Gå till innehåll

Matpipetter/matsprutor?


Chum

Rekommenderade inlägg

eller lättaste DIY skohorn modell långt trär igenom en luftslang genom upphängnings hålet för gummisnodd i andra änden för att hålla fast slagen och en 5-10ml spruta passar i luftslangen. Beroende på önskad vinkel på slangen kan man ha en snodd i båda ändar :)

Dock inget svar på din fråga men jag ej funnit några billiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv letat med ljus o lykta efter vad jänkarna kallar turkey baster men ej hittat i Sverige. En mycket bra DIY lösning som jag fick här via guiden är att ta ett 5mm grönt akvarie rör. Köpa ett paket revaxör på appoteket, slakta o ta gummiblåsan därifrån o vips har man en mycket användbar motsvarighet till turkey baster för en dryg 100ing.

Skickat från min HTC Desire S via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Turkey baster finns på eBay.co.uk och kostar 20:-

En tunn korallmatare hittar jag däremot inte. 3mm innerdiameter är för mycket tycker jag om jag ska mata med spsfoder.

Det närmaste jag kommit är 30 cm långa kanyler på eBay.com. Jag skulle gärna ha 10-15 cm mer för att slippa stoppa handen i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ormet, de T.B är inte så långa som behövs och som du kan göra akvarierör + revaxör blåsa, men om det nu inte passar så kanske en sådan här kunde göra jobbet.

http://www.shop-meeresaquaristik.de/product_info.php?products_id=10033

Skall hämta ut en leverans med en sådan idag så jag kan ju ge en review lite senare om någon är intresserad. Jag tänkte använda min för glasrosbekämpning men för den mer finstilta LPS/SPS matningen borde den passa utmärkt också. Vi får se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja den kanske kan funka... även om den inte är transparent. På Fish-Street så står det att det kan ta ganska lång tid med frakten på en sådan eftersom paketet tydligen är "skrymmande". De tar heller inte ansvar för om den går sönder vad jag kan se...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut =) Vad är det för dimension på röret? Finns i akvariebutikerna antar jag? Är det inte lite "vingligt" dock? Jag tänker när du ska punktmata och vattenströmmarna kanske får den att vobbla omkring? Fast du kanske stänger av vid matning? Ett annat problem kan ju vara luften i röret som gör att det vill flyta? :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...