Gå till innehåll

S.O.S !!! Låna UVC och/eller Ozon i Sthlm???


Chum

Rekommenderade inlägg

Ang matning kör jag 2ggr/dag om jag hinner 3 men jag har väldigt mycket små djur i karet så skulle jag skippa några dagar så är dom fortfarande runda och fina

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar som frågar.. Jovars, nu när stackars Moorish lämnat in så har läget stabiliserats, nästan som om hela kolonin gick på just den fisken. Flavescensen, Clownen och Damsellen fortsätter att vara symptomfria. Hepatusens angrepp har minskat rejält och på Rostratusen är det nästan borta sånär som lite på bakfenan som mest ser ut att vara ärr efter parasiterna. Inga skarpa vita prickar, utan suddiga konturlösa fläckar liksom som bara syns vid genomlysning av fenan. Jag doserar Salifert Stop Parasites samt Happy Life och hoppas på att fortsätta rida ut stormen.

Hittade en informativ sida om Cryptocaryon som känns gedigen och även bekräftar vad bla Kjelle skrev ovan, så ja.. jag får väl skylla mig själv till viss del som haft lite bråttom ja. Det är svårt att låta bli när man stöter på sin favoritfisk som också är så svår att finna. Men jag skulle ha låtit bli eftersom den inte såg helt 100 ut i butiken. De andra två moorisharna som gick i ett kar bredvid (samma vatten dock) var båda sjuka. En med svullet öga och en med trasiga fenor. Nåväl... mina missar är dyrbara, men lärorika. Jag får fokusera på koraller istället ett tag framöver och lugna mig med fiskbeståndet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara ta det lugnt och metodiskt göra en sak i taget :) På stjärtfenan kan det vara systor som är ganska vanligt på fiskar brukar se ut som små prickar ofta på bröstfenor och stjärtfena som får detta.

Va kul att höra att det är på rätt köl nu. Känns som att det bara kan vara nedförsbacke nu för att sedan plana ut :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag hoppas det. Så länge fiskarna äter så bra som de gör nu, så känner jag mig ganska trygg iaf =) Kommer investera i eget UVC och/eller ozon nästa månad, så slipper mina forumkompisar ställa upp och låna ut. Är ju lite läskigt också ifall ngt går sönder. Men STORT tack till Kebben och Alexcarina som erbjöd assistans :woooow:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo precis, det är jag också rädd för. Idag var det dock så gott som borta när jag kom hem. Men vi får se. När lönen kommer så är det UVC och/eller ozon som står på önskelistan... I slutändan lär jag köra med bådeoch i samband med introduktion av ny fisk. Funderar på ett UVC avsett för dammar på sisodär 75 000 L. Det borde ju vara drag i det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe ja det var mest ironi. Glömde ett ;) Men när ändå frågan är uppe... vad kan hända om man brassar på med för mkt watt? -ciggar-

PS, Alla fiskar är nu 100% fria från prick, även hepatusen, sedan 1 dygn. Bara hoppas det håller i sig. Samtliga äter som hästar iaf, även rostratusen =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UVC slår sönder organiska föreningar precis som ozon oxiderar dessa, så stark uvc filtrering har bieffekten att vattnet blir kristallklart och korallgifter neutraliseras. Sen blir det väldigt väldigt lite plankton i vattnet på gott och ont.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte UVC slå ut nyttoämnen också? Goda bakterier, spårämnen, etc?

(har ingen erfarenhet eller direkt kunskap om UVC alls ännu)

EDIT, hittade svar på min egen fråga...

Only micro-organisms, like algae, parasites or viruses, floating in the water and exposed to the UV energy are eliminated. Nitrifying bacteria settled in the gravel, filters, stones or plants and contributing to the well-being of fish are not carried to the sterilizer. Therefore they do not come in contact with the UV light and will not be destroyed.

...så gissar att spårämnen, aminosyror, vitaminer och dyl klarar sig då de inte är "levande organismer" direkt.

Ändrat av Chum
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick låna ett ozon tills vidare av Kebben =) Som jag sagt förr, bland det bästa med denna speciella hobby är alla trevliga människor man möter! =) Ozonet kommer självklart inte "bota" mitt kar, men det lär kunna hjälpa till att minska nivåerna iaf, hoppas jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte lånat eller köpt ngt UVC än, men satte igång ozonet nu ikväll. 50% drift på en 50mg, så borde vara ca 25mg då... tänkte öka om en par dagar om allt ser ok ut. Återkommer med rapport. Hepatusen har för tillfället inte en enda prick, men det kan ju inte ha med detta att göra utan snarare parasitens cykel. Förhoppningsvis kan jag "fräta" sänder en del av dem innan de förökar sig och söker upp Hepatusen igen. Rostratusen har ärr från detta på stjärten, men inga synliga prickar sedan några dagar. De andra är symptomfria... Håller sig Hepatusen ren i några dagar famöver så kan man nog dra slutsatsen att ozonet bromsar mängden parasiter iaf... *håller tummarna*

Men, vad det lider så lär jag bli tvungen att skaffa karantänkar, fiskfälla och flytta all fisk dit för medicinering a'la Ormets rekommendationer. Jag må vara skapligt haj (!) på hur man får svåra fiskar att äta, men att brottas med parasiter är inte min grej =/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...