Gå till innehåll

hagbards långa lilla


hagbard

Rekommenderade inlägg

Hej! Det är ett snyggt akvarium du har! Gillar måtten samt innehållet i burken :) Visst är det kul med fraggar av alla de slag men min fru är inte lika entusiastisk :) när jag visar vad som händer i mitt akvarium he, he, he. Imponerad av ditt akvarium hur som helst!

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

moderkorallen har tjurat sen födseln o vägrar visa sig..ungen om man kan säga så har blåst upp sig rejält och ser jättefin ut nu..skumt..man blir inte klok på sacrophyton..det kanske inte är som man inbillar sig?---Jag nämde också för en tid sedan att en euphyllia fick typ en utväxt från mjukdelarna..alltså att det växte ut ett kalkskelett därifrån--det har nu lossnat från #modern"---och har blivit en pytteliten egen korall..hmmm...förökar sig euphyllia så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-6184-14468933591082_thumb.jpg Sådärja modern är med i matchen igen..35cm* 23 cm och budskapet är ge mig mer plats hehe de slår i stenen på sidorna så de viker sig..de äro 2 i ärlighetens namn men ser ut som en..ska nog sära på dom.."Stjälken" på den högra har en diameter som en falukorv :smiley20: Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Pavona cactus helt klart. Hade en fragg som växte ut på en sten för att till slut börja växa uppåt, den såg exakt likadan ut som den gröna på bilden.

Bilder från Google:

pavona.jpg

Lettuce_Coral_ps.jpg

Vill inte vara sådan, men P. cactus är ju slät? Jag har en sort som är identisk med de på bilderna (fluffig) och den har jag identifierat som P. decussata...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant! Tack alla för input vad det kan vara! Porites var det senaste budet(kan mycket väl vara,ormet brukar vara träffsäker)..dock från en sämre bild..möblerade om lite och fick till en bra bild för en gångs skull..ska bli kul att följa utvecklingen av denna..den har någons sorts vårtliknande utväxter och pyttepolyper..storlek just nu cirkus som 3 femkronor och har ändrat färg från beige/grönskimmer till grön

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens pyssel..har märkt att euphyllia parancoora inte får växa för mycket..skuggar sig själv typ..tog fram avbitaren på en 15 huvuden stor del idag o delade på halva..ett huvud verkar riktigt stridslysten..har haft framme sweepers en tid..kan inte fatta varför..inte i närheten av något..första gången på dryga 2 år jag ser det..även efter delningen o omplacering så är krigar tentaklerna ute..intressant! passade även på att byta perlonvadd i snabbfiltret o klacka i en liten skopa bikarbonat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En ny klippning idag 14 huvuden stor som skuggade 2 i klungan..de gillade det de 2 som var i skuggan..Sen har jag förlikat mig med med mitt ljus o ynka teknik att jag kanske inte ska ge mig på sps..har 2 arter som växer från stenen men kanske inte från sin bästa färggranna sida..hmm får se hur det går

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Snyggt som vanligt! Hur sköter du akvariet gällande vattenbyte? Övriga tillsatser? Min euphyllia mår bra av vattenbyte varje vecka, tillsätter inga andra spårelement.

Mvh ante

standard är 15 liter per vecka alltid..nu i dag har jag köpt tillsatser typ balling med skruv .har gjort det förr med tills det tagit slut,,men har inte märkt något...har inte använt fosfatremover på drygt 6 månader..kanske jag ska det ett tag nu..börjar märka på sanden igen...den senaste 7 dagars jag är inne i har jag bytt 20 + 25 och tänker till helgen byta 40 liter,,gör sådana ryck då o då..fråga mig inte varför..annars med mina euphyllia ser jag direkt om jag slarvat ibland..annars fyller jag på med en höft med bikarbonat eller 3 buffer tropic marine..på nån vänster lyckas jag få till det..makalöst kanske?

jag måste också säga att jag har mycket liten belastning av högre djur...det vill jag syna nu i sommar..så fisk ska in..funkar inte det så är det nog ingen ide fortsättninsvis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sonens blivande svärmor var på besök idag på lite kaffe..råkade snegla till på karet utan att jag nämde det..ohh vad fint med saltvattensakvarium! (bådar gott),,hon tog ett par kort..på dessa! sträck på dig ikola! post-6184-14468933744193_thumb.jpg

post-6184-14468933743969_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Är det en fragg från stjärnpolyp på ena bilden? Snygga bilder förövrigt :) Min euphyllia kan ibland se något dassig ut men återhämtar sig efter några timmar. Antar att det är normalt och har igentligen dragit en paralell till hur sarcophyton ser periodvis.

mvh / ante

ja ena bilden är stjärnpolyp..annars euphyllia kan dra ihop sig lite ibland,,men om man har flera kan man utesluta att något är fel..eller för den skull bekräfta m något är fel eller iallefall vara beredd på åtgärd..vilket jag tycker ett delvattenbyte är..sacrophyton däremot kan tjura betydligt längre..de gör sig av med div skinn o sånt när de växer..behöver inte vara något fel..fast man blir otålig efter några dagar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

]Ivrig som en unge,,snart kanske det kommer det flöda 324 watt över mitt långa lilla..så här ljuset idag [ATTACH=CONFIG]116284[/ATTACH]

108 watt

köpte ikolas gamla lyse..har ännu inte fått den på plats..fiskköp o div vård gör att jag inte hinner i helgen..ska dra till västkusten en vecka..ska mecka upp den när jag kommer hem..tror det blir amazing ljus över 30 cm vatten 6*54 watt..bilder kommer när jag fått upp den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...