Gå till innehåll

Pacific sun hyperion R2 VS radion gen2


Emil_kba

Rekommenderade inlägg

  • Svar 361
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

OK :) Krya på dig. Kanske om någon helg då? Jag skulle då kunna plocka med min hyffsat kompetenta kamera och plåta lite skimmer och sedan ladda upp högupplöst för att se om det syns bättre hur det ser ut.

Detta gillas skarpt.. Nu räknar vi med bra bilder med kompetent användare ;)

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

på tok för mkt i det blå spectrat. jag skulle skippa actinic rören och köra på rör som efterliknar naturligt ljus så du kan köra allt på 100%. 2 blårör typ aquasience blå (där har du ljus från 400 -500 typ och ett vitt rör typ AS duo som ger både blått , grönt o rött ,skulle jag satsa på om du köper rör från drakfisken. Med ditt val kommer då få tokblått ljus (tror jag iaf)

Med ditt val har du bara ett vitt rör som jag ser det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, inkoppling blir det imorgon o först då vet man vart man ligger, skulle det bli för blått så kan jag nog lösa det med Hans ;)

Givetvis!

Pacific Sun själva rekommenderade mycket blått och actinic och med tanke på Kens inriktning på LPS och liknande tror jag det kan bli mycket bra. Till SPS kar hade jag nog valt mer vita rör dock. Det är dock en ny teknik och alla har olika preferenser, så man får prova sig fram lite. Skulle vi hamna allt för blått så löser vi givetvis det. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Givetvis!

Pacific Sun själva rekommenderade mycket blått och actinic och med tanke på Kens inriktning på LPS och liknande tror jag det kan bli mycket bra. Till SPS kar hade jag nog valt mer vita rör dock. Det är dock en ny teknik och alla har olika preferenser, så man får prova sig fram lite. Skulle vi hamna allt för blått så löser vi givetvis det. :)

Det är därför jag handlar av dig Hans!

Jag ska sätta upp den imorgon och återkommer med resultat efter det!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som har den nya smt rampen hemma. Är det som på videon att det är väldigt lila-blått sken? Jag har gamla rampen och körde ner på vita ledsen på 20% som dom rekomendera för att få ungefär samma lyse som smt-rampen. Bra eller dåligt för korallerna vet jag inte men jag tyckte det vart jätte tråkigt ljus att titta in i så efter 2veckor höjde jag upp vita ledsen igen. Inte fullt men bra mycket mer i alla fall än 20%. Då har jag 2st ATI coral plus över karet med. Nu vet jag ju att smaken e som baken och många föredrar det blåa skenet. Men skulle vara kul och veta om det är nånting för en annan som vill ha de lite vitare ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Starta med att ställa rb 450, grön 530 och röd 610 - 630 på samma styrka. Intressant om du få ett vitaktigt ljus då. Sen får du börja experimentera men huvudvikten bör nog ligga på det blåa området. Jag skulle ta det försiktigt med UV-kanalen

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Starta med att ställa rb 450, grön 530 och röd 610 - 630 på samma styrka. Intressant om du få ett vitaktigt ljus då. Sen får du börja experimentera men huvudvikten bör nog ligga på det blåa området. Jag skulle ta det försiktigt med UV-kanalen

MVH Lasse

Det är 75x2 på min modell, vad skulle man kunna börja på i procent på dom 3 kanalerna på?

Då kan jag ställa ner uv kanalen rätt så rejält?

Bara t5 så blev det rätt så bra ton av blått, men när leden gick igång så blev det mer vitt än vad jag trodde det skulle bli.

Gillade verkligen färgen på den, men om korallerna gör det får framtiden utvisa.

Börjar med 4 timmar om dagen med t5orna och kommer utöka med 30 min varje vecka upp till ca 6 timmar per dygn, och leden på ca 8 timmar.

Kan det va för mycket att köra blått ljus på kvällen i ca 5 timmar på 10% för att sen va helt släckt i ca 10 timmar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du använder hela styrkan av LED-delen så blir det rejält med ljus inom 400 - 490 nm plus då hela tyngden av lysrören. Dessa våglängder är de som är aktiva i fotosyntesen. Vet inte vad du använt för lyse innan men är det MH så kommer du att rejält höja aktiviteten inom detta område. Det måste du göra försiktigt. Om du börjar med att köra lysrören och ställer in LED så att du får den vitheten du vill så sedan kan du stegvis öka de övriga blå kanalerna. Du kan också öka övriga kanaler så du behåller vitbalansen du trivs med men ta det försiktigt i början med det blå området

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört en pacific sun r2 2x150 på knappt 50% med samma belysningstid på dagen och 5 timmar blåljus på 10%

Men har sänkt enbart användningen på t5orna på denna och kör 4 timmar samt 50% på leden men kommer att öka med ca 30 min i veckan upp till 6 timmar på t5orna och se hur mycket som krävs på leden!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter några omgångar fram och tillbaka med deras support kan jag bara i dagsläget säga ALDRIG MER PACIFIC SUN

Nu verkar de inte vilja lösa problemet utan hänvisar till att skador som uppkommer NÄR DEM SJÄLVA SKICKAR TILLBAKA VARAN TILL MIG. Detta trotts att det står på servicecarden jag fick att de inte gjort något åt fläktljudet som jag rapporterade som fel och vill nu få detta att vara ett nytt fel....

ALDRIG MER PACIFIC SUN...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...