Gå till innehåll

Shit Happens gäller inte bara gröngölingar


Lasse

Rekommenderade inlägg

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det finns gott om lägre djur i det karet så det Dykaren säger kan spela roll - tycker bara att om det var en allmän förgiftning eller syrebrist så skulle annat drabbats också - vilket det inte har gjort. Vet dock inte om min pistolräka - som varit med sedan karet startades för ca 6 år sedan - klarat denna gång - gobyn har jag hittad död.

@ Petnym: Jo - det finns det planer på - det fanns 5 stycken ganska känsliga kardinaler samt min räka och goby - de sörjer jag - däremot innabar denna olycka att den elaka terrorfisken 6-liner kom bort. Planer finns - mycket plattmask - 2 mandariner kanske.... wtemorella kanske...

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket tråkigt att läsa!........Orsaker o teorier har du nog bäst själv koll på. Men en liten fundering:Du skriver att det hänt liknade 1 gång förut i detta kar,hade du samma upplägg den gången? tex skumfiltret....de ända 2 ggr jag minner mig med fisk som mår pyton är i sötvattensvärlden...då var blå filtermatta skurken om den fick sitta för länge...oavsett hur mycket man kramade ur den så var det lågt flöde egenom efter nått dygn.tycker de förlorar sin spänst med tiden....Har väl inga vetenskaps... men kan tänka mig när baskeluskerna dör pga flödet så händer det dåliga grejjer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det hade samband med strömavbrottet. Inte heller med svavelväte i ngt filter. Snarare att min pistol grävt fram en gasficka i substratet under min LS. Sist det hände så var det nog med 70 % säkerhet det som hände. Då påverkades fisk som höll sig nere i en grotta medans andra som mer var ute i det fria klarade sig.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det troligt att man kan få en svavelväteficka i ett akvarium med alla dessa cirkulationspumpar vi har i akvariet? Att man kan få ställen som vattnet inte rör sig så bra på kan jag förstå, men att det skulle stå helt still vet i tusan. Det kan ju vara slumpen också. En fisk som dog av någon naturlig orsak som sedan blev det nitirit osv... Men hur som helst, väldigt tråkigt när detta händer. Jag fick Oodnium en gång, det blev inte mycket kvar den gången heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det troligt att man kan få en svavelväteficka i ett akvarium med alla dessa cirkulationspumpar vi har i akvariet? Att man kan få ställen som vattnet inte rör sig så bra på kan jag förstå, men att det skulle stå helt still vet i tusan. Det kan ju vara slumpen också. En fisk som dog av någon naturlig orsak som sedan blev det nitirit osv... Men hur som helst, väldigt tråkigt när detta händer. Jag fick Oodnium en gång, det blev inte mycket kvar den gången heller.

Jag använder bara orginalpumparna i mitt RSM och har en central bergsrygg samt ganska mycket sand. Det kan hända att min pistol (det är tyst i karet nu) grävt ner sig till en ficka och att det blivit stående inne i revet någon minut. Vet inte om det har varit så - nitrit tror jag definitivt inte på - i så fall ammoniak - men ammoniak kan inte ens teoretiskt ansamlas i en del av akvariet - och eremiter, snäckor och sjöborra skulle dött också. Jag har upptäckt att en av pumparna inte ger fullt - så den skall bytas ut idag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ja - och inte blir sorgen mindre när jag sedan gör en dundertavla för några dagar sedan. När jag bytt vatten på RSM:et så fick det stå några dagar och sedan fick jag tag på ett par Scooter blennys som gick enormt bra. Alla mina röda plattmaskar försvann och allt var jättebra. Men det rör sig rätt bra i ett RSM så jag var lite orolig att de inte får tag på någon mat (de åt vuxen artemia med god aptit). så jag stänger av pumparna när jag matar....... jag visste då att det här slutar inte bra - och mycket riktigt - herr Alsheimer hälsade på och de stod utan cirkulation i ca 16 timmar. Det var bara att konstatera att det klarade fiskarna inte - allt annat klarade sig denna gång också. Det är bytt vatten nu och det där med att stänga av pumparna vid matning - nej tack

Och efter de två Scooter blennynarna försvan så börjar platmaskarna krypa fram igen.....

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja - och inte blir sorgen mindre när jag sedan gör en dundertavla för några dagar sedan. När jag bytt vatten på RSM:et så fick det stå några dagar och sedan fick jag tag på ett par Scooter blennys som gick enormt bra. Alla mina röda plattmaskar försvann och allt var jättebra. Men det rör sig rätt bra i ett RSM så jag var lite orolig att de inte får tag på någon mat (de åt vuxen artemia med god aptit). så jag stänger av pumparna när jag matar....... jag visste då att det här slutar inte bra - och mycket riktigt - herr Alsheimer hälsade på och de stod utan cirkulation i ca 16 timmar. Det var bara att konstatera att det klarade fiskarna inte - allt annat klarade sig denna gång också. Det är bytt vatten nu och det där med att stänga av pumparna vid matning - nej tack

Och efter de två Scooter blennynarna försvan så börjar platmaskarna krypa fram igen.....

MVH Lasse

Kunde ha blivit ytterligare några timmar om inte en riktgt snygg lastbilsrattande finne kommit till undsättning av ren slump ;).

Tack för limmet, hoppas bullarna smakade.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse! Vilket elände du drabbats av! Tråkig läsning hur som helst. Ser du ingen negativ påverkan alls gällande koraller, eremiter m.m.? Tänker då på första tillfället. Verkar ha varit något akut förlopp eller kulmen på något då fiskarna slogs ut. Funderade på hur känsliga olika arter är för syreunderskott? Vad dör först vid syreunderskott och vilka blir följande efterverkningar i form av kedjereaktioner? Vilken otur att sedan att glömma bort pumparna. Det har hänt mig med men inte under någon längre tid. Har dock startat hävert och sedan gått ifrån för att koka kaffe....Hoppas det löser sig! Med vänlig hälsning / Ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kunde ha blivit ytterligare några timmar om inte en riktgt snygg lastbilsrattande finne kommit till undsättning av ren slump ;).

Tack för limmet, hoppas bullarna smakade.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Ja tack skall du ha för att du tryckte på två knappar :). Bullarna smakade

@Andreas - första tillfället - syntes ingenting på övriga invånare - bara fiskarna. Vid andra tillfället var även vissa koraller väldigt dåliga - men de har hämtat sig idag. Vid andra tillfället var det nog helt klart syreunderskott under natten. När ljuset kommer på så blir det ju syre från fotosyntesen. Detta kar har väldigt mycket med mjukkoraller - typ skivor och man kan nog likna det vid ett välplanterat Holländskt växtakvarie - och för dem är det ett välkänt faktum at respirationen under mörkertimmarna kan medföra syredropp. i andra fallet är det säkert en fråga om syrebrist - vid första har jag fortfarande ingen aning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse! Tack för delad information gällande mörkerrespirationen. Det hade jag ingen aning om att det var jämställt med rena växtakvarier. Jag håller också en del mjukkoraller och planerar delvis för fler. Alltså bör jag fortsätta ventilera akvariet nattetid mha skummaren och ytriktad cirkulation. Vet du Lasse om kalkalger också är "stora" konsumenter av syre nattetid? Tänker då på Halimeda men också på våra röda/rosa kalkalger (kom inte på namnet). Mvh/Ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse jag uppfattade inte ditt resonemang kring respiration hos koraller nattetid som en absolut sanning även om jag kanske uttryckte mig så :-) Jag blev intresserad av resonemanget och av hur du funderar runt respirationen :-) Jag har själv funderat på detta och har som beskrivet ovan riktat pumpen mot ytvattnet av bland annat denna anledning med gasytbytet/förbrukningen nattetid. Mvh Ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är vettigt - inte bara ur syrenivå. Den andra delen av respiration är ju utsöndrandet av koldioxid och den sänker pH. Egentligen är ju respirationen hos djur,växter och alger konstant under dygnet - de har ingen ät och sovklocka så att säga. Det är bara det att när man har att göra med organismer som lever av fotosyntes så döljs respirationen (andningen när levande tar in syrgas och utsöndrar koldioxid) av syreproduktionen under de ljus timmarna. Dessa organismer tar ju upp koldioxid och utsöndrar syre i stället. Så koldioxiden minskar också under de ljusa timmarna om man har organismer som utnyttjar fotosyntes. När det blir mörkt så försvinner upptaget av koldioxid och utsöndrandet av syrgas och det som återstår då är utsöndrandet av koldioxid och upptag av syrgas. Detta innebär att man både får ett syretapp och ett pH dropp under natten (konsumtion av syre - utsöndring koldioxid). att rikta pumpar mot ytan och ha en skummare som luftar bra motverkar då både suret och pH droppet genom att den större vattenytan snabbar på gasutbytet med luften (från ett vattenperspektiv - syrgas in - koldioxid ut)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det allra bästa i det fallet tror jag är att ha ett refugium med makroalger och vända bå belysningen där, det vill säga när akvariet är tänt är refugiumet släckt och när akvariet är släckt så lyser refugiumet - både näringsexport och pH stabilisering - kan det gå bättre. Om man dessutom tar fram det faktum att toligtvis så är inte korallernas symbiosalger lika koldioxidbegränsande som övriga alger fritt i akvariet Jag tror nämligen (med naturens egen lag - maximalt resultat med minimalt arbete) att zooxantellerna får det mesta av behövlig koldioxid från sitt värddjur. Får man ett högt och stabilt pH så innebär det minimalt fri koldioxid och kanske en hjälp till att begränsa skitalger i displaydelen. Koldioxiden går istället till makroalgerna i refugiumet. En teori bara. Om jag bygger ett nytt akvarium (Gud förbjude :)) så kommer ett omvänt refugium ingå där.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:-) I mitt fall gäller inte "Om" utan snarare när :-) Ju mer jag lär mig om saltvattenshobbyn desto sannolikare är det att jag skaffar ett akvarium med något större volym. Ärligt talat så är planeringen (val av akvarium, teknik m.m.) nästan lika rolig som det färdiga resultatet. Nu är jag långt ifrån färdig med mitt lilla projekt men har märkt att det "enklare" valet av teknik dragit iväg till det motsatta. Valet att gå fråm t5 till led t.ex. Enorm skillnad på tillväxt på capnella korallerna t.ex. Ska förövrigt kolla vidare på det du skrev gällande refugium. Mvh / Ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...