Gå till innehåll

hagbards långa lilla


hagbard

Rekommenderade inlägg

ABC+ skall doseras efter åtgång på Ca, men det kommer bli en obalans över tiden då man eventuellt får justera/stötta med foundation B(KH) och C(Mg) för att hålla uppe värdena. Tror det står någonstans i den annars ganska usla manualen.

Var ett tag sen jag kollade in här och det verkat gå bra för dig baserat på bilderna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Hagbard. I mitt 250 liters går det 2,5 dl ca, 2,5 dl kh och 1 dl mg per dygn med gemlas recept. mycke koraller som växer bra. ser ut så här för närvarande [ATTACH=CONFIG]118133[/ATTACH]

snyggt o många koraller! med dom mängderna i dosering du har är jag nog helt off..doserar torrt annars..är inte med på noterna om man säger så..får nog ihop en ica kasse full i volym ang koraller på mina 120 faktiska liter..är ju själva fasen att jag inte greppar detta..hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett litet positivt dilemma..har en montiporia digitata och senaste budet pavona som växer på en drömsten från triton..alltså växt upp från stenen..har märkt att digitatans utbredning på stenen skapar en liten bård runt om där inga kalkalger växer..pavonan verkar inte ha samma utan där ligger kalkalger emot...snart mötas de 2 hursomhelst...vad göra? ska jag dela på stenen innan konfrontation?1,5cm tillgodo cirkus

De har krockat en tid nu..kan meddela att montins tsunamiutbredning på stenen just där är stoppad..den förmodade pavonan verkar hålla emot..yttersta kanten ca 1 cm på montin verkar typ skållad..vitt o livlöst...skulle ju gjort något sa jag ju..men icke..nu när skadan är skedd kan man ju undra om det tar mer av montin eller om det stannar där mötet har skett..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ABC+ skall doseras efter åtgång på Ca, men det kommer bli en obalans över tiden då man eventuellt får justera/stötta med foundation B(KH) och C(Mg) för att hålla uppe värdena. Tror det står någonstans i den annars ganska usla manualen.

Var ett tag sen jag kollade in här och det verkat gå bra för dig baserat på bilderna :)

Det här var riktigt bra info för mig,Tack för det! ang usel manual har man funderat på hur det är ställt med en själv...trodde om man låg rätt typ att det skulle följas åt om man doserade!.. unikt hette det enligt dom själva..ca baserat läste jag också i en annan tråd..hmm..hur som helst har jag köpt fondation c nu för x-tra tillförsel mg..b var jag för snål för o tänker lösa med dubbelbuffer eller bikarbonat..passade också på att köpa salt som det är lite mer riv i..gör 8 procent byten per dag tills jag får grejjerna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick det nya saltet i dag redsea coral pro..samt foundation C= magnesium..veckobytet skulle vart på fredag..underhållit med 8 procentiga byten per dag och lite kh pulver för att invänta min beställning och min senaste mätning..byter 30 liter idag och mäter magnesium 1170! Måste ha förbrukning järnet..tillsattte 130 ml C så jag fick magensium 1320 i en hast..mer en 50 ppm i ett svep insåg jag argh!..gjort är gjort..mätte sedan de andra: Alltså magnesium 1320 Ca 450 Kh 9.8...kh kommer jag mäta imorron igen..kan jag ta de andra på typ lördag kväll för o se min förbrukning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räcker ju egentligen med att du mäter KH.

Hade du tänkt dosera med Balling framöver?

Jag tycker att balanserad Balling är klockrent och enkelt. Du lägger Mg, Ca och KH på en bra nivå och sedan korrigerar du egentligen bara för förbrukningen av KH:t så följer Ca med. Mg till viss del också då det finnas i 3:e dunken med salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räcker ju egentligen med att du mäter KH.

Hade du tänkt dosera med Balling framöver?

Jag tycker att balanserad Balling är klockrent och enkelt. Du lägger Mg, Ca och KH på en bra nivå och sedan korrigerar du egentligen bara för förbrukningen av KH:t så följer Ca med. Mg till viss del också då det finnas i 3:e dunken med salt.

En lång historia..men kortfattat har jag inte mätt som man ska på 2 år eller typ aldrig..nu har jag väldigt stor korallmassa på få liter..så jag beslutade mig för att dosera o följa upp..köpt mg/ca/kh test med bra datum på...brottas med tillsatser just nu..doserar torrt manuellt typ..antar det är balling också?...svajiga värden dock..verkar ha en väldigt stor förbrukning..har kört på redseas produkter en tid

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du väl vet förbrukningen per dygn så är det rätt lätt med Ballingen.

Du ställer in doserpumpen för att kompensera för förbrukningen i KH och dubbelkollar ett par extra gånger den veckan så att det ligger stabilt.

Efter det så kontrollmäter du KH ibland för att se om doseringen måste korrigeras lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du väl vet förbrukningen per dygn så är det rätt lätt med Ballingen.

Du ställer in doserpumpen för att kompensera för förbrukningen i KH och dubbelkollar ett par extra gånger den veckan så att det ligger stabilt.

Efter det så kontrollmäter du KH ibland för att se om doseringen måste korrigeras lite.

tyvärr har jag ingen doserpump..men däremot en väldig förbrukning..hur som helst doserar jag manuellt...skulle tro att jag har koraller som fyller 3 rsm 130d vad jag sett.. redigerar till 4

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha. Låter som att de 1000:- en doserpump kostar kan vara väl investerade pengar då. Med stabila värden så skulle säkert korallerna trivas än bättre.

Ju större förbrukning desto svårare att hålla efter värdena manuellt. Som du redan märkt..... ;)

nja jag är på mitt kar som en hök varje dag,,vad skulle jag annars göra? du menar att en doserpump är smartare än jag?Det är ju snudd på oförskämt! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

-boxingmina euphyllia sitter på rad o väntar på veckobytet man kan se det trots tillsatser...vi har ju känt varann ett tag nu .."alla" värden ligger bra efter dosering så de får vänta en vecka till

nitrater fosfater har jag dock inte koll på..bör vara ödmjuk..hur som helst börjar man tröttna på detta kar...vill ha ett långt större

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

från att vara krypande över en sten börjar den växa upp nu..färgen är ok nu också..vad tycker du andreas?

Du tyckte ju att man borde få färg på denna montiporia från det beiga jag hade..du hade rätt..lite mallig är jag

post-6184-14468934276915_thumb.jpg

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...