften så om 12-15 år så har de kostat lika mycket.

Priserna ovan jag angav kommer från PWSS och det är bara 3300 kr skillnad i inköp, så jag tror mer på en 5-6år.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mest skummare för pengarna. Aqua medic Turboflotor 5000 twin. Om man har möjlighet så tycker jag att man ska ha en golvskummare.

Skojjar du eller?? Vad för tittar ni inte på en ATI bubble master den kostar bara 4000kr och funkar till 90% lika bra som en BK om man har lite större tankar typ 1000-1200l. Har man under 1000l funkar den till 100% likabra. Sen så kan jag säga att aqua medics skummare suger i jämförelse mot ATI

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag skojar inte Stefan! Jag har en 5000 single och jämför jag med alla andra skummare jag har haft så spöar denna skiten ur de andra. Jag vet inget om ATI bara att den verkar vara omöjlig att få tag i.

Janne.

Twinen tar 5000L vatten och ska man jämföra tillverkarnas löften och köpa en likvärdig då blir det en bubble king typ 450 och den kostar multum! Jag vet att de flesta inte vill ha ett redwood trä till skummare utan en liten nätt skummare under karet men en stor volym slår alltid en liten volym (uppehållstiden) sen har luftmängden och storleken på bubblorna också en inverkan. Inget snack att BB är en bra skummare för det är den och kvaliteten är säkert också kanon men en ny AM single kostar 6200:- på PWSS och en BB 12700:- och pumpen på AM drar 65w och BB drar 58w så din jämförelse haltar lite grann. Min personliga uppfattning är att en stor skummare slår en liten men jag förstår att inte alla kan eller vill ha en golvskummare. AM skummare är förövrigt skit det är bara baby,single & Twin som är bra till större kar, resten av deras skummare är inget vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...