Gå till innehåll

hagbards långa lilla


hagbard

Rekommenderade inlägg

Lite observationer hitills med det nya lyset..sacrophyton har blivit mer kompakt..breder inte ut sig lika mycket som förut men verkar vara nöjd..har dock minskat ljustiden till 7 timmar från cirkus 9 förut..vad bör man ha?Annars var det nog bra tryck i GLO belysningen jag hade på 2 rör..högeffektiva reflektors på dom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag började sandvändarna snappa rejält efter flingfoder..vad roligt allt blir så mycket enklare då..gått som på nålar ang foder ett tag..det stod på nätet att man skulle ha väl ingången levande sand om man introducerade dessa till karet vilket jag hade.de har bökat runt i den rejält sen köpet så maten kanske börjar sina`? därav annat foderintresse?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för att vi fick komma och kika på ditt trevliga och välskötta rev! Nya ljuset blev ju kanon, led's hade blivit lite overkill i ett så grunt kar och färgerna var ju perfekta. :)

De nya korallerna från dig verkar trivas och har slagit ut fint. Ungarna har bestämt att vi också ska ha sån sandvändare som du :) Görbra när barna tjatar på maken om att köpa fisk ;) så inte jag står för allt salttjat.

Hade det inte varit trevligt att dra ihop en träff med alla saltisar i Karlskoga nån gång i höst?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för att vi fick komma och kika på ditt trevliga och välskötta rev! Nya ljuset blev ju kanon, led's hade blivit lite overkill i ett så grunt kar och färgerna var ju perfekta. :)

De nya korallerna från dig verkar trivas och har slagit ut fint. Ungarna har bestämt att vi också ska ha sån sandvändare som du :) Görbra när barna tjatar på maken om att köpa fisk ;) så inte jag står för allt salttjat.

Hade det inte varit trevligt att dra ihop en träff med alla saltisar i Karlskoga nån gång i höst?

:ler: bra val av ungarna..en mycket charmig fisk http://se.reeflex.net/tiere/1601_Valenciennea_sexguttata.htm fick reda på av handlaren att denna art är ett bra val av sandvändare..finns arter som skräpar ner mer..de tar sanden o simmar upp en bit o silar med följd att varken koraller eller sten blir särskilt förtjusta,,visst händer det att de gör just så men oftast sköter de sitt på plats..det andra får vi kanske starta en grupp om..vet om 4 du o kladd medräknade

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack för visningen av akvariet och för kaffet. Riktigt kul att se det live. Det var häftigt med ett så långt kar, man fick känslan av att det var mer än 200 liter. Korallerna verkade ju trivas finfint också! :) Trevligt att besöka andra saltisar så här på semestern!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack själv..inte ofta det kommer någon likasinnad o bedömer/tittar..speciellt inte från skåne! men nu hade du ju ärenden här uppe i vildmarken ;) så givetvis passar man på hehe..förövrigt riktigt trevligt att råkas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haft ytterligare en saltis på besök idag!I form av christoffer(kladd3) mycket givande,han hade den stora vänligheten att ta med sig kemilådan för div tester på det viktigaste..mycket spännande på min ära!Har aldrig mätt så utan bara med stickor... inför mitt veckobyte mätte han upp följande Mg 1230 Ca 380 Kh 7,7..vad sägs om det? är väl hyfsat va?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt att se det live dock så finns det en avsaknad av sps koraller ;)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Nja 2 arter fanns det :smiley24:..Sent om sider ska jag efter ditt besök få kontroll på Ca/Mg/kh så jag vet säkert....Delvattenbyten+lite abc+ verkar inte räcka till längre efter tillväxten man haft.

Ska prova några sps till då,nu när man har lite bättre ljus också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa redigt med sps snarast så kan du dragga dem till mig om några månader ;)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Haha! tror du så gott om mig :smiley9: Tänkte ge mig på att fragga montiporian och öva lite för kommande stordåd ;) Har en "kvist" som växer nedåt..klippa av med avbitare? fäster med superlim gel på en fraggsten? eller ska jag ta fram "knåddegen" jag köpte o fästa med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gav mig på glasrosor idag iform av grotech aipEx..något svårmanörerad spruta(man bör vara lätt på hand) men vilken show!total meltdown typ..observerade annars att en ros satt precis i kanten på en av mina stora sacrophyton..de hade pussats ett par dar utan att jag gjort något..när jag väl hivade fram sprutan satt glasrosen 5 cm därifrån den hade flyttat..och sacro var helt oskadd..rosen är nu till dom sälla jaktmarkerna..fick mig att lura på om sacrophyton kan jaga iväg dessa..eller om det var något annat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

korallerna har svarat bra på abc+ pulver ökning..igår kväll var det praktfullt.. alla uppumpade järnet makalöst fint..idag då gör jag mitt vecko byte som vanligt på en fjärdedel 30 liter..passade också på att möblera om lite och ta upp 2 sten som var infekterade av rosor..behandlade dom i en balja i utbytesvattnet med grotech aipEx...såg också att stenen var full i svamp under..gråa o vita o vitgul..gör det jag ska o lägger tebaks dom efter skölj i bytesvattnet...nu ser det ut som kris i karet..de flesta koraller reagerar med slemutsöndring o drar ihop sig..bytte kol o fosfatremover o hoppas på det bästa...kan svampen släppa gifter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några bilder post-6184-14468933907732_thumb.jpg

Första är en gråaktig svamp..kroppen är något större en en femkrona..skickar ut trådar på 6-7 cm

andra är en liten mussla i sanden

tredje är en trochussnäcka som det växer röda typ bubbelalger på hehe

post-6184-14468933907243_thumb.jpg

post-6184-14468933907469_thumb.jpg

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...