Gå till innehåll

Mitt 1800 liters revkar.


LN21

Rekommenderade inlägg

Ja det gör jag, det växer absolut bäst vid 28-29 grader. Allra bäst växer det om jag har en kall period då och då.

Ja växlar även rätt så friskt med belysningstiden, även det verkar ökar trivseln.

Ska ja vara ärlig så svänger jag även VÄS tillsatsen. Just nu och resten av sommaren så kör ja inget VÄS alls:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det gör jag, det växer absolut bäst vid 28-29 grader. Allra bäst växer det om jag har en kall period då och då.

Ja växlar även rätt så friskt med belysningstiden, även det verkar ökar trivseln.

Ska ja vara ärlig så svänger jag även VÄS tillsatsen. Just nu och resten av sommaren så kör ja inget VÄS alls:)

Verkligen intressant! Temp och ljus kan jag förstå som årstid/vädersimulering men kan du utveckla hur tänker du kring fosfaten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad det gäller tempen så är det ett stort misstag som ja kom på att pula med det. Glömde helt enkelt värmarna i säkert 3 veckor. Stoppade i armen en dag o det vart iskallt säkert inte mer än 22-23 grader. men när värmen kommit upp igen så växte det mycket bättre än tidigare. Så att ja har kört så sedan dess.

Ljuset pillar ja mest för att det är kul, och korallerna verkar även gilla den variationen.

När det gäller VÄS så är det även det en liten test som funkar alldeles utmärkt i mitt kar.

Är lite rädd att gå noll i N och F (har ju även ett refugium med omvänd ljusstid) så att med min vattenvolym som buffert så funkar en paus då och då.

Ja kör med järnfosfatremover, men ja mäter aldrig F nu för tiden. Det gör mig bara orolig om ja mäter F:):)

En för och en efterbild

post-5316-14468936050911_thumb.jpg

post-5316-14468936050707_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer även två att jämföra med, torde borde vara 14-15 månader mellan bilderna.

Det har plockats ur ++100 fraggar mellan här och där. Tyvärr även strul med de stora bruna och gröna Staghornen på höger sida. Dom har börjat hämta sig och ja verkar helt kommit ur strulet för en tid sedan med dessa.

post-5316-14468936051277_thumb.jpg

post-5316-14468936051158_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De gånger jag dykt i Thailand och på Maldiverna har temperaturen vid ytan ofta legat runt 30 på många ställen, medans det nere på 10-20 meter ligger ett par grader under, runt 28. I mitt eget kar ligger jag på ca 26-27 grader, inte av tillväxtskäl, men just pga mina egna temperaturupplevelser på reven.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp det är det:) märkligt för att det hade ja glömt. Om inte det är en flisa från en annan Blå/blå som tynade bort, men som sagt det ser onekligen ut som en A. Tortousa.

Tack för ett trevligt besök, klarade sig fraggarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så jäkla snyggt

Har du tagit höjd för ev värmebölja? Eller får det bli som det blir?

Vi andra med småkar löser ju det enkelt med lite fläktar, men gissar att det knappt märks i ditt system?

Här kommer även två att jämföra med, torde borde vara 14-15 månader mellan bilderna.

Det har plockats ur ++100 fraggar mellan här och där. Tyvärr även strul med de stora bruna och gröna Staghornen på höger sida. Dom har börjat hämta sig och ja verkar helt kommit ur strulet för en tid sedan med dessa.

[ATTACH=CONFIG]127736[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]127737[/ATTACH]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja har gamat mig till en liten AC som ska gå i rummet, får ja mer än 25 grader i rummet ska den peta ner tempen så att ja inte får helt skållade koraller.

Omgivande temp påverkar inte sådära jättemycke men visst får vi en värmebölja på några veckor så vet man ju aldrig:):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp det är det:) märkligt för att det hade ja glömt. Om inte det är en flisa från en annan Blå/blå som tynade bort, men som sagt det ser onekligen ut som en A. Tortousa.

Tack för ett trevligt besök, klarade sig fraggarna?

Ja fraggarna mådde bra efter ett dygn. Nu har jag varit borta i helgen så får se när jag kommer hem :)

Tack för en trevlig pratstund och fina fraggar. Alltid lika kul att se ditt kar, så otroligt mäktigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...