Gå till innehåll

Mitt 1800 liters revkar.


LN21

Rekommenderade inlägg

Ja Björn trist är det, men det ligger någon slags knepighet i stora koraller.

När ja gjorde flytten från 4 metaren till 1800 litaren var det de stora korallerna som strök med medans alla mindre (mindre än en handboll) inte fick några skador alls.

Det verkar som storlek driver tillväxt och en viss känslighet på samma gång. Dom växer helt enormt när dom kommit upp lite.

Denna Acroporan har idag passerat 45 cm i diameter.

Bilden är tagen i morgonblåljuse.

post-5316-14468935740519_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Janne, ja jo ja kan kanske byta mera vatten. Försöker byta 400-500 liter var annan/tredje vecka. Ja bytte 500 liter idag.

Sen är det tyvärr nog inte en dipp över ett dygn eller så utan snarare en vecka.

Formosan ser liiite piggare ut nu ikväll men eftersom ja har necros på alla grenarna så har ja inte stort hopp.

Dock inte så att jag börjar nödfragga än, för att om ja börjar med det så är det en ännu större belastning.

380 igårkväll och 390 nu så kommer ja förhoppningsvis rätt om ett par dar i Ca:)

Skynda långsamt är det som gäller.

Allt annat i karet helt ok ut nu ikväll

En dipp över ett dygn är värre än över en vecka, långsamma differanser är mindre farliga om man går lika långsamt tillbaka. Det vore bättre att göra vattenbytena veckovis för mindre svängningar, jag hoppas du använder ett salt som inte buffrar så det svänger mindre iaf.

/Janne

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja Björn trist är det, men det ligger någon slags knepighet i stora koraller.

När ja gjorde flytten från 4 metaren till 1800 litaren var det de stora korallerna som strök med medans alla mindre (mindre än en handboll) inte fick några skador alls.

Det verkar som storlek driver tillväxt och en viss känslighet på samma gång. Dom växer helt enormt när dom kommit upp lite.

Denna Acroporan har idag passerat 45 cm i diameter.

Bilden är tagen i morgonblåljuse.

[ATTACH=CONFIG]126308[/ATTACH]

Jag tror inte det är storleken utan att det är om korallen har god tillväxt, liten som stor. Då är den både enklare att påverka och är känsligare om nått går fel. För att växa så ska allt stämma. Däremot en korall som somnat in och inget växer är mindre känslig och tål att bli misshandlad utan att den dör.

/Janne

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Inspirerad av Bjomat så kommer det två tillväxtbilder

Tyvärr så krabbade det till sig för en månad sedan med alldeles för lågt Ca, Ja tog mig ur det med bara en rejält tilltufsad Stor Acropora.

I Tisdags så bestämde den sig för att snabbdö i stora dela, och till råga på allt så drog den med sig en A. Enzmann. Det luktade inte alls kul i och kring karet i härom dagen. Acroporaodör:)

Ett snabb-besök hos Stig och 3kg Akut aktivt kol senare så verkar det vara slut på vävnadsdöden för denna gången.

Men det verkar växa på en del trots det:)

Första bilden 2015-03-08 och den andra från nu idag 2015-05-08

post-5316-1446893590671_thumb.jpg

post-5316-14468935906511_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hade ett mycket trevlig besök idag, en familj från trakten. Tack för att Ni kom:)

Vävnadsdöden är borta men A.Formosa hänger fortfarande på en skör tråd.

Här är en bild på stubbarna, Acropora Tumida i bakgrunden har fått tillbaka sina fina tillväxttoppar. Den ha dessutom passerat 40cm i bredd.

Även en liten Anthiasbild

post-5316-14468935939377_thumb.jpg

post-5316-14468935939171_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för att vi fick komma idag, vilken upplevelse! Och stort tack för alla bra tips o fraggar.

Korallerna har fått sina platser i akvariet nu hoppas vi att de kommer trivas som hos dig.

Och här fortsätter nörderiet på hög nivå.

Nu startar ac:n i rummet där akvariet står om tempen går över 29 grader.

Då skickas även ett sms till våra telefoner! Nu är sommaren räddad!

tack än en gång

//Katrin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för att vi fick komma idag, vilken upplevelse! Och stort tack för alla bra tips o fraggar.

Korallerna har fått sina platser i akvariet nu hoppas vi att de kommer trivas som hos dig.

Och här fortsätter nörderiet på hög nivå.

Nu startar ac:n i rummet där akvariet står om tempen går över 29 grader.

Då skickas även ett sms till våra telefoner! Nu är sommaren räddad!

tack än en gång

//Katrin

Tack Katrin:)

Ni ska känna er välkomna åter:)

Ja blev helt såld på den som stod på uppfarten:)

Och tack att du kom förbi med burkarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill också tacka för ett besök hos dig igår, trevligt som tusan och ditt kar är ju en dröm... tänk om man var 20cm lång och hade dykcert :) Visade sig med att min andra hälft känner din fru.....

Tack Peter:)

Känn dig välkommen åter,,, å du ta me din andra hälft nästa gång, C ringde nyss och sa samma sak:):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...