Gå till innehåll

Målar soda ( höja ph)


gordan_

Rekommenderade inlägg

Totalt okontrollerbart för vanligt hemmabruk. skulle absolut inte använda det utan en mycket bra styrning. pH kan gå upp till 12 i ett nafs. Vill du stabilisera pH kring 8.3 ta då 100 gram bikarbonat - ta ut 20 gram från dessa 100 gram och rosta det i ungnen 20 min på 200 grader. Blanda ihop delarna igen (noggrant) och använd denna blandning för att justera pH och stabilisera KH

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Natriumvätekarbonat, bikarbonat

Man bakar för att koka bort väte helt enkelt.

Funkar kanon för att få karbonatet mera basiskt.

Eller om man så vill mindre surt:)

Resultatet av bakningen blir Natriumkarbonat.

Ja kör med 10% bakad karbonat 90% Bikarb i min balling

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Totalt okontrollerbart för vanligt hemmabruk. skulle absolut inte använda det utan en mycket bra styrning. pH kan gå upp till 12 i ett nafs. Vill du stabilisera pH kring 8.3 ta då 100 gram bikarbonat - ta ut 20 gram från dessa 100 gram och rosta det i ungnen 20 min på 200 grader. Blanda ihop delarna igen (noggrant) och använd denna blandning för att justera pH och stabilisera KH

MVH Lasse

Liten fråga, jättedum säkert men ändå... varför tar du ut 20% för att sen använda 10% i mixen? "Försvinner" över 50% av de 20g i ugnen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten fråga, jättedum säkert men ändå... varför tar du ut 20% för att sen använda 10% i mixen? "Försvinner" över 50% av de 20g i ugnen?

Den riktiga doseringen är 84 % bikarbonat och 16 % karbonat om jag kommer ihåg rätt - då blir det 8,3 ungefär. LN21 använder 90 bikarbonat och 10 % färdig karbonat och hamnar då på ca 8,2-8,3 skulle ja tro. Jag utgick från 8 delar bikarbonat oc 2 delar bikarbonat som man rostar - tanken var då att komma någonstan nära 84% bikarbonat och 16 % karbonat eftersom den rostade bikarbonaten tappar lite i vikt som du antar. Det är ingen rocket science det här - det måste bli lättförstått också. Du kan ta ut 15 % och rosta det så hamnar du nära LN21

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur blandar ni upp det sedan och doserar det ? ( om man inte har doseringspump?

hur räknar man ut det för att höja det med 0.1 / liter vatten ? formel?

Har tipsat om det säkert hundra gånger förr, men väl värt det igen. :)

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?17505-Saltvattenskemi-f%F6r-dummies-verison-1

Läs på sidan 16/17 samt appendix A.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en del balllig preparat men ingen bikarbonat, har aldrig använt något av detta helt nytt för mig

magnesuimchlorid Hexahydrat <- höjja mg?

calciumchlorid dihydrat <- höjja ca?

Natriumdydrogencarbonat? <--- ?

Natriumchlorid-freies salz <--denna är för kh?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tipsat om det säkert hundra gånger förr, men väl värt det igen. :)

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?17505-Saltvattenskemi-f%F6r-dummies-verison-1

Läs på sidan 16/17 samt appendix A.

Tack men 20g/100l och mät sen och dosera därefter ger mig inget

För att leka med tanken

Ph= 8,1

Volym= 200l

Man slänger i 40g

Så nu mäter man är då risk att man har kommit över 8,2?

Det framgår inte hur mycket man höjer ph med 20g/100l

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Natriumdydrogencarbonat? <--- ? = bikarbonat :)

Tanken med min blandning är att man doserar den för att få KH där man vill (8-10) och då kommer pH att stabiliseras mot 8,3. Mängd kan aldrig förutses. Använder man bara bikarbonat så går pH in mot 8 i stället. Har man för dålig förbrukning och KH minskar långsamt (lite att sätta till) så kan man öka andelen bakad soda i stamblandningen - försiktigt....

MVH Lasse

När ni väljer en referenspunkt för pH tagningen så är det bäst att mäta strax innan huvudljuset släcks (då är pH högst)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har doserat detta i pulver form väldigt länge men nu tänkte jag göra en lösning av det. Har glömt hur mycket vatten man skulle blanda förhållande till pulver för höjning si och så mycket /100l vatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har doserat detta i pulver form väldigt länge men nu tänkte jag göra en lösning av det. Har glömt hur mycket vatten man skulle blanda förhållande till pulver för höjning si och så mycket /100l vatten

Blanda 80 gram i 1 liter vatten. För och höja kH värdet med 1 går det åt 37,75 av denna lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...