Gå till innehåll

1200kr doseringspump vs. 6000kr doseringspump?


patrikk

Rekommenderade inlägg

Kollade lite på doseringspumpar idag på alla möjliga shoppar och började undra vad skillnaden är eftersom priserna varierar kraftigt.

Känns som bland de dyraste var grotechs men vad är det som är så mycket bättre med dem än andra och alla märken där emellan?

Någon som känner att ni har koll på detta ämnet så förklara gärna. saker som jag kan se på bilderna är antal pumpar men vad är det mer för skillnad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl som att jämföra audi och skoda.

Valet är ganska enkelt jag tar audi=kvalite:-)

kanske inte den bästa jämförelsen då båda är VW ;) ofta samma motorer men någen generation innan samt så bygger flera av VW bilar på samma platta ;)

men kvaltié säger du skulle dt vara det ända det blir ganska många 1200kr pumpar på 6000kr

håller det 5 gånger längre ? har svårt att tro det men så kanske det är. jag trodde att det mer var antal ml/m eller liknade färdiga program etc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skillnaden ligger oftast i programmerbarhet och hur exakt den doserar - sedan skiljer ju naturligtvis på om den inbyggd controller och antalet pumphuvuden.

Min röst går till GHL, som jag tycker fungerar bäst av de jag provat.

Precis å sedan så är det skillnad på slangen i slangpumparna. Ghl, iks eller grotech har samma kvalité på sina slangar å därför håller flödet/ml mer som de lovar...

Har ej testat de andra utan bara kört grotech

Vart har du hittat en slangpump för 1200:-

/Christian

"Skrivet från en mobilenhet med tapatalk"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bli väldigt dyrt om den felar!!!

jo det är klart men å andra sidan så är det inte någon tillverkare som ger dig ersättning för allt som dör i ditt kar för pumparna felar.

Ps. synd att du hann lämna chatten innan vi hann säga hej :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om slangarna är olika är det inte värre en att byta ut dom och pumparna kan med bytas ut om det skulle fela. Jag tror ej det är något problem att köpa utan en massa mellanhender som vill ha sin del av kakan och det står något fräsigt på dom.

Men ett tipps är att söka på den doserpump du är sugen på om det finns folk på olika forum som använder just den du är sugen på. Alla kan falera hur som haver Har läst även att dom dyrare har problem med att det är går att utläsa vad som står i displayen och fått ersätta denna. Personligen skulle jag väl inte gå på dom allra billigaste då det är en sådan viktig komponent. Själv har jag en ghl haft lite strul med den så den ligger uppe på vinden just nu med svart display men ser bara likt 3st stolar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är flera på guiden som haft fishstreet pumpar som felat, känner inte till någon som haft GHL pumpar som hängt sig.

Sen vet jag inte vart du får siffrat 6k ifrån, 4000 kostar dem oftast max. Själv tycker jag det är mycket, men när man tänker på hur snabbt resultatet blir fel så betalar jag helre det extra för säkerheten.

I dem flesta andra fallen med felande hårdvara hinner du märka innan det blir riktigt illa, men räcker med en 5minuter hängning så är allt i ditt kar dött.

PS. kör själv Grotech's doserpump, ~2000kr begagnat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft min bubbel magus doserpump i bra många år. Kommer inte ens ihåg när jag köpte den men det är av den första upplagan i alla fall. fick bra rabatt för att vara testkanin så gav nog runt 1500kr för den. Den gjorde sig bra som trotjänare länge och verkade dosera rätt i alla år jag hade den så man ska nog inte kalla dom för skräp pumpar i alla fall. Nu har jag lagt den på hyllan för att rullarna och slangen i ena doserpumpen nöttes ut så de slira. Det var huvudet till KH slangen och ett tag hade jag sänkning på på över 4 i KH/dygn så det huvudet har gått väldigt hårt. Tog fram den nu för att försöka sälja den med men visade sig vara lite glapp i sladden då med men det måste ha hänt medans den låg på hyllan för var inget problem innan. (Den kan bytas mot någon fin fragg/korall om någon skulle va intresserad av den ;)

Men måste jag ändå säga... Även om jag vart nöjd med den och den har förtjänat sin tid här hos mig så har jag nu bytt till en GHL pump som greger rekomenderade.

Köpte GHL:en för 2500kr på www. Utan display då jag har har GHL dator men 4st huvuden. Och det är som skoda och audi. GHL:en går mycket tystare och finare och känns bättre i knapparna, lättare att programera med som man vill ha (Har dock aldrig hittat en akvariedator till saltvatten som varit enkel ;) känns som dom skulle behöva jobba lite på det. men men) och så. Plus att jag får en kanal över till annat eller reserv om någon skulle pajja. är super nöjd med den och blir helt klart en till sån nästa gång de e dags.

Båda tar man sig oftast fram med men GHL:en gör man det med stil och klass och kanske lite enklare med. Och som vanligt får man oftast det man betalar för... Billigare saker har oftast inte samma kvalite komponenter och kontroller i tillverkningsprocesserna som dom dyrare sakerna så jag tror risken e större att du får en felaktig pump från babyfisch än GHL. Men visst garantin finns alltid så är ju inga jätteproblem om man bara kan räkna med att krångla lite.

Men måste säga att babyfishen inte ropar kvalitet precis. Känns tom sämre än BM:s pump hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör ghl och e nöjd ....men skulle jag köpt bm hade jag köpt nya kvalite slangar och satt dit direkt från typ ghl ,,Spelar nog ingen roll fall köper audi eller skoda fall kör dom på en krossbana,,läst att biligare modeller har hårdare slangar så med dessa småmotorer e nog inte så bra.

.

men men 1500 kr + eller minus på vad denna hobbyn har kostat mig på ett år och tycker nog att doserpump e lite av hjärtat i akvariet så blev det ghl ( allt som snurrar kan ju gå sönder men känns lite tryggare med känt kvalite märke)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dålig jämförelse, det är samma bil med samma grund komponenter men olika skal.

Åker skoda ser jag ;). Jag har kört båda och det är stor skillnad på att köra dom. Men som sagt båda tar en oftast Från punkt A till B så.

Men vi får väll jämföra en KIA och Volvo då eftersom det var lite ömma tår.

Har för mig att huvudena kostar runt en 300-500kr men kan vara ute och cykla. Försökte kolla men hitta inga på våra svenska webbshoppar så antar att dom måste hålla bra då eftersom dom inte var upplagda. Har för mig att det är grotechens huvud som passar direkt på BM:en enhet.

Igentligen om man är lite duktig så spelar det inte så väldans stor roll om den doserar rätt häller bara den doserar lika varje gång. Man kan ställa in rätt värde ändå om man mäter lite extra i början bara och inte litar blint på vad aqua calculatorn säger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...