Gå till innehåll

hagbards långa lilla


hagbard

Rekommenderade inlägg

snygga

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Ja visst är dom..fick på en skräpbild allt som oftast typiskt.tycker de är finare live..valde mellan dessa och 2 acropora= samma pris...stod inte så länge o funderade..inget ont om acroporerna de var också fina..men de här gillade jag mer 8 cm åt alla håll..cirkus som en tennisboll i diameter

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gonioporan börjar titta fram nu...har vart hermetiskt tillsluten i 4 timmar sen intro..lyset har gått ner i etapper sen dess..skuggsidan började först att titta fram..nu är det bara 2 blå rör kvar innan släck..o fler polyper tittar fram...ska väl inte dra för stora växlar ännu men det verkar som den är lite ljusskygg`?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt! Snart är du också fast i sps träskets härliga värld:smiley20:

Får börja med och försöka hålla dessa vid liv..debuterade i mätvärlden för att försöka hålla det målet...fin bruksanvisning på svenska ,man ska inte kunna missförstå den.

Följande värden fick jag (salifert) med en salthalt på 1.026(refraktometer) Magnesium 1310 Kh 8,3 och håll i er nu Calcium 580! går det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-6184-14468933992704_thumb.jpgFörstår inte varför inte denna skulle gå? :) stödmatar den med röda plankton/cyclops-eez fryst efter råd på nätet..pumpat upp sig jättefint..passade engelskt namn flowerpot..kan det vara en G.stokesi? fick det namnet..Kollade snarlika gonioporor och inte helt lätt att artbestämma...även svårighetsgraden verkar skilja sig markant. Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bytt ett par rör i min "nya" ramp från min gamla, blått mot blått(som jag inte haft så länge) böt också ett rött rör mot det jag hade förut..som också är rätt så nytt 18000k men dock inte blått...så fyra blå rör och 2 mot det vitare hållet...det röda röret gav häftiga färger men tveksam till nyttan,kanske också direkt onyttigt vad jag läst på sistonde. Allt rullar på bra nu annars..cyanon är borta..koraller växer på..sen jag började med pulver typ balling med kalium tillsats så har montiporia blivit grön..tack för det andreas!..även manne! som jag kanske sa emot ang tillsatser har visat sig ha rätt..gillar för övrigt att ifrågasätta standard teorier..så man verkligen gör klart för sig vad som gäller för sig själv...var lite orolig ett tag för min ökande belastning av fisk..men hitills verkar det gå bra..ang mina senaste sps o lps så är jag fortsatt mallig..tror nog jag kan få dom att överleva :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens värden efter jag bytt en 1/4 del igår 30liter

Salthalt 1.025, Ca 500, magnesium,1230 ,kh 5.7!..vingade i 6 gram bikarbonat i 120 l totalt vatten som åtgärd...famlar lite i mörker..inte min starka sida om man säger så..under veckan så har jag också haft i bikarbonat vid 2 tillfällen a 3 gram..samt 1 mått 5ml reef fond. abc+ (red sea)..med tanke på 1/4:e vattendelsbyten varje vecka också, verkar jag ha hög förbrukning..kanske inte så konstigt med stor korallmassa på få liter..hur ska jag få snitz på tillsatser? känner mig rent av dum ang detta

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens värden efter jag bytt en 1/4 del igår 30liter

Salthalt 1.025, Ca 500, magnesium,1230 ,kh 5.7!..vingade i 6 gram bikarbonat i 120 l totalt vatten som åtgärd...famlar lite i mörker..inte min starka sida om man säger så..under veckan så har jag också haft i bikarbonat vid 2 tillfällen a 3 gram..samt 1 mått 5ml reef fond. abc+ (red sea)..med tanke på 1/4:e vattendelsbyten varje vecka också, verkar jag ha hög förbrukning..kanske inte så konstigt med stor korallmassa på få liter..hur ska jag få snitz på tillsatser? känner mig rent av dum ang detta

Justerade upp kh till 9 igår..ett dygn senare alltså idag mäter jag 6,2! Kan man ha en sådan naturlig förbrukning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade det här i en annan tråd..gör ju inte saken enklare för mig direkt att veta min förbrukning..men med högt ca och 1.025 kanske jag ska beakta detta?

Citerar Claes_A

En sak att fundera på är om du inte slåss mot kemin vad gäller ditt KH? Visst kan KH sjunka i en snabb takt vid biologisk förbrukning men det kan också röra sig om icke-biologisk förbrukning.

Naturligt saltvatten har ett KH kring 6-8 (snarare 6-7 egentligen...). Har man höga nivåer av kalcium och fullstyrkesaltvatten (kring 35 PSU) så kan man få en ganska hög spontan hastighet av utfällning av kalciumkarbonat om man upprätthåller högre KH än naturliga värden. Det handlar i de fallen alltså inte om biologisk konsumtion utan om ren icke-biologisk förlust.

Visst kan man hålla uppe KH med regelbunden dosering av Ballingsalter/etc, men jag frågar mig vad man vinner på dessa förhöjda KH-värden? Kanske man ska överväga att låta akvariet anta ett mer naturligt KH-värde på 6-7 istället så behöver man inte slåss mot kemin?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Calcium och karbonat har tillsammans en bestämd löslighet. Men det är inte riktigt så enkelt som det låter för magnesium bestämmer storleken på de två. I och med att du har lite lågt magnesium kan du inte ha höjda värden av de andra. I naturligt saltvatten är det ungefär 400 i kalcium, 7 i kH och 1300 i magnesium. Mycket högre Ca och kH kan man inte ha med den magnesiumhalten och du har lägre än så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja.jag blir inte klok på detta..jag använder samma salt och gör likadant..men efter jag börjat mätt sjunker mg stadigt..bytte en 1/4 del idag igen ca 30 liter..och fick mg 1170..ingen ide att fortsätta med de andra testerna efter det...redseas abc+ har jag minskat doseringen på däremot..ca blir skyhögt.. det är väl därför mg sjunker att jag inte doserar samma mängd...doserar jag detta enligt de själva unika allt i ett pulver så kan jag få acceptabel mg nivå men Ca på för hög..får väl köpa enbart mg för o ställa rätt det då först o främst...kanske rent av skippar denna produkt hädanefter..verkar inte funka..saltet lovar mg 1230..men också när jag haft acceptabel mg nivå sjunker kh snabbt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inbillar mig att jag inte har någon buffer/marginaler i kapacitet typ i förhållande korallmassa kontra volym..skojjade med LN ..men jag har en väldigt stor massa koraller på 120 faktiska liter..mängden euphyllia huveden totalt fördelade på 7st ligger mellan 35-40..en annan lps tennisboll uppumpad..4 rätt så stora sps..tennisbollar*2 handflata*1 pingisboll *1 mjukisar väldigt stora(big)..kalkalger mycket...ni som har mycket koraller i era kar vad doserar ni för mängder balling? Det ser bra ut annars..det växer så det knakar vilket är kul..men lite jobbigt i längden att upprätthålla nivån..dax att skaffa mig mer liter mina mått gör sitt till att kanske ha mer koraller än mina kemikunskaper/utrustning klarar av.

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...