Gå till innehåll

Tips på en liten utforskare?


lexwin

Rekommenderade inlägg

Såg en gulhuvad dvärgkejsare(centropyge argi) som är en så galet fin fisk men vågade inte köpa den pga dess rykte att ibland ha aptit för koraller.

Det jag framförallt gillar med fisken är dess beteende då den simmar och utforskar mycket i stenen. In i en skreva för att sedan vips dyka upp ur en helt annan.

Finns det någon annan liten snäll fisk som har ett liknande beteende?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min C bispinosa dog för några veckor sedan, han var nästan på månaden 7 år gammal i mitt kar. Jag har aldrig sett honom äta koraller, inte ens nafsa på dem.

Alla fiskar är individualister och kan utveckla ett eget beteende. Det som funkar bra ena veckan kan funka dåligt nästa vecka.

https://www.saltvattensguiden.se/foru...t=16026&page=9

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12% chans att bispinosa pickar på koraller av olika slag.

Det är därför undrar jag om det är någon som känner till några andra fiskar som liknande simmönster som de små kejsarna?

Tycker den sixlinern är väldigt livlig, att den snor runt inuti revet och så, blir dock lite elak på äldre dagar, och helt omöjlig att fånga med håv.

Men den är kul :)

Och revsäker.

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+1926+375&pcatid=375

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej de är väldigt speciella och härliga i sitt sätt att utforska revet. Jag har inte sett något som kan matcha dem.

Men tex min Pseudocheilinops ataenia smyger runt och tittar fram lite då och då. Samma sak med tex Pseudochromis fridmani ... de är lite smygiga. Men inte i klass med en liten kejsare ur Argi-komplexet.

Jag är mycket avis på wikings dvärgkejsar-burk, men mina koraller kommer i första hand och jag har haft väldigt dålig erfarenhet av mina C. Acanthops tyvär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade i moderatorloggen, och det står att freguz (som har adminrättigheter) redigerat lexwins inlägg, så det verkar ju som om det råkat blivit en redigering istället för att "svara"? är ju ett misstag som händer då och då för att knapparna ligger bredvid varann. Annars är det väldigt konstigt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade i moderatorloggen, och det står att freguz (som har adminrättigheter) redigerat lexwins inlägg, så det verkar ju som om det råkat blivit en redigering istället för att "svara"? är ju ett misstag som händer då och då för att knapparna ligger bredvid varann. Annars är det väldigt konstigt...

Då har jag väl gjort det.... jag skulle posta ett svar, och gick sen till Avancerat läge... trodde jag iaf. Jag skulle ju aldrig medvetet redigera nån annans inlägg.... lite mystiskt är det!

Men jag tar på mig det i brist på bevis :)

Ber om ursäkt! -ger upp-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker den sixlinern är väldigt livlig, att den snor runt inuti revet och så, blir dock lite elak på äldre dagar, och helt omöjlig att fånga med håv.

Jag har sneglat lite på wrassen också men nu hittade jag denna som indikerar att den kanske inte är så lämplig då jag har just en eldgoby och en mandarin nu.

Underbart slut på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag framförallt gillar med fisken är dess beteende då den simmar och utforskar mycket i stenen. In i en skreva för att sedan vips dyka upp ur en helt annan.

Finns det någon annan liten snäll fisk som har ett liknande beteende?

Macropharyngodon ornatus! (snäll gylta)

Har en i mitt kar som verkligen har blivit en favorit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en bispinosa i mitt kar. En mycket trevlig och snäll fisk, men även lite skygg och nyfiken, som hos mig aldrig rört koraller. Ibland ser jag den äta "på" en korall, men sen visar det sig att den bara tog nån liten alg mellan polyperna utan att skada själva korallen. Den är en riktig "smygare", simmar in på ett ställe och ut på nästa. När den blir skrämd far den in mellan stenarna och sen ser man att den hänger precis i nån öppning för att kolla läget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I princip alla läppfiskar uppvisar det här beteendet och nästan inga av de vanligt förekommande i handlen ger sig på koraller. Som regel gillar de flesta verkligen att dyka in och ut ur grottor. Bara vår mest lättfångade läppfisk på västkusten stensnultran visar ett otroligt kul beteende om den får en miljö anpassad till den(steniga rev). De flesta tropiska är lika trevliga.

Nackdelen med läppfiskar är att de har en tendens att vara väldigt lättskrämda och löper stor risk att hoppa ur karet tyvärr... Eller så är de fruktansvärt elaka :-) Du har ett ganska litet akvarium, kan du få tag på en läppfisk ur wetmorella släktet så skulle jag nog rekommendera en sådan i första hand. De är generellt snälla mot andra fiskar(men att ha flera likadana kan bli svårt) och har små storlekar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Macropharyngodon ornatus!
Superfin men denna blir nog lite stor för mitt kar.
Så försök med en argi är en favvo i mitt kar
Verkar ju finnas en hel del som lyckas. När man googlar så är det ju mest dem som haft otur som skriver av sig.
mina koraller kommer i första hand och jag har haft väldigt dålig erfarenhet av mina C. Acanthops tyvär.
Vad gör dem då? Jag är nyfiken på vad nipping betyder i detta sammanhang, är det bara att de stör korallerna eller slukar dem?
Men tex min Pseudocheilinops ataenia smyger runt och tittar fram lite då och då.
Detta var ett bra tips! kollade dem på youtube och har skön stil tycker jag.
Eller så är de fruktansvärt elaka :-) Du har ett ganska litet akvarium, kan du få tag på en läppfisk ur wetmorella släktet så skulle jag nog rekommendera en sådan i första hand. De är generellt snälla mot andra fiskar(men att ha flera likadana kan bli svårt) och har små storlekar.
Ja, det vill jag ju undvika också men det verkar vara ett bra tips.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gör dem då? Jag är nyfiken på vad nipping betyder i detta sammanhang, är det bara att de stör korallerna eller slukar dem?

Slukade en gul pocciliopora, noppade på mina acanthastrea så det aldrig slog ut. Noppade på fler SPS. De har hittils inte gett sig på acropora för mig. De är dock kända för att verkligen älska Tridacna-musslor och det är mina favoriter så personligen vågar jag inte testa dem i revet igen. Men som du säkert läst så är vissa supersnälla och rör ingenting.

Jag matade mina 5 gånger om dagen med pellets & frysfoder, ändå var de på korallerna. Ligger i deras natur tror jag.

Investera i en bra fiskfälla och testa Argi'n. De är verkligen sinnebilden av en revinvånare tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en fälla som du kan låna om det inte skulle funka.
Schysst Daniel, jag har ju läst din tråd och den är ju en del av anledningen till att jag betraktar vägen in i akvariet som enkelriktad. Blev du lika glad som Mr. Saltwater när du lyckades?

Men för att sammanfatta tråden så verkar det vara de små kejsarna som regerar när det kommer till denna aspekten. Flame, Coral Beauty och Cherub är de som förekommit mest i tipsen och jag tror chanserna att de ger sig på koraller är ungefär samma, beror mest på den enskilde individen och beteendet kan dyka upp efter flera år ibland.

Annars är det Wrasse men då får man se upp med aggressionen.

När det handlar om att utforska revet så måste man ändå också nämna min favorit, mandarinen, som flyger runt som en liten kolibri och pickar. Verkar även finnas en del sköna blennies som gillar att bosätta sig i små hålor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...