Gå till innehåll

hagbards långa lilla


hagbard

Rekommenderade inlägg

Börjar verkligen få bukt med algproblemet nu..min lilla bio-pellets reaktor borde ha en stor del i detta..efter en vecka i drift tog jag bort fosfatremovern i strumpa för att inte få kaka på kaka.. Cyanon verkar knäckt för tillfället..Var på vippen denna gång att köpa redslime medel,men väntade o borstade bort dagligen.Senaste tiden har jag också börjat använda osmosen igen..Har verkligen ingen lust att på något sätt hjälpa detta otyg tillbaka..Det kanske har studsat rätt av sig själv,men för självkänslans skull känns det bra att man får effekt när man gör åtgärder. Kh förbrukas inte på samma vis längre..kanske beror på sps.ers bortgång?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kh förresten! Har en himla massa/volym lps..mätte igår kh 9..idag ett dygn senare kh 9 inte normalt..ni som doserar balling via auto..litar ni verkligen på det till 100? Menar har mätt kh mg ca en längre tid..och inbillade mig att jag hade en viss förbrukning..sen tvärstopp.o värdena sköt i höjden..hur ofta mäter ni? Och hur ofta får ni korrigera doseringen på doseringspumpen? Är det alltid förbrukning eller kan det gå i skov?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade en tumnagelbit stor montiporia som verkar ha överlevt..från handsstor o vävnadsdöd till lite livsgnista kvar i ett hörn..kul! Mätte salthalt idag med refraktometer och fick 1026 efter kalibrering..har mätt in saltet stadigt men får väga in mindre o mindre tycker jag enligt aquakalkylator..för skojs skull mätte jag med min gamla hydrometer och fick 1021! Börjar misstänka att jag inte får korrekt salthalt..kanske därför sps knäcktes?

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär ja! mätte mg 1200 och ca 380 idag huxflux? Måste gå en kurs..Ca mätte jag efter jag tillsatt mg och justerarat upp den nivån först.Högt högt högt long long time sedan vips lågt!var x-tra nogrann att rengöra mätkärlen och verkligen höll tungan rätt i munnen vid droppning med saliferts tester denna gång.Sicket pyssel!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Det tar emot..cyanon har kommit tebaks..euphyllia har krånglat...fulalger överlag igen fast i mitt tycke bra skötsel...måste i princip få detta väntkar på 150 liter att funka innan jag drar igång det långa stora...klarar jag inte detta klarar jag inte något annat tycker jag...varför krånglar det!!! Belatsningen är minimal..osmos eller inte gör ingen skillnad...Blir tokig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

För andra gången i ordningen så poppade locket upp på ica pellets reaktorn..innehållet ligger som bottensubstrat igen...antar att hålen i returen korkade igen..orkar inte..får se vad som händer..kan ju inte bli värre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Köpte ett nytt filter ehiem bio 240 innerfilter med enskilda filterkorgar..kan ladda dem med vad man vill..tex kol,fosfatremover,bio-pellets..verkade vettigt så väntkaret överlever sommaren kanske..princip som ett ytterfilter..eller nån sumphistoria

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 4 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Inför flytten nu snarast(ja om jag får manpower minst 6 man hehe) Tänkte jag så här: har en del glasrosor som mina 3 köpta peppermints inte brytt sig i...Om jag kör igång det stora o flyttar euphyllia dit enbart=lättflyttad ej fast vid sten..Jag vill behålla sten som jag tänkte flytta över senare.som är fulla i andra koraller samt rosor dåra.tanken är att jag ska beställa 1 filfisk samt 1 en fjäril kleinni och släppa lös dom på rosorna..kan iofs spara en liten euphyllia däri som ett test o se om de ger tusan i dom så de kan följa med sen..vad tror ni om det?

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hojtar till om du behöver hjälp är dock inget vidare stark men som arbetsledare rollen skulle jag nog kunna fixa :)

Tack för det..men arbetsledarrollen är vikt till mig..gillar att domdera o gapa hehe..men en strateg behövs nog ;)...har köpt ett par lister idag som ska monteras i över/underkant..meningen att karet ska glida på dom via fönstret som är täckt med liggunderlag i botten...Har även fixat riktigt najs korallgrus 20 kilo..10-12 mm för 19.75 kilot(billigt)..det ska vara grovt tycker jag...har väl i princip allt nu..men ska köpa strömförsörjning led...torr död sten..lutar åt marco rocks...samt salt...ska hämta filfisk imorron också..så får vi se om den är sugen på glasrosor..vill gärna ha med mig den levande stenen men inte rosorna...nytt .grus sten ska köras ett tag innan jag flyttar över är det tänkt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...