LN21 Postat 29 oktober 2014 Författare Postat 29 oktober 2014 Tack ska ni ha:)Tyvärr har en hel del av nyinköpen inte kommit gång att växa nämnvärt. Sju sorters acro är nästan återhämtade och kommer säkert att ta fart om en månad eller två. Men två-tre sorter balanserar på slak lina. Annars växer det på i riktigt bra takt i karet.Jag måste däremot hitta en annan metod att förhålla mig till balling dunkarna. tror att nästa gång jag ska blanda så skippar ja det "natriumclorid fria" saltet och blandar 50 liter KH och dubblar mängden Ca-Mg i den 25 liters dunken. jag har skippat kolkälla nu i snart två månader och eftersom jag matar med 10-14 frysta kuber om dagen så har Nitratet börjat stiga lite grann. Det ska bli intressant att försöka notera när koralltillväxten börjar störas av N.Nu visar dropptestet ett N på runda slängar 10 och det värdet har över huvud taget inte minskat tillväxten i mitt kar.Inte ens min gula Hystrix som jobbar som näringsmätare i karet har börjat konstra:)Kan ju tillägga att snart blir N så högt att det börjar bli intressant att skippa kolkälla för evigt och nöja mig med stora vattenbyte som begrännsare för N ihop med makroalgerna i refugiet. Citera
LN21 Postat 29 oktober 2014 Författare Postat 29 oktober 2014 Ja vet int, säg 40 fiskar är där nog:)Sen har ja ju Anemoner och Euphyllia som nog fångar en hel del. Citera
LN21 Postat 29 oktober 2014 Författare Postat 29 oktober 2014 Ja vill inte att mina acro ska vara för länge över vattenytan så att det blir just nu max max max 500 liter.Koraller och fisk klarar mycket mera än så men ja får bara ur ca 300 liter ur sump och kar innan Acroporatopparna börjar klyva ytan.Och dessutom så kan ja inte blanda mera än ca 200 liter i sumpen åt gången utan att krabba.Acroporatopparna klarar ju att att stå ovan ytan i flera timmar men efter ca 15 minuter så börjar dom slemma något vansinnigt (detta trotts att ja släcker helt)I havet har det ingen betydelse men i ett litet akvarium så betyder det en ökad belastning.Det betyder att jag byter 25% aktiva liter Citera
boman Postat 29 oktober 2014 Postat 29 oktober 2014 Hej Larry ser bra ut! Undrar lite då jag har svårt att få till det där sista så sps också trivs. Du skrev att du slutat med kol, jag har för tillfället stängt kh och ca på Ballinge då kh hade skjutit rejält i höjden över 20. (vad kommer detta att innebära? CA låg på 479 också högt. Fosfaten ligger på o och det jag ska göra i morgon är ett 150 liters vattenbyte, men ska jag sluta med kolen? vilka värden är viktigast att hålla koll på tycker du? Är det Natrium som avgör om man ska sluta med kolkällan?Tacksam för synpunkter Boman Citera
LN21 Postat 30 oktober 2014 Författare Postat 30 oktober 2014 Aktivt kol har jag i.Men när jag pratar om kolkälla så menar jag att jag tillsats av kolhydrater. Jag kör så kallad VÄS, vilket syftar på tre olika (vodka, ättika, socker) kolhydratskällor. Dessa källor driver tillväxt av bakterier som man sedan kan exportera t.e.x genom sin skummare.Skälet till att jag inte vill köra med en kolkälla (ja eller så lite som möjligt) är att den biologiska aktiviteten sänker PH värdet i vattnet runt korallen (ja eller i hela karet om man så vill). Jag får en mycket bättre koralltillväxt, ska man vara mera exakt så menar jag att jag får en mycket bättre korallskelletbyggnad om jag gör allt i min makt att hålla uppe PH.Så att svaret på din fundering kring dina höga KH och Ca värde kan mycket väl bero på att dina koraller har slutat bygga korallskellet. O det i sin tur kan bero på att korallen har ett för lågt PH runt sig.Som i sin tur har skett för att du försökt jaga låga näringsvärde på "fel" sätt. Och skälet att jaga låga näringsvärde är korallerna ska kunna växaKolkällemetoden kan mycket lätt bita sig själv i svansen:) Citera
Dykaren Postat 30 oktober 2014 Postat 30 oktober 2014 Har du problem med lågt pH? Vad har du för målbild angående pH? Vad har du för fluktationer över dygnet?Jag har själv aldrig upplevt ett tätare samband mellan pH och kolkälla... vill gärna höra mer om hur du tänker här. Kanske jag som missat något föredrag? Citera
LN21 Postat 30 oktober 2014 Författare Postat 30 oktober 2014 Ja inser att det ibland blir för korta inlägg. Men ja gillar inte att skriva långa Egentligen missas ett vesäntligt steg. Det är Co2 som är kärnan.En lyckad fotosyntes minskar problemen i en bakteriebaserad näringsexport. Det gör att egentligen kan man inte plocka ut en del i en process.Ja återkommer med vad jag menar när ja säger att kolkälla egentligen är av ondo i ett saltvattenakvarium utan ett belyst refugium. Citera
LN21 Postat 30 oktober 2014 Författare Postat 30 oktober 2014 Nu kommer ett lite längre inlägg:)I mitt akvarium så växer det (läs förbrukar) ganska bra. inte extremt men ändå helt ok. Ja använder Ballingsalter. Det gör att på veckobasis kan ja läsa av om det växt bra eller dåligt. Alltså hur mycket KH Ca det går åt i just det driftfallet. Dessutom kan man se på veckobasis om tillväxttopparna ändras på de Acropora som växer någorlunda snabbt.Kör jag med kolkälla och belysningen tänd i refugiet kort tid (1 timme)/dagtid när belysningen är tänd i huvudkaret. (Kör så för att inte ta kål på macroalgerna helt o hållet).Då får ja absolut sämst tillväxt.Kör jag med omvänd belysningstid i refugiet och med kolkälla så växer det bättre men inte fullt ös.Kör jag utan kolkälla (efter en vecka) och omvänd belysningstid i refugiet så växer det mycket bättre. Här växer det allra bäst om ja låter refugiet lysa en timme in i huvudkarets upptändnings-fas.Här blir det lite knepigt för att på eftermiddagen när belysningen har brunnit några timmar så är inverkan liksom borta. Jag har även testat att köra refugiet med start ett par timmar in i huvudbelysningstiden och släckt refugiet när huvukarets belysnings släcks. Alltså utan någon som helst omvänd belysning. Då verkar refugiets positiva roll som bortblåst.Vad är det då som händer i de olika fallen som påverkar mina korallers korallskelet-byggnad?Mängden Co2 i vattnet blir olika men framförallt så blir PH påverkan inte alls stor när ja puttar PH-värdet något uppåt.Det verkar som om korallen får kämpa emot det lägre PHt på morgonkulan. Så att när jag hjälper till i starten så har korallen lättare att komma igång att bygga sitt skellet.I mitt 500 liters kar så skedde det omvända. Jag fick inte igång tillväxten hur ja än gjorde. För att gjorde som jag trodde var rätt. Alltså jag bekämpade mina näringsnivåer med kolkälla och fick ett bra vatten för trivsel trodde jag. Men hade i det resonemanget missat att ta hänsyn till vikten av hålla uppe PH när det var släckt i karet.Eftersom ja missade det så blev fotosyntesen drabbad och det hela blev ett självspelande negativt piano.Det hela vände när jag började byta vatten, slutade med kolkälla i huvudkaret (har en tråd någonstans där ja visade att ja doserade små små under en sandbädd istället). Skaffade ett refugium som belystes nattetid när huvudkaret var släckt. Ja gjorde det alltså inte för att hålla nere näringsnvåerna.Fixade bättre lyse. Jag började helt enkelt jaga olika sätt att minska tillgången på Co2 runt korallerna. O vips så började pianot att spela på andra hålet istället.Heelt plötsligt så slutade algerna att växa i karet och blev ut-konkurerade av korallerna. Jag tror nämnligen att algerna har en mycke snabbare "uppstartstid" när lyset tänds än en revbyggande korall. Hjälper man korallerna på morgonkvisten så verkade dom helt enkelt att växa bättre. Citera
LN21 Postat 30 oktober 2014 Författare Postat 30 oktober 2014 Idag varierar PH med runt 0,2. Visst hela mätningsmetoden har en större osäkerhet. Men jag får i stort sett samma variation vid varje mätning. Citera
Johan Postat 30 oktober 2014 Postat 30 oktober 2014 Intressant Larry!själv nollade jag mitt kar i somras , i jakten på det perfekta värdet, och efter det så slutade jag med allt utom balling och järnbaserad låååågsam Absorver , och kör regelbundet vattenbyten, 60l (450l kar)varje söndag. Och pang började allt växa så det knakar!nitrat värden har jag sett, men vad har du i fosfat? Och påverkar fosfat tillväxten på koraller Citera
Strikt Postat 30 oktober 2014 Postat 30 oktober 2014 När du matar så pass mycket och inte kör kolkälla; hur har ditt fosfat påverkats? Klarar ditt refugium att hålla nere nivåerna eller kör du med remover? Citera
boman Postat 30 oktober 2014 Postat 30 oktober 2014 Tack Larry tycker jag läser mycket men saknar mycket kunskap märker jag! Om jag fattar lite rätt betyder det att jag ska kolla ph värdet. Men med zeovit ska man ju jobba för ett nollat fosfat och min s.k kolkälla är väll i så fall dom blå flaskorna.. Du skriver att du gör allt i din makt för att hålla upp ditt PH värde, vad gör du för att försöka hålla upp det när du inte använder kolkällan? intressant att höra dina åsikter Larry då du värkligen har ett jättefint kar. Det jag kan tillägga är att jag har väldigt bra tillväxt på dom flesta av mjukkorallerna, som i stället blir lite för stora. kanske det ger några indikationer. Bytte 200 liter vatten i dag och med mitt nya vattenbytarsystem kommer det att avsevärt underlatta att göra vattenbyten varje vecka nu.Boman Citera
LN21 Postat 30 oktober 2014 Författare Postat 30 oktober 2014 @ Johan och Strikt, jag har inte mätt mitt fosfat på ett halvår. Jag kör 1 liter järnfosfatabsorber i ett gammalt ytterfilter som drivs av returpumpen. Det blir rätt stora vattenbyten och ja märker att det går åt mycket spårämne iom refugiet suger ur det.@ Lasse ,, mellan 7.9 och 8.1, jag har slutat baka Bikarbonat för att jag vill egentligen inte gå högre.@ Boman,, kul att det växer på i ditt kar Citera
Johan Postat 31 oktober 2014 Postat 31 oktober 2014 Ok! Tack för svaret så du kör bara en filtersocka med remover rakt upp och ner i ytterfiltret, kör du då med FM 0,004, eller hur får du då koll på doseringen?har själv ytterfilter till mitt uv, och har bara filter stenarna kvar i filtret, skulle lätt få plats med en påse själv där. Citera
Strikt Postat 31 oktober 2014 Postat 31 oktober 2014 @ Johan och Strikt, jag har inte mätt mitt fosfat på ett halvår. Jag kör 1 liter järnfosfatabsorber i ett gammalt ytterfilter som drivs av returpumpen. Det blir rätt stora vattenbyten och ja märker att det går åt mycket spårämne iom refugiet suger ur det.Intressant att PO4 inte verkar vara huvudfokus, har fått intrycket tidigare att många som har fina kar med bra tillväxt fokuserar mest kring detta efter att övrig stabilitet uppnåtts. Hur märker du att spårämnen förbrukas? Själv är jag snarare oroad över att på lång sikt överdosera nåt spårämne då jag inte vet hur man kan mäta (mer än att skicka in till analys). Täta vattenbyten ser jag som en liten säkerhetsåtgärd för att späda ut/fylla på det man inte kan mäta. Hur ofta gör du dina? Citera
Johan Postat 31 oktober 2014 Postat 31 oktober 2014 Håller helt med dig Strikt, och Larry för den delen, gällande jakten på "rätt värden".vattenbyten är grunden Citera
Henric Postat 31 oktober 2014 Postat 31 oktober 2014 Håller helt med dig Strikt, och Larry för den delen, gällande jakten på "rätt värden".vattenbyten är grundenTrenden går åt att köra med naturligt havsvatten då vissa tror att de syntetiska salterna ibland kan vara skadliga. Men jag gör också vattenbyten för att ta bort överskott av sådant jag inte vill ha i karet.Skickas från min iPhone via Tapatalk Citera
Lasse Postat 31 oktober 2014 Postat 31 oktober 2014 @ Johan och Strikt, jag har inte mätt mitt fosfat på ett halvår. Jag kör 1 liter järnfosfatabsorber i ett gammalt ytterfilter som drivs av returpumpen. Det blir rätt stora vattenbyten och ja märker att det går åt mycket spårämne iom refugiet suger ur det.@ Lasse ,, mellan 7.9 och 8.1, jag har slutat baka Bikarbonat för att jag vill egentligen inte gå högre.@ Boman,, kul att det växer på i ditt karDå går vi tillbaks till din ursprungliga frågeställning. Du kör med refugium vilket innebär att du måste ha näringsämnen så att makroalgerna växer och konsumerar koldioxid (och pH går upp). Här pratar vi om ämnen som fosfor, kväve, kalium, järn och några fler makroämnen. Detta gäller då om du vill ha din näringsexport driven av alger. Vill du ha din näringsexport driven av bakterier (dv de tar upp överskottet av fosfor, kväve och så vidare) så är den begränsande faktor oorganiskt kol i de flesta akvarium. Om du pytsar i organiskt kol så kommer du att begränsa dina makroalger tillväxt och du kommer inte att uppnå samma pH stabilitet - desutom så producerar mer bakterier - mer koldioxid. de två metoderna är konkurrenter på alla plan och motarbetar varandra. Skall du få en pH stabiliserande effekt med ditt omvända refugium så skall du också det få stå för näringsexporten förutom koldioxidupptag. Ingen organisk kolkälla, ingen fosforabsorbent. Du kan komma i läget att få tillsätta nitrat under makroalgernas belysningstid. Om du nu får igång det här systemet med maximal växt för makroalgerna så kommer nästa problem - ett pH som blir för högt och då kan det bli aktuellt att tillsätta växternas kolkälla - det oorganiska koldioxiden (den du ville bli av med i första läget). Det du kan använda som styrparameter här är fosfatvärdet - ökar det så i med mer nitrat - går inte fosfaten ner och pH ligger högt - sänk pH till 8,3 med koldioxid.Mitt drömläge vad gäller pH är ett stadigt 8,3 (det pH haven hade innan industrialismen) I dag ligger jämvikts pH för balansen av koldioxid på ca 8,1. Om man tittar på kalcifieringen så kräver den mindre energi ju högre pH är. Det är så, enligt en uppgift jag fick nyligen, att stenkoraller kan lokalt höja pH för att öka kalcifieringsgraden (alltså i den mikromiljö som är runt korallen). Varför lider korallernas zooxantheller inte av lågt koldioxidinnehåll i vattnet (högt pH). Sötvattensväxter som lever på ställen där det är ett högt pH har utvecklat mekanismer som lokalt sänker pH kring interfacet mellan växt och vatten för att omvandla lokalt bikarbonater till koldioxid. Alltså tvärtom vad korallerna har gjort. Det troliga svaret på den frågan är att zooxantheller lever inne i djurkroppen - i en miljö som innehåller gott om koldioxid - de tar den från djuret alltså.MVH Lasse Citera
Mr_Ewing Postat 31 oktober 2014 Postat 31 oktober 2014 Då går vi tillbaks till din ursprungliga frågeställning. Du kör med refugium vilket innebär att du måste ha näringsämnen så att makroalgerna växer och konsumerar koldioxid (och pH går upp). Här pratar vi om ämnen som fosfor, kväve, kalium, järn och några fler makroämnen. Detta gäller då om du vill ha din näringsexport driven av alger. Vill du ha din näringsexport driven av bakterier (dv de tar upp överskottet av fosfor, kväve och så vidare) så är den begränsande faktor oorganiskt kol i de flesta akvarium. Om du pytsar i organiskt kol så kommer du att begränsa dina makroalger tillväxt och du kommer inte att uppnå samma pH stabilitet - desutom så producerar mer bakterier - mer koldioxid. de två metoderna är konkurrenter på alla plan och motarbetar varandra. Skall du få en pH stabiliserande effekt med ditt omvända refugium så skall du också det få stå för näringsexporten förutom koldioxidupptag. Ingen organisk kolkälla, ingen fosforabsorbent. Du kan komma i läget att få tillsätta nitrat under makroalgernas belysningstid. Om du nu får igång det här systemet med maximal växt för makroalgerna så kommer nästa problem - ett pH som blir för högt och då kan det bli aktuellt att tillsätta växternas kolkälla - det oorganiska koldioxiden (den du ville bli av med i första läget). Det du kan använda som styrparameter här är fosfatvärdet - ökar det så i med mer nitrat - går inte fosfaten ner och pH ligger högt - sänk pH till 8,3 med koldioxid.Mitt drömläge vad gäller pH är ett stadigt 8,3 (det pH haven hade innan industrialismen) I dag ligger jämvikts pH för balansen av koldioxid på ca 8,1. Om man tittar på kalcifieringen så kräver den mindre energi ju högre pH är. Det är så, enligt en uppgift jag fick nyligen, att stenkoraller kan lokalt höja pH för att öka kalcifieringsgraden (alltså i den mikromiljö som är runt korallen). Varför lider korallernas zooxantheller inte av lågt koldioxidinnehåll i vattnet (högt pH). Sötvattensväxter som lever på ställen där det är ett högt pH har utvecklat mekanismer som lokalt sänker pH kring interfacet mellan växt och vatten för att omvandla lokalt bikarbonater till koldioxid. Alltså tvärtom vad korallerna har gjort. Det troliga svaret på den frågan är att zooxantheller lever inne i djurkroppen - i en miljö som innehåller gott om koldioxid - de tar den från djuret alltså.MVH LasseDet här är ju väldigt intressant då jag håller på och bygger ett refugium till mitt nya kar.Jag råkar ha en CO2-anläggning till övers och en controller som jag kan använda.Min tanke är dock att jag kommer behöva använda mig av gödning för att få algerna att växa på.Framför allt nitrat, men frågan är ju hur mycket?@Larry: Som jag förstod så tänder du ljuset till algerna tre timmar efter släckning och släcker en timme efter tändning? Citera
LN21 Postat 31 oktober 2014 Författare Postat 31 oktober 2014 Jepp nu är inte mitt huvudfocus med mitt refugium att strippa vattnet eller exportera avfall utan mitt huvudfocus är att få koraller, fiskar och lägre djur att trivas. Sen är det alltid en trevlig bieffekt att så sker:)Jag ser på fosfat ungefär som jag ser på min röda oljevarningslampa i bilen. Funkar korallernas tillväxt så finns inga skäl att "oroa sig" och göra mätningar. Däremot om korallerna börjar bete sig knepigt så är fosfat något som jag mäter. Därför kan ja inte säga att jag inte bryr mig om F, däremot så mäter jag det inte.Hmmmmm det där lät knepigt,,,,,, förstod någon vad ja menar??Jag använder järnfosfat-absorber av två anledningar, jag kan lägga i en stor laddning på en gång och en egenskap verkar vara att man har svårt att noll F med den absorbernDet andra anledningen är att restprodukten som absorbern avger (troligen järn) verkar gynna macroalgerna.Skälet till att ja kör absorber överhuvud taget är att jag verkar ha ett svagt läckage i från någonting (kanske LS), som gör att ett litet överskott bildas.En annan teori ja har är att det sker en viss denitrifikation och avgasning av kvävgas i den levande sten jag har, som i sin tur skapar ett litet överskott av F.Sen är jag inte rädd att nolla N eftersom jag matar mycket. Som det funkar idag så vill jag alltid kunna mäta N (ja få någon slags färgskiftning på testet räcker), för att då vet jag att ja har koll på resten i refugiet.Hmmm även det låter knepigt,,,, förstod Ni???När det gäller spårämnena som ett refugium (eller scrubber) kräver eller konsumerar är lite knepigare att verkligen ha koll på utan att mäta.Det är just här jag tror att firmor som lanserar Tritonmetoden har en framtid.Jag har löst det (tills vidare) så att jag kör med just den absorbern (i rätt stor dos) plus att jag kör dubbel dos Jod samt gör vattenbyte. Citera
LN21 Postat 31 oktober 2014 Författare Postat 31 oktober 2014 @ Morgan,,,,, jepp precis så har ja tänt i refugiet. Jag vill att CO2 ska ha ökat lite så att inte Macroalgerna ska lida för mycket, samtidigt är det tänt lite efter tändningen i stora byttan för att korallerna lättare ska komma (läs lite högre PH) igång med sitt byggande.@ Henric,,,,, jepp ja det är en trevlig effekt av vattenbyte,,,, men det kräver att man gör lite större byte åt gången om man vill ha ut den effekten också. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.