Gå till innehåll

hagbards långa lilla


hagbard

Rekommenderade inlägg

Från det ena till det andra är det äntligen dags för ett stort kar????

Sent from my iPad using Tapatalk HD

nja..har ju ett stort kar hehe! bottenyta på nästan en halv kvadrat 1,6*0,3..simyta för mina clowner som ändå bara står i ett typ hörn o vaggar..jag har haft stora kar på 3 meter i sötsvängen men måste banta ner utgifterna här.betydligt dyrare att driva ett tropiskt rev har jag märkt.men visst ett percula 120 skulle sitta fint om man får hugg på ett sånt till bra pris och man just fått bonusen på jobbet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skämt o sido detta med att titta in från långsidan,men faktum är att man ser ev algbeläggning på frontrutan betydligt lättare från sidan..det kan se bra ut rakt framifrån..men så är icke fallet alla ggr när man tittar från sidan i ett långt kar(borde ju vara så i alla kar?)kolla får ni se hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en fundering över ev fara med att låta mina sacrophyton breda ut sig så de "slickar" mina sinularia o monteporia...kan de skada varann? finns plats att möblera om ännu..men det börjar bli trångt..mina euphyllia o skivor har jag på behörigt avstånd från andra,,tacksam för svar

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en fundering över ev fara med att låta mina sacrophyton breda ut sig så de "slickar" mina sinularia o monteporia...kan de skada varann? finns plats att möblera om ännu..men det börjar bli trångt..mina euphyllia o skivor har jag på behörigt avstånd från andra,,tacksam för svar

Sarcophyton kan ibland ha ganska kraftigt nässelgift. Så man ska vara lite försiktig med den så den inte förpestar livet för andra koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sarcophyton kan ibland ha ganska kraftigt nässelgift. Så man ska vara lite försiktig med den så den inte förpestar livet för andra koraller.

jag har hört av stig att det kan vara fara om div..men det jag är ute efter är direkt kontakt..mina kan vara 3.5 cm tentakler nu..man gruvar sig alltså

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Redigerar tentaklerna till max 3 cm..man kan ju vara en dramaqueen ibland hehe...annars harjag en annan funderering,,som ni alla vet är jag ingen mätnisse..jag har en stor korallmassa i relativ liten vattenvolym..har märkt en tillbaka gång på kalkalger på bak rutan! korallerna ser bra ut annars...hmm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer du till Göteborg nästa helg,,,, det vore riktigt kul att råkas.

nja! vet inte om jag kan vara i möblerade rum typ..eller också jobbar jag..sätter en slant på jobb..jobbar 3 av 5 helger de andra 2 verkar svårt med tanke på möblerade rum hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
[ATTACH=CONFIG]112829[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]112830[/ATTACH] tillväxt! lite nyfiken på det som växer ovanför montiporian..mycket mindre polyper än den o skimrar i grönt i verkligheten

Har ingen aning. Men vilken j***a tillväxt du har. Bra jobbat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man ser ju inte tillväxt i vardagen..men när jag ser tillbaks till okt 13 är det ju rätt så coolt faktiskt..sen mina 2 ocellaris kom inte med på bild..de är 25 cm ur bild..deras favvoplats..hehe..de är väldigt stationära typ..sen hade jag en fundering om minskad kalkalg tillväxt på bakrutan..är det korallerna som snor så det inte räcker till dom? får jag helt enkelt börja mäta o sluta höfta i balling?vad det verkar så vinner korallerna över kalkalgerna?

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste skärpa mig förövrigt nu när korallmassan blivit så mycket mer..tillsatser ska finnas hemma! har dock bytt vatten idag men det räcker inte...nu har jag bara stickor att förlita mig på men de har ju funkat förut..tror inte de skulle visa fel helt plöstligt...jag vet att man inte litar på dom men jag använder dom som indikation typ..bättre än inget sen har det gått bra hitills med den metoden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hade storfrämmande idag från medlem i en av världens äldsta akvarieklubbar,,stockholms akvarieförening..han har vart medlem sen mitten på 70 talet..och han verkade impad faktiskt hehe! Lite mallig kände man sig :nöjd: ( avdelning skryt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Belysningsuppgrade går med snigelfart..har ju topptillväxt med 2*54 watt t5 1st fluval power 18000 k(fast det ser vitt ut) och ett marine glo blått utan kelvintal..vill ta bort marine glo blått o ersätta med aquastar 10000 k och tillföra http://www.akvarieshopen.com/akvarietillbeh%C3%B6r-21/akvariebelysning/led/solar-stinger-sunstrip-starterset-1200mm-deep-blue det kan väl inte skada? inbillar mig bättre ljus och kunna styra ramperna med deepblue led som starter o avslutare..t5 går på typ 5 timmar

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har märkt av att de copepods som överlevde pagganelles efter uthoppning har ökat i antal..eller de är överallt typ..clownerna står bar på sin plats o vaggar som vanligt..inga hunters direkt...vore kul o få tag på en mandarin borde gå..+ att man kan köpa.Sen.upptäckte nån sorts avknoppning från sacrophyton idag...växer sig fläskig minst sagt..det bidde nån sorts bula på den som såg skum ut..ryckte lite på den med tången o fick en sån där flugsvamp i adventsstake i den typ i stl..la den i sanden så får vi se vad som händer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...